Avatar billede mutella Nybegynder
28. april 2010 - 18:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skift af harddisk uden optisk drev.

Hej

Jeg er i den kedelige situation at mit optiske drev er i stykker - bruger det ikke. Min harddisk er nu også gået i stykker, en ny koster ca 50 dollars, så det er hvad dét er. Problemet er at jeg jo gerne skulle have et styresystem på, og et nyt optisk drev koster 150$, og så er det pludseligt mange penge at bruge på en 3 år gammel macbook.
Derfor: er det muligt at skifte harddisken, og installere sit styresystem på en snedig måde, uden at bruge det optiske drev? Usb-stick, eksternt drev, netværk, something?

Det er en Macbook A1181 1.83GHz (13.3-inch Intel Core 2 Duo).
Avatar billede Vandreren Novice
28. april 2010 - 18:46 #1
Ja, det er muligt at installere Mac OS X fra en USB-stick, men du skal have adgang til en anden mac med fungerende DVD-drev.

http://www.maciverse.com/install-os-x-snow-leopard-from-usb-flash-drive.html
Avatar billede mutella Nybegynder
28. april 2010 - 19:14 #2
Perfekt!

Subquestion; har googlet rundt og umiddelbart ser det ikke ud til at der er andre krav til den harddisk man bruger, end at den skal have 2.5" format. Kan det passe at mac er så kombatibelt på lige det punkt?

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=501579
Burde ikke være noget rpoblem at bruge right?
Avatar billede Vandreren Novice
28. april 2010 - 19:33 #3
Macbooks bruger 2,5" SATA-harddiske, og hvis den er fra efter 2006, så skulle der ikke være noget problem.

Hvis den er fra 2006, så kan en jumper setting være påkrævet for at anvende SATA 2.
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20080215072351407
Avatar billede mutella Nybegynder
28. april 2010 - 19:36 #4
Perfekt, tak skal du have.
Avatar billede Vandreren Novice
28. april 2010 - 19:47 #5
Det var en fornøjelse at hjælpe dig, mutella.

Held og lykke med udskiftningen af harddisken. :)