Avatar billede sten2004 Nybegynder
07. maj 2010 - 18:07 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Ideer til optimering /fejlsøgning af MPLS, latency og samordning af MTU

Jeg er i et 100 Mb MPLS net (TDC + TDC placeret Cisco udstyr) hvor der er noget træghed i data strømmen mellem de enkelte lokationer, 3 stk. Vi har ikke set router konfigurationen  Latency er 4 ms og 6 ms mod hovedlokation. Vi sidder med hvad jeg ser er et klassiks problem, efter at have googlet en del, nemlig at noget data trafik går langsom og noget går hurtigt. Store "data pakker" på eks. 50 MB pr fil bliver overført til UG mens små filer er en jammer. I princippet får vi 100 Mb når der bliver høvlet store data pakker afsted, men der går noget galt når det eks. er 1000 filer i en mappe der samlet fylder 50 MB. På LAN'et tager det 20-30 sek. at kopiere de mange filer uanset om der på klienten kører 100 Mb eller Giga, men WAN'et tager det mere end 5 minutter

Fil server er win 2003 standard og print win 2008 standard
Der er statiske routes på alle server som har reduceret latency fra henholdsvis 11 og 14 ms.

Print og Office er langsomt og arbejde i CAD og Adobe er hårrejsende på fjern-lokationerne.

Jeg har prøvet at øge klienternes (alle XP Pro sp3 32 bit) TCPWindow 500000 og 1.000.000 og MTU værdier mellem 1450 og 1500 bl.a. og det har en gavnlig effekt på nogle arbejdstationer mht generel print og Office men ikke tegning.

Jeg har tjekket for duplex mismatch og kabelfejl, jeg kan ping -l 1501, lave dns opslag og ved snart ikke hvad jeg ellers skal prøve. Jeg har ikke manipuleret på serverne. Tænker på om jeg på filserveren kan vinde noget ved at definere MTU til eks. 1464 (1500-28-(2 x mpls header a 4 byte), men har ingen ide om det har en effekt, anyone??

Vores internet er fra hovedlokationen 100 Mb og test mod Web100 based Network Diagnostic Tool (NDT) sites ( http://ndt.switch.ch/ )giver noget blandede resultater men absolut til den gode side, hvad hastigheden angår.

På Win 7 Business 32 bit, er Office, print og fil-browsing vhja stifinder helt i orden men for tegning er det stadig en jammer. TCP-stacken er skrevet om i 7'eren såvidt jeg kan forstå og jeg har ikke gjort noget for at optimere 7'eren.

Jeg ved at der findes leverandører af WAN acceleratorer, men deres udstyr koster det samme som anskaffelsen af en pæn ny mellemklassebil +300k og det samme årligt som at holde samme bil kørende. .

Så er der nogen af jer herinde der har fundet de vises sten?
Avatar billede sten2004 Nybegynder
11. maj 2010 - 22:33 #1
Nå vi er kommet lidt op i performance med TDC's sparring. Der var et problem med de statiske routes og default gatewayen oprettet på serverne. GW var sat til inet firewall og stat route til mpls GW. Bevirkede at det var servernes evne til at route der indvirkede på noget af performancen. De statiske routes blev slettet og GW blev sat til MPLS GW så det er routeren her, der håndterer alt routening på hovedlokationen.

Der er dog stadig noget der bremser throughputtet over MPLS'en

Køres der en iperf test kan vi komme tæt på 100 mbit igennem mplsen, men har vi fil håndtering ala flytning, kopiering og surfen kommer vi ikke op på meget mere end 60 mbit. Vi har friske målinger fra idag der viser at inet firewallen kan følge med.
Avatar billede sten2004 Nybegynder
02. september 2010 - 21:02 #2
Ingen løsning. Lukker