Avatar billede dboy26 Nybegynder
24. april 2010 - 00:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Valg af MB og GFk.

H J Æ L P !!!!
Har brugt de sidste 6 mdr på at finde en bundkort som er "nyt/godt/hurtig" sammen med et fornuftig grafikkort.
Men men men, når det så kommer til alle de oplysninger om kort og grafik, går jeg sort, så har seriøst brug for hjælp til at lure  oplyningerne af.

Jeg har et digitalt HD videokamera og redigerings program som hiver noget i min pc´s ram og processor, så ønsker et mere moderne pc system hvor jeg kun genbruger min processor.

prisleje er omkring 1-1500kr om muligt.

Jeg har kigget på Asus P5q SE2 til 572,-
Mest ud fra hastighed og antal ram,
samt at jeg kan bruge min
gamle processor Pentium D915 2*2,8Ghz.
Har ekstra 4gb ram liggende klar til det nye MB
Køre dog med Xp for tiden,men Windows 7 ligger klar så jeg kan udnytte alle ram.

Gf er jeg kørt lidt fast.
Min 1Gb ram, skal kunne køre HD film da jeg filmer meget i HD og meget gerne med passiv køler hvis muligt.
Spiller lidt battlefield og flight simulator X.

PT. har jeg et MB "P5VDC-MX"
Geforce 7600GT 512mb
1024 Mb DDR2 PC2 4300
Proc Pentium D915 2*2,8ghz

Er mit valg af bundkort helt af H til ?
Hvilket GF vil være et godt valg ?
Avatar billede Alphax Nybegynder
25. april 2010 - 01:07 #1
Til det du skal arbejde med så vil jeg sige at det MB du har kigget på vil klarer sig ganske fint. Heller ingen grund til at smide for mange penge efter det, når du vil beholde din Pentium D.

Med henhold til grafikkort så vil jeg mener at et XFX Radeon HD 5670 til 769,- ville gøre det rigtig ganske udmærket godt. Måske endda en smule overkill.

Andre må gerne komme med indskud hvis jeg er galt på den.
Avatar billede dboy26 Nybegynder
26. april 2010 - 01:18 #2
Efter hvad jeg kan se køre XFX Radeon HD 5670
med Pci express 2.1*16 ,
men på MB er der Pci express 2.0*16
det kan da ikke fungere sammen eller ?

Er Sapphire Radeon HD 5670 med 1 Gb mere egnet med sine 2.0 *16 Pci express ??

Eller er der andet bedre valg af Mb som også køre med 2.1*16 ?

Kan dog se at der anbefales 500W stømforsyning og mener kun jeg har 400/480 W, men den er også varm og larmer, så tror den er godt belastet, så den skal skiftes snarest.

Er det dumt og bevare min processor ?
Avatar billede dboy26 Nybegynder
26. april 2010 - 01:23 #3
nu er jeg lidt forvirret , for kan nemlig ik finde nogen bundkort med 2.1*16 i grafik interface??
Men masser af grafikkort med 2.1*16.

Fungere det sammen?
Avatar billede dboy26 Nybegynder
26. april 2010 - 01:28 #4
google is my friend ;-) ¨
De passer åbenbart sammen selvom Mb har 2.0 og grafik er 2.1..

men håber der kommer lidt flere foreslag
Avatar billede Alphax Nybegynder
26. april 2010 - 08:35 #5
Ja selvfølgelig passer de sammen. Ville ikke foreslå noget der ikke passer med det du har i forvejen. Altså, en processor udskiftning er jo op til dig. Jeg kan ikke afgøre hvad du helt reelt har brug for.
En PSU udskiftning burde der måske være tale om, da det altid er godt at have for meget power efter min mening.
Avatar billede dboy26 Nybegynder
26. april 2010 - 13:47 #6
Det var heller ik kritik, var bare forsigtig ;-)
Var ik lige klar over den var bagudkompitabel.

Har fundet en psu på 620W, som er støjsvag.. Så er der nok power.

Altså har det fint med den processor,den følger fint med.
Men der er kun plads til max 2 gb ram i mit nuværende mb, men har så også haft Xp, men med tanke på at opgradere til Vista eller Windows 7, vil jeg gerne have plads til flere.
om det så blir 32 eller  64 bit ved jeg ik endnu.

Har godt set nogle af de nyer processor ;-) GUF ,men det bliver et andet år.
Avatar billede Alphax Nybegynder
26. april 2010 - 14:16 #7
Helt i orden. Det er helt klart nok power. Hvilken en er der? Hvis du tænker på at opgraderer OS så vil jeg helt klart fraråde Vista og i stedet foreslå Win7 som du også selv skriver. Hvis du planlægger at tilføje mere ram senere så vil 64-bit være at anbefale da 32-bit kun kan udnytte lige omkring 3.5gb ram i alt, det vil sige med det som sidder på dit gfx også.

Men det er op til dig, selvfølgelig kan der være lidt kompatibilitets problemer med x64. Dog er det ikke noget jeg ser tit og jeg har kun x64 OS'er på mine maskiner. Da den ene kører med 6gb ram og den anden med 4gb ram.
Avatar billede dboy26 Nybegynder
26. april 2010 - 20:20 #8
"da 32-bit kun kan udnytte lige omkring 3.5gb ram i alt, det vil sige med det som sidder på dit gfx også."

Var godt klar over at 32bit kun finder 3.5Gb ud af F.eks 16Gb, men var sgu ik lige klar over at det også indebære grafikkortes ram.. Så hvis jeg kun har 3Gb i Mb, så finder den kun 500Mb på grafik ?
men den bruger vel alle ram, selvom den kun finder 3.5??

Psu er denne model
http://www.dustinhome.dk/pd_5010400563.aspx?

Vælger helt klart win7 frem for Vista,ingen tvivl.
Avatar billede Alphax Nybegynder
26. april 2010 - 20:39 #9
Kender ikke PSU'en men ja whatever. Altså 32-bit kan kun håndterer de 3.5gb i alt og nej hvad jeg er bekendt så kan den ikke benytte dem alle sammen. Altså det er al ram som den tæller med (eller fra?).

Godt valg af OS.
Avatar billede Alphax Nybegynder
05. maj 2010 - 17:47 #10
Her er lige et svar?