Avatar billede ps76 Forsker
15. maj 2010 - 15:06 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

pdf printe problem

Ofte når jeg vil udskrive et pdf dokument, udskrives nogle ganske mærkelige tegn i første forsøg. Prøver jeg igen, bliver alt normalt i andet - eller tredje forsøg. Har også været ude for, at det er startet normalt, men så skiftet til disse mærkelige tegn midt i udskriften. Tror ikke det er printeren det er galt med, da det er forekommet på begge mine printere (men ved ikke lige hvor jeg ellers skal smide spørgsmålet hen..).
Har scannet et billede af seneste print ind her: www.granvista.dk/pdf
Nogen der ved hvad dette kan skyldes - og hvad jeg kan gøre ved det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. maj 2010 - 17:55 #1
Det ligner egentlig et fænomen jeg har oplevet på ældre Canon kopimaskiner (der skulle tvinges til IKKE at bruge den indbyggede font i printeren).

Men jeg gætter nu mere på at du har et smådefekt printerkabel - prøv at skifte printerkablet med et nyt.
Avatar billede ps76 Forsker
15. maj 2010 - 18:04 #2
Nah...som nævnt har jeg to printere tilsluttet med hver sit kabel. Og dette foregår på begge nu og da. Så jeg tvivler da på at BEGGE kablerne er defekte...?
Printerne er en Brother MFC-260C og en Canon MP540, begge tilsluttet med USB kabel.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. maj 2010 - 19:50 #3
Tja - det er da set før...

Men det kan selvfølgelig også være din PC, der udsender støj... - støj i et eller andet format er det i hvert fald, hvis det er identisk på de to forskellige printere.
Avatar billede ps76 Forsker
15. maj 2010 - 20:21 #4
Hm støj...når nu jeg f.eks. er på en browser - som nu - så hænder det med jævne mellerum, som jeg dog ikke har timet, at værktøjslinierne, eller ihvertfald en af dem - Roboform -  ligesom "flikker" en gang og så falder på plads igen.
Nærmest som om den resetter sig selv, måske hvert 5. minut eller sådan. Gad vide om det har noget med din påstand om "støj" at gøre..? Og hvor kommer det i givet fald fra? Bundkort fejl? Strømforsyning?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. maj 2010 - 12:12 #5
Det er sjældent at "støj" indvirker på programmer, så den tror jeg ikke på... - det vil snarere skyldes noget spyware/virus.

Støj kan komme rigtig mange steder fra - men noget af det mest oplagte plejer at være i selve tilslutningen til 220v. Har du en vaskemaskinen/kaffemaskine - eller andre apperater af lignende karakterer kørende på samme strømgruppe? - så prøv at printe, når disse er helt slukkede.
Du vil kunne eliminere støj ved at sørge for at din PC er tilsluttet jord... - men det findes desværre ikke i så mange hjem.
Endelig er "faseombytning" også set som kilde til støj (igen hænger det sammen med et andet apperat, der kan støje). Her er løsningen at sikre, at fase/nul sidder rigtigt. Et "fladt" stik uden jord kan jo vende to veje - prøv at vende det om. Af samme årsag vil det ikke kunne forekomme på en professionel installation med jord - her kan stikkene kun vende én vej.

Den letteste måde at få testet alt ovenstående på på én gang, er at trække en forlængerledning fra en helt anden fase (Afbryder i sikringstavlen), og køre PC og printer på denne. Forsvinder problemerne, har du støj på den fase, du hidtil har brugt.

Og er problemet der stadig, er der enten en endnu større støjkilde på dit strømnet, eller også er det PC´en selv der støjer. Her er det mest åbenlyse størmforsyningen - men jeg har altså også oplevet et grafikkort, der sad lidt skævt, lave støj nok til at give problemet.

Hvis dine USB-kabler ligger tæt op af 220v ledninger, kan støjen iøvrigt også komme herfra :-) - der er mange fejlkilder.

Netop derfor ville jeg som det første prøve med et spritnyt USB2 certificeret (eller USB3) kabel. De nyeste er altså af en langt bedre kvalitet, end de lidt ældre der typisk følger med printere...
Avatar billede ps76 Forsker
17. maj 2010 - 19:19 #6
ja tak for forslaget. Det vil jeg prøve, omend det kræver lidt benarbejde og tid, men hvis det lykkes, så er det jo det værd. Jeg vender tilbage.
Avatar billede ps76 Forsker
18. august 2010 - 18:17 #7
Der er ingen tvivl - dette problem opstår KUN når der er tale om pdf filer.
Ved ikke om det kan hjælpe noget på opklaringen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. august 2010 - 19:23 #8
Det ligner nu også, som skrevet allerførst, at den kløjs i fonten. Prøv evt. at afinstallere Adobe Acrobat, og installere den på ny.

Eller prøv det gratis alternativ Foxit Reader, der kan hentes her: http://www.foxitsoftware.com/downloads/index.php
Avatar billede ps76 Forsker
18. august 2010 - 20:50 #9
ok prøver jeg. Må så se over et par uger om det holder.
Avatar billede ps76 Forsker
02. september 2010 - 18:15 #10
Nå, har nu prøvet at bruge Foxit i stedet for. Resusltatet er det samme nedslående: Volapyk delvist, ligesom eksemplet i starten af tråden. Og samme på begge printere. Så det er ikke Adobes skyld, og det er ikke printernes skyld...?!
Men så har prøvet at logge ind og udskrive fra min bærbare pc, som er på samme internet via en router og bruger samme printere - og wupti: Ingen problemer!
Så problemet ligger altså i min stationære pc...eller i kablerne fra pc til printere - omend det er usandsynligt, da problemet findes i begge printere....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. september 2010 - 09:15 #11
Nu har jeg brudt min hjerne i flere uger med det her, uden at komme noget nærmere.

Det eneste jeg kan komme på, er at der et eller andet sted i dit system, ligger en "PostScript" fortolker, der ikke er sat rigtigt. Men at gætte på hvad det er (Det kan være en printerdriver såvel som et grafisk program), uden at være ved maskinen, er næsten umuligt.

Du har ikke tilfældigvis errindring om, hvornår problemet opstod, og om du kort forinden havde installeret noget nyt på maskinen?
Avatar billede ps76 Forsker
16. september 2010 - 09:43 #12
Nej, det kan jeg slet ikke sige noget om. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere hælder jeg til problemet nævnt i mit indlæg af
15. maj 20:21, for det er jo påfaldende, at udskrivning af en pdf fil starter normalt, men så sker der et eller andet, og så er resten ulæseligt.
"Et eller andet" bøvser lige pludselig i systemet, og det kunne måske være noget software, som f.eks. hver 5. minut måske søger efter et eller andet (email notification og lign.) eller måske er der et dyp i strømforsyningen...jeg ved det ikke.
Men agter til vinter at formattere og skifte til W7, og så må det være muligt at checke fra start af, hvornår fænomenet pludselig opstår.
Så bryd ikke din hjerne med det mere - men giv gerne et svar så du kan få nogle point for tiden, du har brugt på det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. september 2010 - 09:47 #13
Jeg ville også foreslå en reinstalltion, men det er sjældent det man har mest lyst til :-)

Jeg stopper hjernebrydningen - men vil ikke have del i points, da vi jo ikke fandt en løsning...
Avatar billede ps76 Forsker
16. september 2010 - 10:04 #14
ok - op til dig. Men tak anyhow.
Avatar billede jeppe_henriksen Nybegynder
05. december 2011 - 11:21 #15
Hej, beklager jeg åbner op for denne gamle tråd. Men har nøjagtig samme symptomer på min printer nu. Så vil bare høre om du fandt en løsning på problemet?
Avatar billede ps76 Forsker
05. december 2011 - 12:04 #16
Jeg omformatterede engang i efteråret og siden har jeg ikke haft problemet.