Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 20:30 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Vista Ultimate 32 bit går "i stå"

Min søns stationære PC har fået flg. problem:

Ved opstart i normal konfiguration går styresystemet "i stå" inden man kan begynde at anvende systemet. Det kører ekstremt langsomt og så går skærmen i sort. Efter et par minutter kommer der flg. dialogboks: fejlmelding i logonprocessen, kontakt systemadmin. Efterfølgende kan man kun gøre een ting - nemlig slukke for strømmen.

Systemet kan uden problemer startes i fejlsikret tilstand og jeg har via denne kørt onlinescan samt CCcleaner - uden resultat.

Har I en ide til fejlretning - eller skal maskinen indlægges/henrettes?

På forhånd tak
Torben
Avatar billede claes57 Ekspert
02. maj 2010 - 20:42 #1
ret 98 til vista:

Support: Teknisk support. Hvad kan jeg hjælpe dig med?
Kunde: Hallo. Jeg har et stort problem... Jeg har lige installeret Windows 98
Support: Ja? Og?
Kunde: Og nu virker computeren ikke.
Support: Ja, det har du allerede sagt

Den 'personlige' registreringsdatabase er defekt - start fejlsikret, opret en ny bruger, start på denne og kopier data fra den gamle bruger. Diverse programmer skal nok genindlæses.
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 21:17 #2
Det hjalp desværre ikke - men tak for forslaget.

venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 21:24 #3
Det er nu altid en god ide at starte med at køre en gang "chkdsk /r /f"
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 21:31 #4
kan du ikke være rar, at uddybe det lidt? det lyder som om, det skal skrives i start-kør eller?
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2010 - 21:38 #5
Start -> skriv, cmd -> højreklik på konsol -> Kør som administrator -> skriv, chkdsk /r /f -> enter -> ja til at køre chkdsk efter reboot -> genstart (langvarig proces)
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 21:58 #6
takker, det må han prøve i morgen :-)
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
02. maj 2010 - 22:06 #7
jeg har lige prøvet på den laptop jeg sidder med... og hvis jeg skriver CMD i "kør", åbner den "win32: c:\doc and settings\tr" er det dér, han skal ind? der er jo ikke rigtigt nogen konsol, han kan klikke på - kun mulighed for at skrive videre i det sorte felt..
02. maj 2010 - 22:16 #8
Det er også det man skal...

chkdsk  /r  /f 

[ENTER]


----
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
04. maj 2010 - 18:29 #9
Nu har knægten så kørt den anbefalede chkdsk. Da han efterfølgender starter puteren igen, er der bare sort skærm. Han kan høre maskinen køre - men intet se.

Hvordan kommer han videre herfra?

venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2010 - 19:10 #10
At køre "chkdsk" burde nu ikke føre til det resultat du omtaler, med mindre at harddisken er defekt - prøv at boote op på installations-skiven og vælge reparer
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
04. maj 2010 - 19:38 #11
Det lyder sgu ikke godt :-(  Men når han nu finder sin skive - kan han så starte en reperationsopgave, når skærmen er sort?

Venlig hilsen
Torben
Avatar billede Slettet bruger
04. maj 2010 - 20:35 #12
Skærmen bør ikke være sort når han bruger skiven
Avatar billede torben_rasch Nybegynder
05. maj 2010 - 09:06 #13
hmm skiven kan han så ikke finde :-(

han kan heller ikke komme ind i Bios under opstarten, og det skulle jvf en anden computerklog pege på et defekt skærmkort. så nu ryger puteret til fejlfinding og evt. rep.

Tak for hjælpen :-)
Torben
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2010 - 10:12 #14
Du vælger naturligvis selv dine "computer eksperter" Vedr. den manglende Vista-skive http://www.helgec.dk/vista-recovery.html  Vedr. BIOS i opstart, hvilke tastekombinationer har i brugt ?
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester