14. maj 2010 - 14:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vizard kan ikke lave rapport

Jeg kan ikke laengere, i den database jeg som frivillig medarbejder er i faerd med at udarbejde til et velvaerdscenter, skabe rapporter med rapport-vizard.  Lad mig lige bemaerke at mit operativsystem of Microsoft Office er paa hollandsk, og der er adskillige betegnelser hvor jeg ikke kender det danske navn.  Kan det passe at Vizard paa dansk er Guide, hjaelpen til at udvikle rapporter og lignende?

Naar jeg trykker paa rapportvizarden lader den mig gaa gennem hele molevitten med at vaelge en tabel, vaelge felter, o.s.v., men til allersidst, naar rapporten skulle have vist sig paa skaermen, faar jeg fejlmeddelelsen at vizarden/guiden ikke kan lave rapporten.

Jeg har proevet mig frem til at hvis jeg i det fjerde vizard vindue vaelger "udfyldt" saa dannes rapporten.  (Det fjerde vizard vindue er der hvor man vaelger opstilling, i kolonneform eller i tabelform eller i en tredje form som paa hollandsk hedder "uitgevuld" og som jeg oversaetter til "udfyldt.")  Men med andre indstillinger, eller hvis jeg laver gruppeinddeling, fejler det som sagt.

I andre databaser, saa som Northwind og andre smaa databaser jeg har lavet, kan jeg paa det samme systm uden problemer lave rapporter med vizarden, og i denne database har jeg indtil nu kunnet lave rapporter.  Jeg kan ogsaa lave direkte rapporter, tomme rapporter, etiketter, o.s.v.

Jeg har ikke kunnet finde meget om det i Google og der henvises det normalt til at det har at goere med printerproblemer.  Men jeg har en defaultprinter indstalleret hvor jeg uden problemer kan printe bestaaende rapporter fra databasen, og hvis det havde at goere med printeren saa skulle det vel ogsaa forstyrre de andre databaser.

Kender nogen til dette problem og kan foreslaa mig en loesning?  Et tillaegssporgsmaal:  Hvor i rapportens egenskaber staar det om man har kolonneopstilling, tabelopstilling, o.s.v. (saa jeg eventuelt kunne lave rapporterne med "udfyldt" opstilling og saa forandre til det jeg vil have.)
Avatar billede tolveren Nybegynder
16. maj 2010 - 10:58 #1
Rapportvizard virker når der er oprettet en tabel. Vælg Filer|Sideopsltning og fanebladet Kolonner.
16. maj 2010 - 11:16 #2
Tak for dit indlaeg.  Jeg har normalt ingen problemer med at faa rapportvizarden til at virke og den virker i andre databaser, men ikke i den jeg arbejder med nu.  Da jeg i morges proevede virkede det pludselig og jeg fik hurtigt lavet den rapport jeg havde mest behov for, men nu virker rapporvizarden ikke.

Det jeg derfor proever at finde frem til er hvilke faktorer der kan oeve indflydelse paa om rapporvizarden virker eller ikke og hvordan jeg kan kontrollere dem.  Har du (eller andre) et bud paa det?  Saa vil du redde min weekend.
16. maj 2010 - 11:21 #3
tolveren jeg glemte dette:  Arbejder du med en Access version tidligere end 2007 og refererer "Filer|Sideopsltning og fanebladet Kolonner" til menuvalg der ikke laengere er til raadighed i Access 2007 eller burde jeg kunne finde frem til dem (i saa fald hvordan) i Access 2007?
18. maj 2010 - 05:34 #4
Den var der ikke bud paa.  Det var en skam.