Avatar billede vivsdotdk Nybegynder
08. maj 2010 - 01:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tælle celler med tekst ud fra flere kriterier

Excel 2003. Skal bruge formlen til både dansk og engels version.
Jeg har et regneark over flere etager med værelser.
OCG    CREW    CREW    CREW    WSE    OCG
PIA        LISE        PER        KIM
(Tom række)
WSE    OCG    CREW    WSE      OCG    CREW
ÅSE      OLE    ULLA      BRIAN
(Tom række)
OSV.

Nu vil jeg gerne have talt f.eks. hvor mange værelser der opfylder kriteriet "CREW" OG der bor nogen i (dvs. cellen i næste række indeholder en tekst)

Er der nogen, der har en ide?

Mvh
Vivi
Avatar billede jean01ad Praktikant
12. maj 2010 - 12:56 #1
Hejsa

Umiddelbart er det min forståelse, at dit problem er, at du ikke kan lave opslag, da dine resultater er dynamiske.

En løsning kunne være, at du indsætter en formellinje mere, under hver etage. Som nedenstående. Hvis du gør det, så kan du lave en tæl.hvis som lyder: =TÆL.HVIS($A$1:$3$12;OCG1) og du vil i det her tilfælde få antallet 1

Kolonne A
Række 1 OCG
      2 PIA
      3 =HVIS(OG(A1<>"";A2<>"");SAMMENKÆDNING(A1;1);"")

Det vil i hvert tilfælde give det resultat du efterspørger.

Jean
Avatar billede jean01ad Praktikant
12. maj 2010 - 12:57 #2
=TÆL.HVIS($A$1:$A$3;OCG1)
Avatar billede vivsdotdk Nybegynder
12. maj 2010 - 13:25 #3
Hej Jean
Det er i hvert fald en løsning, der virker.
Jeg har dog selv fundet en anden. Langt ude til højre har jeg lavet et decideret sammentællingsskema svarende til hver etage, hvor jeg række for række tæller kategorierne og summerer nederst.
Denne formel virkede på tværs:
=SUMPRODUKT(--(D8:AB8="OCG");--(D7:AB7>="*"))
Den tæller alle OCG-værelserne, hvor der samtidig findes et navn på en person i cellen under.

Du skal have tak for din ulejlighed.
Hvordan er det nu lige, jeg giver dig point?

Mvh
Vivi
Avatar billede vivsdotdk Nybegynder
12. maj 2010 - 13:27 #4
....."Denne formel virkede på tværs:
=SUMPRODUKT(--(D8:AB8="OCG");--(D7:AB7>="*"))
Den tæller alle OCG-værelserne, hvor der samtidig findes et navn på en person i cellen under."

Det er selvfølgelig navn i cellen OVER i dette tilfælde.

.....
Avatar billede jean01ad Praktikant
12. maj 2010 - 13:31 #5
Selv tak - er glad for at det virker