Avatar billede bris Nybegynder
23. april 2010 - 13:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skifter jeg charset på http response?

Jeg programmerer i en Java Eclipse/RCP applikation.. Dvs, at jeg leder ikke efter noget jsp svar..

Mit bud ville være noget lignende:

System.setProperty("http.response","text/xml; charset=UTF-8");

.. Men det virker ikke.. Jeg kan ikke finde noget om det nogen steder..
Avatar billede arne_v Ekspert
23. april 2010 - 15:04 #1
Nu er det ikke aabenlyst for mig, hvordan hvor HTTP response kommer ind i billedet. Men det er nok fordi at jeg ikke kender RCP.

Normalt vil det vaere ganske overfloedigt at saette charset i HTTP header paa respons for XML fordi XML normalt ineholder en prolog som angiver charset.

<?xml encoding="UTF-8"?>

Hvis du skal angive det i respons header, saa skal du saette:

Content-Type: text/xml; charset=UTF-8

Og uden at vide hvilke klasser du bruger kan jeg ikke sige hvilken metode du skal brueg for at saette denne header.
Avatar billede bris Nybegynder
23. april 2010 - 16:30 #2
Det er ikke så meget at det er et eclipse RCP project..

Jeg sidder og leger med et java google api, hvor man kan oversætte tekster

http://code.google.com/p/google-api-translate-java/

Problemet er bare, at når man vil oversætte fra engelsk til kinesisk, så fejler den. Det gør den fordi charset'tet ikke er UTF-8, så der kommer jo bare en masse mærkelige tegn.. Så jeg kunne godt tænke mig at "fortælle" systemet at den skal fortolke svaret med et andet charset.
Avatar billede bris Nybegynder
26. april 2010 - 10:33 #3
Jeg fandt selv svaret på spørgsmålet..

1. Der findes forskellige fonts, og nogle af dem understøtter ikke UTF-8. Så man skal selvfølgelig vælge en font, som understøtter..

2. Man skal huske at slå understøttelse af komplekse skriftsprog til i windows. Gøres under kontrolpanel > Internationale og sproglige indstillinger > Sprog.

Man tak for hjælpen..
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2010 - 03:40 #4
D.v.s. at du fik korrekt hentet tekst fra response men det var et visnings problem ?
Avatar billede bris Nybegynder
27. april 2010 - 07:57 #5
Ja, det var et visnings-problem. Jeg vil faktisk hellere kalde det et Windows problem, for med mindre man "installerer" det i windows, så kan man ikke vise det. Heller ikke selvom man bruger en font, som burde kunne vise kinesisk tekst.

En lille note er også, at Eclipse ikke standard viser unicode i consollen.

http://i18ncookbook.com/eclipse_settings