Avatar billede dc Nybegynder
16. maj 2010 - 14:32 Der er 2 kommentarer

Kategorisering af "HTML, XLM, XSD, WSDL og SOAP".

Hej,

Er det korrekt at HTML, XLM, XSD, WSDL og SOAP går ind under kategorien ".Net Standarder"?

Snakkede med en kammerat om det og vi er usikre på hvilken "overskrift" disse kan gå ind under, da det ikke er programmeringssprog.

Mvh.
DC
Avatar billede janmanden Nybegynder
16. maj 2010 - 21:01 #1
Nej, det er ikke korrekt. .Net er et Microsoft initiativ, der der bruges som en samlende betegnelse for .Net Framework'et dvs. alle de teknologier der indgår i brug og udvikling af det. .Net benytter sig af mange andre standarder, men de er ikke identificeret ved deres brug i .Net.

Men det er korrekt at de nævnte teknologier finder anvendelse i .Net.

HTML er en standard for opbygning af dokumenter til visning. XML er en standard for dokumenter til data udveksling, der også indgår i SOAP, der er en en protokol for udveksling af data. XSD er noget man kan bruge til at validere XML med. WSDL er en standard for beskrivelser der benytter sig af XML til at være noget andet.

Jeg ville nok samle nogle af dem under et som IT standarder. HTML og XML kunne endvidere kategoriseres under et som dokument standarder med WSDL som en dokument standard under XML.
Avatar billede dc Nybegynder
19. maj 2010 - 20:34 #2
Er så ikke mere sigende at sige "Web standarder" frem for "IT-standarder"?

Andre som har et bud på dette teoretiske spørgsmål?

Mvh.
DC