Avatar billede Janni Praktikant
09. maj 2010 - 15:16 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Program til tilfældig udtrækning

Hej alle

Er der nogen, der ved, om det er muligt for mig at få computeren til, ved lodtrækning/tilfældighed at vælge et billede + tekst ud?
Helt konkret drejer det sig om 15 billeder med tekst (jeg kan sagtens scanne dem ind som 15 forskellige JPEG-filer), som jeg godt vil bruge til (tilbagenvendende) "afbrydelses-øvelser" i min undervisning, men efter tilfældighedsprincippet.

Vi har på computerne selvfølgelig office-pakken, samt Notebook mm., men ved ikke, om det kræver et andet program....jeg har i hvert fald ikke kunnet finde en løsning i disse programmer.

På forhånd tak.

Mvh. Janni
Avatar billede arne_v Ekspert
09. maj 2010 - 16:10 #1
Sagtens.

Her er et VBS eksempel:

call Randomize
WScript.Echo "Nu viser vi IMG" & Int(Rnd * 15) + 1
Avatar billede Janni Praktikant
16. maj 2010 - 18:05 #2
Hmm, det svar gav ikke så meget mening for mig - kan det uddybes?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. maj 2010 - 22:08 #3
Gem de to linier som blabla.vbs og kør den fil.

Randomize og Rnd findes også i VBS og kan derfor bruges inde fra office.
Avatar billede supertekst Ekspert
21. maj 2010 - 22:51 #4
Er problemet løst?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. juni 2010 - 04:16 #5
Janni?
Avatar billede Janni Praktikant
06. juni 2011 - 16:08 #6
Hej begge

Nej, må indrømme at jeg ikke forstår at afprøve løsningsforslaget:-(
Avatar billede Janni Praktikant
02. juli 2012 - 01:17 #7
Jeg tillader mig at oprette dette indlæg som svar alene for at få mine minus-point ud af verdenen...