Avatar billede freddii Nybegynder
08. maj 2010 - 10:35 Der er 11 kommentarer

Hjælp til overcloking.

Jeg vil overclocke min CPU og GPU for bedre spilfornemelse. Prolblemet er bare, at jeg ikke aner hvordan man gør, og jeg syntes ikke selv jeg bliver klogere af at læse de forskellige artikler om det. Så jeg vil lige høre jer;
Hvilke program er best? Grafikkort: ATI Radeon HD 5650
Hvor meget kan jeg booste den?
Hvor ricicabelt er det?

Håber på lidt hjælp :D
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2010 - 10:49 #1
Overraskende nok, bliver CPU'er ikke fremstillet med en præcis clock-frekvens.
Deres "stabilitet" bliver testet, og de bedste bliver så "indstillet" til at køre med en højere frekvens end de mindre stabile.
I virkeligheden kan en "hurtig" og en "langsom" sagtens være fremstillet i samme "batch"

Det man udnytter ved overclocking, er den sikkerhedsmargin, producenten giver.
Så ja, det ER risikabelt - du VIL opleve flere crashes, hvis du gør det.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2010 - 10:52 #2
Tænk doping. Du kan cykle 10 km hurtigere pr time !!!
- men dør af en blodprop som 38-årig.
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
08. maj 2010 - 11:36 #3
god metafor t4nk3r :)

For din gpu skal du bruge:
http://www.techpowerup.com/atitool/

Cpu'en skal overclockes fra din bios.
Er der ingen clock mulighed skal du lade være for de softwares der er til den slags gør din computer møg ustabil.

Prøv at overclocke mhz'en på din cpu / gpu langsomt først.
lad være med at overclocke den der heder clock rate da en bare multiplicere og egentligt slider vildt meget.
Din hertz vil meget normalt ligge på omkring de 200 mhz da en processor bruger clock rate og feks 200 mhz og clockrate 10 giver 200 X 10 = 2000 mhz så at putte 10 hertz på er mere end rigeligt til at starte med.

Håber det var svar nok :)
Avatar billede freddii Nybegynder
08. maj 2010 - 12:46 #4
Jeg vil lige hører om i har erfaringen med en fejl der popper op lige når jeg starter ATI tool'en.. Nu kan jeg ikke finde fejlen igen men der stod noget med uopdaterede drivere, og det gør at jeg ikke kan stille på Core og Memory.

#3 - Mange tak for hjælpen.. Core = GPU ikke? Memory = ?
Avatar billede freddii Nybegynder
08. maj 2010 - 12:55 #5
^Fejlen lyder sådan: The kernel mode driver does not seem to be running.
A device driver is required for communication with your video hardware
If you just upgraded from an older version it may help to uninstall ATITool, roboot, then install the new version.
Avatar billede darkangel-dk Nybegynder
08. maj 2010 - 15:49 #6
freddii
Læs alt her -
http://en.wikipedia.org/wiki/Video_card

Det er meget vigtigt du ved hvad du laver inden du gør noget :)

For det andet.
Hvilket operativ system køre du ?
Og prøv at opdatere din driver en gang og geninstalere ati tool.
Avatar billede freddii Nybegynder
08. maj 2010 - 21:05 #7
Jeg kører Windows 7. Jeg er ikke så meget inde i computere, men jeg har læst dit link, og ærlig talt, så ved jeg stadig ikke hvor meget jeg kan booste min pc. Jeg er heller ikke klar over hvor meget man kan overclocke på ens computer. Er det kun GPU og CPU eller er der mere?
Avatar billede freddii Nybegynder
08. maj 2010 - 21:07 #8
Forresten så troede jeg selv at Windows 7 opdaterede mine drivere
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2010 - 21:34 #9
Prøv dig frem. Start med 221 volt ved 50 hertz, og så arbejd dig opad  O)
Avatar billede freddii Nybegynder
09. maj 2010 - 17:16 #10
Okay. Darkangel-dk og T4NK3R kan i ikke lige lægge et svar ind så jeg kan give jer point :)
Tak for hjælpen allesammen.
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 08:57 #11
s'gerne