Avatar billede Tumaxi Nybegynder
30. april 2010 - 22:01 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

HØJ cpu-brug og begynder at larme fryggeligt hvert 2-10 minut

Hej! Har haft min pc i ca. 2 år
og har kørt perfekt og roligt indtil her for 1 måned siden.
jeg har indtil nu bare tænkt, pyt skidt.
men er begyndt at undre mig over det, også fordi det sker oftere og oftere nu.

jeg har næsten intet kørene, normalt kun internet explorer,
og så kommer den op på de mindst 60% ???
er det normalt at det kræver så meget at være på nettet?
og at ens rimlig kraftige pc skal bruge så mange kræfter og larme så meget på det? :S

kunne være stærkt med et hurtigt svar :)
30. april 2010 - 22:11 #1
Hurtigt -> Generelt:
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, OS/2, Unix, Linux, ... ?

Bærbar ? Stationær ?

---

Det kunne også være 'stærk' hvis du pænt vender tilbage til dine tidligere spørgsmål -> http://www.eksperten.dk/list/spoergsmaal/Tumaxi
http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
30. april 2010 - 22:15 #2
vista
stationær
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. april 2010 - 22:20 #3
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
30. april 2010 - 22:22 #4
jeps, jeg skal nok få afsluttet mine spørgsmål, hurtigst muligt.
Jeg beklager meget :)
Avatar billede ksoren Nybegynder
30. april 2010 - 23:03 #5
Den larmer... det kunne godt være en halvvejs defekt blæser.
30. april 2010 - 23:13 #6
Mht. (blæser)'larmen' -> http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm

---

(Prøv/check det først...)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2010 - 10:12 #7
Har du kontrolleret den for "snavs" på harddisken?
Hent disse programmer:
Malwarebytes Antimalware:  http://www.malwarebytes.org/
CCleaner:  http://www.ccleaner.com/
Opdater malwarebytes og kør en scanning af din pc.
Vejledning til hvordan CCleaner bruges ligger på siden der linkes til.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2010 - 10:42 #8
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
01. maj 2010 - 12:19 #9
karise_larry: Jeg ser på det en af dagene, tak for linket.

220661: Har allerede kørt CCleaner for 1 uge siden, men det gjorde ikke det store ved støjen, desværre.
Jeg prøver malwarebytes antimalware her senere i dag, og ser om det hjælper.

Jeg lader jer høre nærmere når jeg har fåët prøvet begge muligheder.

Indtil videre tak for hjælpen :)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2010 - 12:26 #10
Kunne måske være noget defragsevice der kører i baggrunden og bruger "kræfterne".
http://www.tech-recipes.com/rx/1598/automatic_defrag_disable_and_enable_vista/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2010 - 12:31 #11
http://blogs.pcworld.co.nz/pcworld/techsploder/2006/11/the_worst_vista_feature.html
Kunne gøre det manuelt med defraggler en gang i mellem.
Defraggler (defragmentering):  http://www.piriform.com/defraggler
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2010 - 12:54 #12
Hvor meget plads har du på C drevet??
01. maj 2010 - 12:55 #13
Check lige #6 først ...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
01. maj 2010 - 14:08 #14
Jeg har 134 gb tilbage på C drevet
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
01. maj 2010 - 14:15 #15
Kan muligvis godt være at den defrag. og det er det der er skyld i problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2010 - 14:29 #16
Du kan se i joblisten (højreklik process linie, og vælg jobliste) under processer, hvilken/hvilke processer der suger kraft.
Der står en beskrivelse til venstre på linien om hvilken process det er.
01. maj 2010 - 14:33 #17
Check lige #6 først ...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
01. maj 2010 - 15:37 #18
Karise, hvis nu det var problemet med at der var støv og snavs osv. derinde, ville den så ikke larme hele tiden istedet for kun noglegange?
01. maj 2010 - 16:05 #19
... afhængig hvordan termostat/temp/blæser-reguleringen/... er indrettet.

Jeg har lige nu en PC på 'bordet' som gør (gjorde) det opserverede; 'gynger' op og ned i (CPU) blæser - meget #¤%¤£¤ at høre på!!!
En hel del 'nullermænd/damer' ved CPU køler/ripper. http://www.spywareinfo.dk/tip-og-tricks/billeder/rens09.gif . En støvsugning + pensel http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/rens_taern.htm gav underværker; pænt stille nu. Hele tiden...
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
01. maj 2010 - 19:17 #20
Okay tak, jeg tror jeg prøver det :)
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
05. maj 2010 - 15:14 #21
Hej, jeg prøvede at åben pc'en, og fandt en masse snavs, men har fundet ud af at det er auto. defrag som var skyld i det.
Men var ellers godt at få gjort rent derinde, så tak for forslaget Karise.

220661, vil du være venlig at lave 'et svar'
så jeg kan give point ud
Avatar billede 220661 Ekspert
05. maj 2010 - 17:49 #22
Svar kommer her.
Husk at du manuelt kan defragmentere når du vil med Defraggler, som jeg henviste til i #11.
En pc skal jo defragmenteres en gang i mellem for at ikke blive sløv.
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. maj 2010 - 18:30 #23
Så den omtalte larm, er harddisken der arbejder lidt? Fordi jeg sad med et helt andet billede i hovedet af hvordan den larmede
Avatar billede Tumaxi Nybegynder
05. maj 2010 - 20:11 #24
Ja ksoren2,
det er det mest rigtige svar jeg kan komme på,
da jeg efter lidt tænketid, kan huske at det kun er gang om ugen, hvor den defrag.

så det regner jeg med.

I hvert fald tak til alle, for hjælpen.