Avatar billede walkie84 Nybegynder
27. april 2010 - 22:52 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

PHP/MySQL problem

Hej,

Jeg har et problem med et SQL udtræk. Det drejer sig om at jeg skal kunne opdatere holdinformation, og der skal nogle checkbox'e være checked (checked="yes"), hvis de i forvejen er det i databasen (se "if" sætning).
$res2 indeholder 3 poster, dvs der er 3 checkbox'e som burde være checked, men kun den første bliver det.

Min kode:

$result1 = mysql_query("SELECT * FROM instruktoer") or die(mysql_error());
$result2 = mysql_query("SELECT * FROM hold_inst WHERE hold_navn = '$rhold_navn'") or die (mysql_error());
$res2 = mysql_fetch_array($result2);

while($rinstlist = mysql_fetch_array($result1)){

echo "<li><label for='$rinstlist[navn]'><input type='checkbox'";
if ($res2[inst_id] == $rinstlist[id]) { echo "checked='yes'"; }
echo " name='valgte[]' value='$rinstlist[id]' id='$rinstlist[navn]'> $rinstlist[navn]</label></li>";
}
mysql_close($result2);
mysql_close($result1);

Jeg har brug for nogle kloge øjne på det her, da jeg er ved at gå død :)

Mvh Morten
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 00:54 #1
For det første mangler du et mellemrum i starten af denne echo:
echo "checked='yes'";
Dernæst så hedder det da vist "checked='checked'" hvis jeg ikke husker helt galt.
Håber det kan hjælpe dig på vej! :-)
Avatar billede walkie84 Nybegynder
28. april 2010 - 01:34 #2
Hej Roxki,

Jeg er ikke helt med. Hvor mangler der mellemrum?

Man kan bruge både checked og yes :) Det har jeg testet.

Mvh Morten
Avatar billede walkie84 Nybegynder
28. april 2010 - 01:37 #3
Aah, nu ved jeg hvad du mener :) Det hjalp desværre heller ikke.
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 01:49 #4
Nu har jeg taget et kig på din kode, og det undrede mig lidt den måde du gør det på - nok fordi den ikke gir dig det resultat som du søger at få!

Jeg gætter på du gerne vil have et array af id's i $res2 som du så kan lave en tjek op imod med $rinstlist[id] - og det mener jeg ikke kan gøres på den måde du prøver på.

Du bliver nød til at lagre alle "inst_id"'s fra dit andet SQL kald i et array som du så kan søge i med f.eks. in_array()

Derudover så vil jeg råde dig til at quote al tekst inde i brackets så $res2[inst_id] bliver til $res["inst_id"] osv. da PHP ellers først læser dem som konstanter og da den ingen finder så prøver den at læse det som strenge.
Avatar billede jarner Nybegynder
28. april 2010 - 01:57 #5
så vidt jeg kan se giver din $res2 kun én række, da du ikke kører den inde i en løkke. Derfor vælger den kun én checkbox. En hurtig fix ville måske være at smide den ind i en while-løkke der looper det hele, men optimalt er nok at lægge det i en array og benytte in_array() som roxki bekriver det.
Avatar billede walkie84 Nybegynder
28. april 2010 - 11:20 #6
Ja, det er nok rigtig nok Roxki :) Tror måske jeg har brug for en hånd til at gøre det.

Jeg har forsøgt med nedenstående:

$result2 = mysql_query("SELECT * FROM hold_inst WHERE hold_navn = '$rhold[navn]'") or die (mysql_error());
$res2 = mysql_fetch_array($result2);

res2a = array();
while($res2 = mysql_fetch_array($result2)){
$res2a[]=$res2['inst_id'];
}

$result1 = mysql_query("SELECT * FROM profil") or die(mysql_error());
while($rinstlist = mysql_fetch_array($result1)){

echo "<li><label for='$rinstlist[navn]'><input type='checkbox' ";
if (in_array($rinstlist["id"],$res2a)) { echo "checked='checked'"; }
echo " name='valgte[]' value='$rinstlist[id]' id='$rinstlist[navn]'> $rinstlist[navn]</label></li>";

}
mysql_close($result2);
mysql_close($result1);

Men den er ikke helt god :)

Mvh Morten
Avatar billede jarner Nybegynder
28. april 2010 - 12:08 #7
Du mangler et $ ved res2a. Derefter skulle det virke.
Ellers er det en god idé at lave en "print_r();" på dine arrays for at se alt hvad de indeholder, til debug brug.

Følgende eksempel viser hvordan su kan lave et array og søge i det.

$arr = array();
$arr[] = 'test1';
$arr[] = 'test2';
$arr[] = 'test3';
print_r($arr);

if(in_array('test2',$arr)){echo 'Den er med!';}
Avatar billede walkie84 Nybegynder
28. april 2010 - 12:30 #8
Gaaaah, godt klaret :D

Tak for det jarner, det virker nu.

Vil i begge være søde at skrive et svar? Så må i dele pointene :)

Tusind tak for hjælpen

Mvh Morten
Avatar billede jarner Nybegynder
28. april 2010 - 13:43 #9
svar
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2010 - 15:43 #10
Svar her