Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 20:30 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Vista Ultimate 32 bit går "i stå"

Min søns stationære PC har fået flg. problem:

Ved opstart i normal konfiguration går styresystemet "i stå" inden man kan begynde at anvende systemet. Det kører ekstremt langsomt og så går skærmen i sort. Efter et par minutter kommer der flg. dialogboks: fejlmelding i logonprocessen, kontakt systemadmin. Efterfølgende kan man kun gøre een ting - nemlig slukke for strømmen.

Systemet kan uden problemer startes i fejlsikret tilstand og jeg har via denne kørt onlinescan samt CCcleaner - uden resultat.

Har I en ide til fejlretning - eller skal maskinen indlægges/henrettes?

På forhånd tak
Torben
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2010 - 20:42 #1
ret 98 til vista:

Support: Teknisk support. Hvad kan jeg hjælpe dig med?
Kunde: Hallo. Jeg har et stort problem... Jeg har lige installeret Windows 98
Support: Ja? Og?
Kunde: Og nu virker computeren ikke.
Support: Ja, det har du allerede sagt

Den 'personlige' registreringsdatabase er defekt - start fejlsikret, opret en ny bruger, start på denne og kopier data fra den gamle bruger. Diverse programmer skal nok genindlæses.
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 21:17 #2
Det hjalp desværre ikke - men tak for forslaget.

venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 21:24 #3
Det er nu altid en god ide at starte med at køre en gang "chkdsk /r /f"
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 21:31 #4
kan du ikke være rar, at uddybe det lidt? det lyder som om, det skal skrives i start-kør eller?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 21:38 #5
Start -> skriv, cmd -> højreklik på konsol -> Kør som administrator -> skriv, chkdsk /r /f -> enter -> ja til at køre chkdsk efter reboot -> genstart (langvarig proces)
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 21:58 #6
takker, det må han prøve i morgen :-)
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 22:06 #7
jeg har lige prøvet på den laptop jeg sidder med... og hvis jeg skriver CMD i "kør", åbner den "win32: c:\doc and settings\tr" er det dér, han skal ind? der er jo ikke rigtigt nogen konsol, han kan klikke på - kun mulighed for at skrive videre i det sorte felt..
02. maj 2010 - 22:16 #8
Det er også det man skal...

chkdsk  /r  /f

[ENTER]

----
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
04. maj 2010 - 18:29 #9
Nu har knægten så kørt den anbefalede chkdsk. Da han efterfølgender starter puteren igen, er der bare sort skærm. Han kan høre maskinen køre - men intet se.

Hvordan kommer han videre herfra?

venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2010 - 19:10 #10
At køre "chkdsk" burde nu ikke føre til det resultat du omtaler, med mindre at harddisken er defekt - prøv at boote op på installations-skiven og vælge reparer
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
04. maj 2010 - 19:38 #11
Det lyder sgu ikke godt :-(  Men når han nu finder sin skive - kan han så starte en reperationsopgave, når skærmen er sort?

Venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2010 - 20:35 #12
Skærmen bør ikke være sort når han bruger skiven
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
05. maj 2010 - 09:06 #13
hmm skiven kan han så ikke finde :-(

han kan heller ikke komme ind i Bios under opstarten, og det skulle jvf en anden computerklog pege på et defekt skærmkort. så nu ryger puteret til fejlfinding og evt. rep.

Tak for hjælpen :-)
Torben
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 10:12 #14
Du vælger naturligvis selv dine "computer eksperter" Vedr. den manglende Vista-skive http://www.helgec.dk/vista-recovery.html  Vedr. BIOS i opstart, hvilke tastekombinationer har i brugt ?