Avatar billede KHHP Juniormester
14. maj 2010 - 17:37 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Installer dansk sprog på Mac OS X 10.5.8

Hej
Jeg har en ven som lige har købt en MacBook Pro. Ved opsætning kunne han kun vælge engelsk sprog, og nu vil vi godt have sproget lavet om til dansk. Hvordan gør vi det.
Ingen af os har den helt store viden om Mac, udover at det minder meget om Ubuntu.
Giv gerne en detaljeret guide hvis det er muligt at ændre sproget i OS X 10.5.8
Avatar billede egonspock Seniormester
14. maj 2010 - 20:55 #1
Det lyder som om han har købt den brugt, da OS X altid har haft en del sprog at vælge i mellem og da det er ret lang tid siden 10.6 kom ud. Man finder sprogene i Systemindstillinger, og der er det nemmest blot at søge efter sprog. Jeg mindes at der var en knap, der hed International. Den hedder i hvert fald Sprog og tekst i 10.6.

Hvis der kun er engelsk at vælge i mellem, er det fordi en eller anden med vilje har udeladt dem fra installationen eller fjernet dem sidenhen. Så er der kun en installation-DVD der kan hjælpe, da de ikke er "extra downloads", men hører til systemet fra starten. Men overvej så lige om det ikke kan betale sig at finde en 10.6-DVD, som både kan opgradere og installere det manglende sprog.
Avatar billede KHHP Juniormester
15. maj 2010 - 21:55 #2
Hej igen
Vi har lige fundet den originale OSX 10.5.7 installations DVD, som han fik sammen med sin mac.
Vi prøvede at indsætte den i dvd drevet under opstart, og der var dansk sprog på denne, men når vi er nået omkring 10% ind i installationen af OSX 10.5.7, siger den at den ikke kan godkende "Intel 10.5.7 kernel".
Da vi så genstarter maskinen som installationen beder os om, og derefter starter vi installationen i verbose mode(teksttilstand) får vi kort tid efter at den har indlæst driveren til AppleTrackPad denne fejl: SAM Multimedia READ or WRITE Error og et par fejlkoder. Denne fejl gentager sig en 8 til 10 gange, og så skriver den automatisk en genstartskommando og genstarter systemet. Det samme sker ved normal start uden brug af verbose mode. Her Står den bare omkring efter samme ventetid (omkring der hvor vi fik fejl i verbose mode) og så efter et par minutter genstarter den.
Vi gik derefter ind på min Windows PC og søgte på google og fandt en video der viste hvordan man i Mac kunne lave en normal usb-nøgle om til et OSX installations medie, da vi gik udfra at de fejl vi fik ved forsøg på at installere OSX kunne tyde på at drevet i hans computer var defekt. Kan man lave et sådant installaions medie fra en Windows computer, da vi ikke kan bruge hans Mac til noget da vi dengang vi fik "Intel 10.5.7 kernel" fejlen, formaterede hans harddisk for at lave en frisk installation af OSX.
Her er linket til den video jeg fandt med guiden til oprettelse af USB installations medie: http://www.youtube.com/watch?v=5oPprpDkaSU
I guiden bruger de OSX 10.6.
Håber at der er noget der kan hjælpe os videre herfra.
Avatar billede egonspock Seniormester
16. maj 2010 - 19:28 #3
Det lyder grimt. Enten er drevet i udu eller er DVD'en. Hvis den kørte 10.5.7 er det muligt at den så kræver en Firewire-disk af en eller anden slags for at starte eksternt fra, men hvis I ikke har en ekstern DVD-afspiller/brænder med Firewire, så kan I jo prøve med en USB i første omgang. Ellers skal I nok have fat i en med en tilsvarende computer for at installere systemet derfra.
Avatar billede KHHP Juniormester
20. maj 2010 - 07:59 #4
Så fandt vi fejlen på hans Mac. Drevet virker ikke når maskinen er varm. Så hver gang den har kørt omkring 45 minutter på fuld knald, skal den slukkes og så skal den køle ned før vi kan prøve igen.
Vi fik installeret OSX 10.5.7 på og denne gang kunne vi vælge dansk som hovedsprog på første menu. Vi fandt også ud af at første gang vi installerede den, var der to partitioner på den og den ene var en form for RECOVERY partition som maskinen automatisk startede op fra, og til sidst kørte den en kommando som slettede denne partition.
Nu har vi fået installeret den igen, men inden vi opdaterede til 10.5.8 virkede lyden uden problemer. Nu efter opdatering til 10.5.8 virker lyden ikke. Maskinen bruger et Conexant HD Audio lydkort, hvilket for mig lyder mærkeligt, da jeg ville mene at Mac kører med lydkort der er produceret af Apple, men skal der så en trejde parts driver til for at få det til at virke?
Avatar billede egonspock Seniormester
20. maj 2010 - 23:54 #5
Har I kigget i Systemindstillinger->lyd og sikret at det er den rigtige udgang og at den ikke er på mute?

Hvis det ikke virker, så prøv at gå i Programmer->Hjælpeprogrammer og find et program der hedder Indstil lyd og Midi. Det er nogen gange at det hjælper at pille lidt.

Et tredje trick jeg har hørt om, er at starte for iTunes og prøve at afspille et eller andet. Rip f. eks. en CD eller hør noget internetradio.
Avatar billede KHHP Juniormester
03. juni 2010 - 19:47 #6
#5
Efter opdateringen var der ingen lydenheder unde Systemindstillinger-〉Lyd. Vi kører nu med maskinen i 10.5.7, og der virker den fint, så der bliver den indtil økonomien siger god for en opgraderingsdisk til 10.6.

Nu har vi så fået et problem med Office 2008. Når vi opdaterer til SP1(12.1.0), henter den filen, og så kommer den tilbagge hvor vi startede, der hvor vi kan vælge hvornår vi vil hente opdateringer og kan søge efter den ved tryk på en knap.
Vi kan godt leve uden at opdatere Office, men det ville være fedt, hvis vi kunne finde ud af hvorfor den ikke vil opdatere programmerne, ville det være fint