Avatar billede NTL Nybegynder
12. maj 2010 - 20:53 Der er 22 kommentarer

Kan ikke installere XP pro

1. XP cd'en kan slet ikke boote og bliver afvist som medie.

2. 98'se cd'en kan kun indlæse DOS system filer FDISK/FORMAT m.m.

3. FDISK kan kun registrere ca. 4,7 Gb af en 750 Gb harddisk !

  denne primære dos partition har jeg formateret.

4. Under boot-up med win 98'se mangler cd/dvd driveren (missing

  MSCD001). Beskeden lyder derefter: Abort installation !

5. Jeg har kun en A:\ prompt, FDISK og FORMAT at more mig med !

  Hvad skal jeg nu stille op ?

  MVH NTL
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. maj 2010 - 20:58 #1
Beskriv din pc det lyder som en ældre model og at det er i fat32
Avatar billede NTL Nybegynder
12. maj 2010 - 21:37 #2
Hej! Det er en Packardbell med Intel Celeron Dual-Core.
        2,5 GHz/4 Gb DDR2/750 Gb (7200 rpm) SATA/
        dvd rw/6 usb/div. kortlæsere

        Købt for nylig. Den kom med Vista Home Basic, hvilket jeg
        har slettet; så harddisken er helt tom nu !

MVH  Niels
Avatar billede NTL Nybegynder
12. maj 2010 - 21:42 #3
Hej! Ja, det er FAT32; FDISK giver ikke mulighed for at vælge
        hverken NTFS eller drevstørrelse.

MVH  Niels
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. maj 2010 - 22:23 #4
Hvad siger bios sæt til at detekte HDD automatisk og sæt CD/DVD som første boot sæt også ahci disablet "(kan også hedde noget andet)" hvis CD/DVD bliver afvist som medie er den måske ikke bootbar
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
12. maj 2010 - 22:32 #5
Ang AHC, enig med poko1. Når computeren kom med Vista (for dårligt med en nyere pc) så står Sata mode som AHCI, det skal rettes til Ide, for at en XP skive kan se HDD. Prøv i bios at se under "Integrated peripherals" Sata mode.
Avatar billede Poko1 Ekspert
12. maj 2010 - 22:44 #6
I øvrigt hvis det er en nyere PC er det heller ikke sikkert at den kan køre XP det bliver ihvertfald svært hvis ikke umuligt at finde drivere
12. maj 2010 - 22:45 #7
Du skal/bør ikke bruge den 'gammeldags' FDISK/FORMAT!
Det er bare skive i dyret OG BOOTE op på den og følge instruntionen (Se også #4 + #5) ->

Generelt ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...

---

Ovenstående er det letteste - derefter følger korrekte DRIVERSOFTWARE passende til din Hardware.
nå du så har fået hul igennem til den 'farlige' internet, så er det WindowsUpdate + WindowsUpdate + WindowsUpdate + WindowsUpdate + ...

+ Seriøst sikkerhedsprogram + opdatering af samme...

Joooo - det er ikke 100% gennemfør på 1-2 timer. Reservér gerne >6-8 timer PC tid til det hele...
Avatar billede NTL Nybegynder
13. maj 2010 - 00:54 #8
I BIOS er HD sat til IDE, men jeg kan stadig ikke boote med xp pro.

Jeg kan boote med 98'se, men kun dos/systemfiler (fdisk/format m.m.)
Men hvorfor bliver hele cd'en ikke loadet ?
Tror dvd-drevet, det er et A-drev ?

Hvor stor betydning har driveren MSCD001 på, hvad der kan læses
ind på a-drevet ?

Kan windows 7 løse alle disse problemer ?

Fik lavet en boot-cd med en 98'se startdiskette + smartdrv.exe + alle xp pro filerne, men kom ikke videre end med 98se cd'en.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
13. maj 2010 - 01:09 #9
"Fik lavet en boot-cd med en 98'se startdiskette..."
Hvorfor nu det? Som karise skriver, så booter du bare op på din XP. Der er ikke brug for noget andet. Kan du ikke boote direkte på XP, er der noget galt i din PC.
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 07:45 #10
Avatar billede NTL Nybegynder
13. maj 2010 - 09:45 #11
Har prøvet at boote med en XP pro SP2 Recovery CD, men
der svares: ugyldig system disk + disk I/O fejl !            (den booter ellers fint op i min gamle pc).

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor 98'se kan boote og indlæse DOS/
systemfiler, men XP pro/XP pro SP2 overhovedet intet kan.

Send venligst jeres gode råd og forslag !
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
13. maj 2010 - 10:40 #12
Har du prøvet i bios, at trykke på "Defaults" ? ellers prøv det, men husk bagefter at se, om CD drevet stadig står som 1,ste boot. Med mindtre du kan bestemme det med F12 i opstart.
Avatar billede NTL Nybegynder
13. maj 2010 - 12:05 #13
Har prøvet defaults setting samt valg af 1. boot : Intet nyt.

Jeg har lige downloadet Ultimate Boot CD (UBCD), som er en

ISO-fil. Den har jeg brændt med Nero.

Den booter fint op og diverse system-værktøjer kommer frem !

Vil nu formatere HD, partitionere, vælge filsystem m.m.
Avatar billede NTL Nybegynder
13. maj 2010 - 17:54 #14
PC'en godkender stadig ikke XP pro: 'Invalid system disk'
                                    'No OS found'

(Drev C er 130 Gb, FAT32, partitioneret og formateret).

Driveren til DVD-drev kan ikke findes; 'Abort installation'.

Hvis driveren ikke kan findes, betyder det så, at dvd-drevet

ikke kan indlæse mere end 1-2 Mb ?  (men kun dos/systemfiler)

HD er sat til primær master. Det er vel helt efter bogen.

Hvis det ikke er dvd-driveren, der er problemet, så er der

noget galt med PC'en !
13. maj 2010 - 18:09 #15
Er du 100% sikker på at du BOOTER på XP CD'en ???
Det skal den altid kunne uanset om der er noget som helst Harddisk system på PC'en !!!

Det skulle ikke være nødvendigt at på forhånd vha 3. parts programmer gennemføre partionering, formatering (FAT32/NTFS/...).
Det foregår vha XP CD'en undervejs !!!
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
13. maj 2010 - 18:59 #16
Der hører ingen driver til et CD drev. Jeg tror der er noget galt med det drev. Kan du ikke låne drevet fra den gamle computert og prøve med det?
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
13. maj 2010 - 19:01 #17
Ps. Eller et hvilken som helst CD-drev, sat til en USB port.
Avatar billede NTL Nybegynder
13. maj 2010 - 22:20 #18
Har forsøgt at boote med en USB-stick (kopieret alle XP filer til en tom stick): 'Invalid system disk'

(bootede op fra F12-menuen)

Jeg ved, at XP kan boote op; frisk installation på anden PC.

Men DVD-drevet har vel ikke en ordentlig driver, før XP booter
op og begynder installationen ?

XP loader vel nogle drivere m.m. i starten af installationen ?

Status er en helt tom PC, som ikke vil godkende XP.

Kan det betyde noget, om DVD-drevet er sat som enten master
eller slave ?

Hvad med BIOS'en ?
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
13. maj 2010 - 22:35 #19
"Kan det betyde noget, om DVD-drevet er sat som enten master
eller slave ?"
Også i den grad! hvis Ide-HDD og CD-drevet sidder på samme kabel,
kan der slet ikke installeres.
Avatar billede chauve3985 Nybegynder
13. maj 2010 - 22:36 #20
Obs!!! hvis altså begge er sat som master eller slave. Altid 1, af hver.
Avatar billede Poko1 Ekspert
13. maj 2010 - 22:38 #21
du burde finde dig en der kan hjælpe dig alle CD/DVD  har som standard inbygget ATAPI drivere så du skal ikke instalere nogen drivere
24. februar 2011 - 06:49 #22
(Er du stadig igang ?)