Avatar billede inzanian Praktikant
14. maj 2010 - 01:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Computer bliver meget overophedet

Aloha.

Min pc er pt. begyndt at blive kraftigt overophedet, har ikke bemærket det før min pc begyndte at bippe.
Installerede herefter SpeedFan som viste mig disse temperaturer:

GPU: 95
System: 56
CPU: 44
AUX: 57
HD1: 48
HDD: 51
Temp1: 50
Core: 94

Mine blæsere fungerer som de skal, og jeg har skåret hul i siden på kabinettet hvor jeg har monteret en stor blæser istedet. Der har intet været før nu. Har renset alt skidt og støv der sad inde i.

Når pc'en bare står på skrivebordet, er temperaturen til at klare, men så snart jeg starter et krævende 3d spil går den amok.

Når støv og skidt, samt ødelagt blæser, ikke er problemet, er der så nogen der har bud på hvad der kunne være galt?

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2010 - 07:56 #1
Hvis du er helt sikker på du har fjernet alt støv,
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm
Så må det jo være at kølepasta er tørret ud og ikke giver den rigtige "forbindelse" så varmen ikke ledes ud til køler.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2010 - 07:58 #2
Eller også ændrer blæsere ikke hastighed når der er behov for det.
PS Alle blæsere kører formoder jeg???
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 08:11 #3
det her er for meget

GPU: 95        meget høj
System: 56
CPU: 44
AUX: 57
HD1: 48
HDD: 51
Temp1: 50
Core: 94      meget høj

du er heldig at den ikke er brændt sammen endnu

nu er det umidelbart svært at gætte sig til om køleren er ved at gå eller den mangler kølepasta men hvis den ikke virker som den skal er her et alternativ du kunne overveje - har den selv.
en gang om året tager man den blå bæser af og støvsuger radiatoren for støv og skidt

det eneste du skal er at sikre dig den passer til din sokkel på bundkortet ellers skal der adaptere på.

http://www.tweak.dk/review/NorthQ_NQ-3580_Siberian_Tiger_Water_Cooler/726/1/1

er det ikke også dit graffikkort der er for høj i varme

m.v.h
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2010 - 08:17 #4
Har du haft kølerne af, og glemt at fornye pasta?
Avatar billede inzanian Praktikant
14. maj 2010 - 12:31 #5
Først og fremmest, tak for svarene.

GPU: 80
System: 47
CPU: 29
AUX: 44
HD1: 45
HDD: 48
Temp1: 35
Core: 30

Sådan ser graderne ud ved surfing og lignende. Det er kun ved spil at den går amok. Dog er mine grafitkort stadig meget varme, men når jeg piller siden af kan jeg se de kører for fulde omdrejninger.

Har ikke haft mine kølere af, og kølepastaen fejler intet.
Jeg har renset alle kølere i dybden.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2010 - 14:21 #6
Gad vide om det kan være en psu der ikke leverer det den skal. Tænker på at blæsere måske mangler nogle % i at køre fuld hastighed?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 15:37 #7
på nogle graffikkort kan du styre blæseren med rivatuner men ikke på alle.

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner

det er ikke meningen at blæserne skal køre for fuld musik hele tiden de skal også være stille

prøv med 5%% og sæt dem op og ned hvis det er muligt.

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2010 - 15:42 #8
"Sådan ser graderne ud ved surfing og lignende. Det er kun ved spil at den går amok. Dog er mine grafitkort stadig meget varme, men når jeg piller siden af kan jeg se de kører for fulde omdrejninger."

hvad mener du med det her

har du 2 graffikkort eller hvad

mange garffikkort og specielt ati bliver meget varme og derfor skal der alternativer til

du kunne sætte en lille blæser med 4 skruer i og 4 små plastic stykker så metallet fra skruerne ikke når ned til raffikkortet
ovenpå garffikkortet så den køler ekstra

eller

købe en superkøler hos coolerkit i århus.

http://www.coolerkit.dk/vga_kølere-c-32.html

m.v.h
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. maj 2010 - 18:45 #9
Den der blæser du har monteret...

Er dine blæsere sådan indrettet at frisk luft kommer forfra og går bagud? Har du monteret en blæser i top af kabinet? (Varm luft stiger op ad...)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2010 - 18:52 #10
Ja forkert montering gør tingene værre faktisk.
Avatar billede inzanian Praktikant
15. maj 2010 - 12:25 #11
lortet brændte sammen, så problemet er vel løst :)
Første der skrev i min tråd får pointene.
Der var udluftning i toppen også.
Tak for svarene :)
Avatar billede inzanian Praktikant
15. maj 2010 - 12:26 #12
220661, lav lige et svar så jeg kan give dig pointene
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2010 - 12:31 #13
Det var ærgerligt.
Svar
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2010 - 13:04 #14
ja det var det da