Avatar billede bruno1 Novice
12. maj 2010 - 22:29 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

FILM:Baggrundslyde for høje i forhold til tale

Hej

På mange af de .avi(og andre formater) film jeg ser syntes jeg baggrundslydene er sindsygt høje i forhold til når der er tale. Dvs. når der er action sidder jeg og skruer ned for ikke at få klager fra naboerne og når der så er tale er jeg nødt til at skrue op for at kunne høre hvad de siger.

Jeg har forsøgt at skrue op for centerhøjtaleren da jeg har hørt det er der tale bliver spillet fra men syntes ik det hjælper noget særligt.

Mit setup er afspilning af film via en Popcorn Hour c-200 eller direkte fra en tilsluttet computer. Mine højtalere er Pods med 5.1 setup dvs 2 baghøjtalere 2 front 1 center og en sub.

Jeg har virkelig brug for nogle råd da det ødelægger filmoplevelsen når man sidder og skal justerer lyden hele tiden.

Mvh

Bruno
Avatar billede cyberspace Nybegynder
13. maj 2010 - 14:47 #1
Der findes noget der hedder Dynamic range Control (audio) - (mener jeg det hedder)

Dette er en funktion hvor man kan inststille tale og lyd så det bedre harmonerer nlydniveau messigt.

nogle afspillere/anlæg har dette indbygget men om der findes software der har denne funktion må være op til google eller andre eksperter at fortælle dig
Avatar billede JoeD Nybegynder
28. maj 2010 - 15:26 #2
Problemet er sandsynligvis, at biograffilm er mikset til at blive spillet ved et bestemt niveau, som dikteres af niveauet på dialogen.

Til gengæld kan der være stor forskel på, hvor højt producenten vælger at lægge lydniveauet på effekterne. Er der tale om en actionfilm, vil lydeffekter typisk være langt kraftigere end dialogen. En stilfærdig tale-om-problemerne-i-parforholdet-film vil have samme niveau på dialogen som actionfilmen, men ikke de enorme spidsniveauer på lydeffekter.

Og hvad gør vi så ved det? Hvis dit system ikke har indbygget kompression, kan en kompressor være løsningen. Da det er effektlyden, skal du sandsynligvis have den ind i signlavejen til subwooferen. Det vil give en kompression af bassen, men efterlade resten af lydbilledet så nogenlunde intakt.

http://www.aage.dk/shoppingsystem/produkter.asp?gruppe=Kompressorer
Avatar billede bruno1 Novice
19. august 2010 - 20:00 #3
jeg fandt Dynamic range Control og det var lige hvad jeg ledte efter.

Send et svar "cyberspace" og du får points.

Også tak til JoeD for indsatsen
Avatar billede cyberspace Nybegynder
02. februar 2011 - 13:34 #4
havde overset dette  -men hermed svar