Avatar billede fassosa Nybegynder
05. maj 2010 - 14:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sporing af stjålet bærbar

hej..
Min lillebror, har nyligt fået nakket sin bærbar computer. Da han holdte frikvarter og var sammen med nogle af sine klassekammerater uden for klasselokalet skete det, at da han vendte tilbage at i alt 8 bærbar blev stjålet og han havde forsikring på det og at han ikke havde indboforsikring ville GF Forsikring ikke gøre noget ved det, hvad skal vi gøre `??
Kan vi ikke spore den ?? Jeg har serienummer til bærbaren please hjælp os, for der er vigtige notater og han skulle snart til eksamen og nu har han ingen ting :(
Han har selvfølgelig meldt det til politiet, men de sætter jo ikke ligefrem rejseholdet på sagen. Jeg tror ikke at han kan gøre at det end at kontakte politiet løbende og høre om de har fundet den.
Kan han gøre noget for at "spore" den?
kunne I skrive nogle programmer ?
Kan han spore den via sit serienummer til bærbar ??
Avatar billede mchlbk Praktikant
05. maj 2010 - 15:32 #1
Der findes programmer til den slags, men de skal installeres før computeren stjæles. Og hvis tyven er lidt smart kan han fjerne sporingsprogrammerne, evt. formattere harddisken, så er den svær at finde. Et sådant program er f.eks. PC Finder fra Gigasoft: http://www.gigasoft.dk/pc_finder.htm

Jeg tvivler på I finder computeren igen, men du kan jo evt. kontakte producenten og Microsoft og høre om de kan blackliste den udfra hhv. computerens serienummer og Windows' produktnøgle.

Det er nok umuligt at sikre sig mod at få stjålet computeren, men med backup mister man i det mindste ikke vigtige data. En god og brugervenlig løsning er Dropbox som løbende laver backup på nettet. Så længe han kun skal lave backup af dokumenter er de 2 gb han får gratis rigeligt.

https://www.dropbox.com/
Avatar billede fassosa Nybegynder
05. maj 2010 - 15:56 #2
blackliste??
hvad er der af muligheder for sporingsprogrammer
Ved du hvad de hedder?
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 19:49 #3
Som han skriver skal man installere sporingsprogammerne inden den bliver stjålet. Har i/du ikke gjort det, er der desværrre ikke så meget at gøre. Udover at håbe politiet finder den, hvilket nok er relativt usandsynligt, men man ved jo aldrig.
Avatar billede mchlbk Praktikant
05. maj 2010 - 19:59 #4
Med blackliste mener jeg, at producenten og/eller Microsoft muligvis kan forhindre computeren i at modtage opdateringer, men det får du jo ikke computeren tilbage af. Og jeg har aldrig hørt om at de gør den slags.

Du må nok indstille dig på at den er tabt.
Avatar billede fassosa Nybegynder
05. maj 2010 - 20:11 #5
hvordan gøre politiet for at finde den?
Avatar billede intenz Novice
05. maj 2010 - 20:19 #6
Formegentlig ikke så meget, men hvis den tilfældigt dukker op i en sag får du den igen. Men du skal nok ikke regne med noget.

Politien har nok travlt med vold, narko, bandekriminalitet eller mord, og det er nok også godt nok de prioriterer de ting lidt højere :)
Avatar billede mchlbk Praktikant
05. maj 2010 - 22:44 #7
Enig. De registrerer det bare og foretager sig så ikke yderligere, med mindre den "tilfældigvis" dukker op. Og det gør den nok ikke, mon ikke den allerede er solgt videre..?
Avatar billede fassosa Nybegynder
06. september 2011 - 13:09 #8
Ja, sporringsprogrammer lyder en god idé men desværre er det forsent :(