Avatar billede mutella Nybegynder
06. maj 2010 - 09:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mac med ny harddisk vil ikke boote fra eksternt optisk drev

Hej

Jeg har en MacBook 1.83ghz Intel Core 2 Duo 13".
Diskdrevet og harddisken i den er i stykker, nu har jeg skiftet harddisken ud (gik i hvert fald ud fra det er derfor den ikke ville starte op forbi æblelogoet og der kom klik-lyde fra drevet).
Jeg har så prøvet at lave en startdisk med et usb-stick over snow-leopard.
Hvis jeg holder alt/option nede under opstart sker der intet, andet end at musen kommer frem. intet andet.
lader jeg være med at holde noget nede, kommer det der logo frem med fejl på filsystemet, jeg kan imidlertid se at der bliver læst på usb'en, men intet sker heller ikke efter lang tid.

Nu har jeg så fået fat i et eksternt dvd-drev og den gør præcis det samme. Jeg kan høre at den knokler lidt, så spinner den op, spinner ned igen, og starter forfra. Og det bliver den ved med.

Any suggestions?
Avatar billede egonspock Seniormester
07. maj 2010 - 01:58 #1
Det er muligt at du skal have en Firewire-disk for at kunne starte fra eksternt drev. Det skulle jeg i hvert fald med min 1.83 MBP 15" den anden dag. Den kunne ikke boote fra en DVD i et USB-diskdrev, men bootede fint fra et eksternt firewire-dvd. Det kommer vist an på generationen, for min iMac booter fint (men langsomt) fra et USB2-drev.
Avatar billede mutella Nybegynder
07. maj 2010 - 07:53 #2
sådan et har jeg ikke, men vil se om jeg kan finde noget at låne af.

Synes også det virker lidt mærkeligt, da ingen guides jeg har set, om hvordan man installerer via usb, har beskrevet noget problem.

Kan det på nogen måde være noget et andet sted i computeren der er noget galt? (bundkort f.eks.)
Avatar billede mutella Nybegynder
07. maj 2010 - 16:27 #3
arh come-on. Der må være nogen der ved hvad pokker der kan være galt? :P
Avatar billede egonspock Seniormester
04. april 2011 - 18:23 #4
En anden ide kan være at finde en anden computer med Firewire og så starte i firewire-harddisk-mode med t-tasten nede, mens de er forbundet med Firewire, så burde du kunne installere fra den anden computer, når man blot vælger den nye harddisk. Men det er ganske givet Firewire, der skal til.
Avatar billede mutella Nybegynder
04. april 2011 - 18:42 #5
Er et år siden det var en issue.
gav point for at få det ud af verden.
Avatar billede mutella Nybegynder
04. april 2011 - 18:43 #6
Men ellers tak for forslaget!