Avatar billede klavil Seniormester
23. april 2010 - 00:12 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvordan fungerer de nye CPUér i7 med 2 hastigheder

Jeg kan ikke finde ret meget om dem på nettet. Hvor får man virkningen af de ekstra Mhz?
Har set i7 720qm som er 1,6/2,8? Virker det i spil eller er det bare lidt ligesom dual core hvor det egentlig ikke fungerer som teorien viser det?
Intel har også lavet i5 430M som også har 2 hastigheder med 2,26 og op til 2,53?
I normalt pc forbrug med Battlefieldspil og COD, samt blu-ray film og musik, samt tekstbehandling, hvor stor vil forskellen så være på de 2 processorer?
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2010 - 08:16 #1
på mit bundkort ligger der en fil der hedder turboV EVO
hvor du kan skeue op og ned for div indstillinger på bundkortet uden at gå i bios.

http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=0JWHwAqPs2cnormm&templete=2

toms hardware er nok stedet du skal søge de oplysninger på.
http://www.tomshardware.com/reviews/Components,1/CPU,1/

her lige sat det i så er ikke så vidende endnu om det
men den er med intel(r) core (tm) i7 cpu 870 @2.93ghz processor

her er en der vil sælge men som du læser er det overclock med et klik

http://coventry.gumtree.com/coventry/67/56501967.html

m.v.h
Avatar billede fluse Nybegynder
23. april 2010 - 10:26 #2
Intel kalder det selv for Turbo Boost, og det funkgere på den måde at din CPU som udgangspunkt altid køre med den lave clock frekvens. Men hvis du så laver noget CPU intensivt arbejde, så kan CPU'en "overclocke" sig selv til den højere hastighed på udvalgte kærner og derved forbedre ydeevnen.

Turbo Boost virker fint, og giver i nogle tilfælde en mærkbar forskel, virker i alle typer programmer osv. du skal dog bemærke at den IKKE kan øge hastidheden på alle 4 kærner på en gang, derfor virker det klart bedst i programmer/spil som kun understøtter brug af en eller to kærner. (Typisk bruger spil kun 1 kærne! men det ændre sig med tiden til understøttelse af "mange" kærner.)

Både den I7 og I5 CPU du har kig på vil klare de opgaver du nævner helt fint, hvis ellers den bliver bakket op af et ordenligt grafikkort!

Fluse
Avatar billede klavil Seniormester
23. april 2010 - 23:47 #3
Vil man kunne få noget ud af det i spil?
Er der nogle benchmarks som viser hvor meget det giver med og uden turbo boost?
Jeg kan se at i5 430M er med 2 kerner. Vil det ændre noget?
Avatar billede fluse Nybegynder
25. april 2010 - 23:19 #4
Ja, man vil få noget ud af Turbo boost i "de fleste" spil på markedet i dag. Spil der understøtter mange kærner vil betyde at Turbo boost ikke kommer i spil, men tilgengæld gør du jo så brug at alle kærnene i stedet for kun 1 eller 2.

Om det er den ene eller anden cpu du skal ha af de to, kommer mest af alt an på dit budget =)

Fluse
Avatar billede klavil Seniormester
26. april 2010 - 16:41 #5
Hvor stor vil forskellen være om vi snakker i7 med 4 kerner eller i5 med 2 kerner, når vi snakker almindelig brug af en computer og ikke alle de forskellige udregninger som benchsmarks viser?
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2010 - 09:06 #6
i7
ikke meget ved almideligt brug men den vil bare kunne regne lidt hurtigere da den jo har 4 kerner
generelt bruger den bare en kerne mere hvis den første er optaget - generelt og skrevet i billed sprog.

men du kan roligt købe den nyeste hvis den ikke er for dyr.
du kan se en sammensætning her der vil noget

bundkortet er

http://www.asus.dk/product.aspx?P_ID=0JWHwAqPs2cnormm&templete=2
det er med sata 3 + usb 3.

den kører hammer godt med win 7 ultimate 321 bit dk
jeg sværger til vandkøling med nq 3580 - det er et lukket system der holder din cpu ned og du kan se i mine temp hvad jeg mener

http://www.tweak.dk/review/NorthQ_NQ-3580_Siberian_Tiger_Water_Cooler/726/1/1

en gang om året tager du blæseren af der sidder bag på dit kabinet og renser den for støv - den siddder med 4 skruer. det er ganske let
hvorfor det er godt skyldes at du ikke har en mega køler der bare drøner din varme rundt i kabinettet men den smider det ud af kabinettet
den koster 699,- kroner

mine temp
http://i43.tinypic.com/24bs303.jpg

grafikkortet er med standard køler

m.v.h
Avatar billede klavil Seniormester
27. april 2010 - 21:44 #7
Takker for hjælpen. Acer kommer med en ny model, som har nyt tastatur med enkelt knapper som Sony. Den har en i5 430M cpu og en Radeon HD 5850 grafikkort samt en 18,4" full hd skærm.
Den kommer den 1/5 og koster 9000 kr.
Den tror jeg passer fint til mig og det ser ud til at grafikkorten er rimeligt godt.
Vil i ligge et svar
Avatar billede Slettet bruger
12. maj 2010 - 07:20 #8
fik ikke muligheden

du var for hurtig  til at lukke
Avatar billede klavil Seniormester
12. maj 2010 - 23:32 #9
Du har vel haft fra den 27 april  hvis du vil tilføje noget :o)
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2010 - 07:35 #10
spørgsmål oprettet og lukket samme dag.

af og til modtager man ikke mail herinde fra sådan er det bare

men jeg har også sat ssd harddisk i min maskine så et par dage havde vel været mere på sin plads

nu er det heller ikke mig der havde et spøgsmål der skulle besvares

huhejsa
Avatar billede klavil Seniormester
13. maj 2010 - 21:26 #11
Det er vel ikke samme dag som jeg har postet der er blevet lukket. Du har haft over en uge til at ligge et svar hvis du vil have point.
Når nogen poster i et spørgsmål som du deltager i, så får du automatisk en mail samme dag. Jeg plejer selv at kontrollere min mail hver dag og hvis jeg har fået noget her inde fra, så undersøger jeg det med det samme :o)
Jeg mener du har fået lang snor nok.