Avatar billede niklas1 Nybegynder
14. maj 2010 - 18:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder / Censur

Hej eksperter :)

Jeg sidder her med et lille spørgsmål.
Lad os nu sige, at jeg har taget nogle billeder og optaget nogle videoklip med min mobiltelefon - vedkommende på materialet er indforstået med billederne og klippene er lavet - har jeg så lov at ligge tingene på nettet - i og med personen har givet mig lov til at tage billederne?

Det samme gælder, hvad nu hvis jeg har nogle billeder jeg har fået lov at tage - men bare lægger censur på billedet, altså gøre så ansigtet ikke er genkendeligt, er det så lovligt?

Jeg håber på jeres hjælp - skal bruge det til en opgave, og har ledt over ALT på nettet - syntes jeg i hvert fald selv!

Mvh.
NP
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. maj 2010 - 18:15 #1
Du kan læse mere på denne udemærkede publikation: http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/Pressefotografer/Fotografering_og_privatlivets_fred.pdf

Selv vi andre kan være i tvivl ind imellem!
Avatar billede niklas1 Nybegynder
14. maj 2010 - 18:16 #2
Jeg tagger for svaret -fotograf . jeg prøver at læse mig frem der!
Avatar billede niklas1 Nybegynder
14. maj 2010 - 18:26 #3
Jeg fandt frem til følgende:
straffelovens § 264d
Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, der uberettiget videregiver meddelelser eller billeder vedrørende en andens private forhold eller i øvrigt billeder af den pågældende under omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden. Bestemmelsen finder også anvendelse, hvor meddelelsen eller billedet vedrører en afdød person.

- Men hvad nu hvis fotografen censurer personen på billedet - er det så lovligt?
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
14. maj 2010 - 18:53 #4
Du har selvfølgelig lov til at vise noget - som du har aftalt med den/de personer der er med i indslaget.
Hvis det på nogen måder kan være det mindste tvivl, så få det skriftligt!

Hvis du sørger for at personen er helt anonym (husk også lyden) - så er det jo lidt svært at sige at det er een selv. Tænk på TV der bringer anonyme indslag.

Men en aftale - det er altid løsningen - og altid på forhånd.
Avatar billede niklas1 Nybegynder
22. maj 2011 - 13:45 #5
LUKKET
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
22. maj 2011 - 19:46 #6
...hverken tak eller begrundelse ????