Avatar billede frodowood Nybegynder
22. april 2010 - 21:24 Der er 37 kommentarer

Intet billede på skærmen

Jeg  har lige skiftet CPU i min stationære computer. Den tænder fint, men der kommer intet billede på skærmen. I listen over understøttede CPU'er til mit motherboard, står CPU'er med 6 MB Cache, min CPU har 8 MB cache kan det have betydning?

Mit motherboard er et: Gigabyte modelnr.: GA-MA790FX-DS5
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. april 2010 - 21:26 #1
Hvilket bundkort og cpu?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2010 - 21:33 #2
John steigers du mener vel kun cpu?
"Mit motherboard er et: Gigabyte modelnr.: GA-MA790FX-DS5 "
Avatar billede frodowood Nybegynder
22. april 2010 - 21:41 #3
CPU'en er en 2.8 Ghz AMD Phenom II X4 8.0 MB total cache til socket AM3 modelnr.: X4 925
Avatar billede 220661 Ekspert
22. april 2010 - 21:53 #4
Bundkort kører med socket AM 2.
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-ma790fx-ds5_e.pdf
Sådan ser jeg det, i følge denne manual.
Avatar billede frodowood Nybegynder
22. april 2010 - 22:00 #5
Hmm efter hvad jeg selv har set under driver download, skulle det understøtte begge dele.
Avatar billede johnstigers Seniormester
22. april 2010 - 22:01 #6
Avatar billede frodowood Nybegynder
22. april 2010 - 22:07 #7
Dejligt at få bekræftet. Så er det bare, hvad der så kan være galt.
Avatar billede frodowood Nybegynder
22. april 2010 - 22:13 #8
jeg har haft RAM blokkene taget ud på skift, men det giver heller ingen ændring.
Avatar billede heibergg Nybegynder
23. april 2010 - 00:15 #9
God ide at tage ramblokkene ud på skift, men det giver kun resultat, hvis een af blokkene er syg. Der er desværre den mulighed, at rammene ikke kan køre sammen med cpuén, det har jeg selv været ude for.
Avatar billede justrace Novice
23. april 2010 - 06:35 #10
Opdater din BIOS.
23. april 2010 - 06:44 #11
Ref #10 - det bliver lidt svært med "Intet billed på skærmen" *S*
Avatar billede justrace Novice
23. april 2010 - 06:57 #12
Det har du da ret i, men det er tit der den er gal, når det gælder understøttelse af nyere hardware. :)

Men hvad med den gamle CPU, er den brændt af, eller er den bare skiftet for at få bedre ydelse?
Avatar billede frodowood Nybegynder
23. april 2010 - 08:39 #13
Ja den gamle CPU er desværre stået af.

Tja det virker umiddelbart sandsynligt at RAM-blokken måske ikke er kraftige nok i forhold til CPU'en, forestiller mig 800 Mhz til x2 CPU og 1066 Mhz til x4 CPU. Jeg har også kun den næst kraftigste af RAM, som bundkortet understøtter. Det måske en ide at opgradere til de kraftigste? Dvs. gå fra 800 Mhz DDR2 til 1066 Mhz

Men hvad vil i foreslå opgradere til kraftigere RAM eller?
Avatar billede fluse Nybegynder
23. april 2010 - 10:44 #14
At du ikke har noget billede på skærmen har ikke noget med dine Ram at gøre!!! (med mindre de decideret er defekte).

Som justrace så rigtigt skriver, er det overvejende sansynligt at bit bundkort har behov for nyeste BIOS version for at understøtte den nye processor, så enden er du nød til at låne en CPU som du kan sætte i og så opdatere, eller også er det nok et nyt bundkort du skal på udkig efter!

Du siger din gamle CPU er stået af? hvordan ved du at det "kun" er CPU'en og ikke også andre dele af maskinen?

Fluse
Avatar billede frodowood Nybegynder
23. april 2010 - 10:56 #15
For pokker som det tydeligt ses i listen af kompatible CPU'er står min CPU også nævnt. Dermed er den jo kompatibel.

Hvorfor så lave en bios opdatering og risikere at brænde bundkortet af?!

Og hvordan ved jeg så at ikke andre dele er stået af? tjaa grafikkortet kan jeg måske ikke være 100% sikker på, men hvis der var andre dele der var stået af ville maskinen ikke tænde.
Avatar billede fluse Nybegynder
23. april 2010 - 11:06 #16
Det er meget normalt at ældre bundkort har brug for en ny BIOS for at understøtte nyere CPU'er... Se sådan her på det, da den oprindelige bios blev programeret, hvordan skulle de så kunne tage højde for en CPU som ikke fandes endnu?

Desuden er det lagt fra sikkert at din computer ikke ville tænde selvom at nogle dele er defekte! og da du ikke har noget skærmbillede ved du jo ikke ret meget om hvor langt den når igennem POST! Med mindre du har en "PC-speaker" på, som giver en bip kode, der kan fortelle hvad der er galt.

En computer kan SAGTENS starte(altå så strøm på systemet, starte blæsere osv.) med defekte ram, defekt bundkort, eller grafik kort! men den kan ikke komme igennem POST, eller i det hele taget starte POST hvis det nu er dele af bundkortet er der brændt. (POST = Power-on self-test).

Fluse
Avatar billede heibergg Nybegynder
23. april 2010 - 11:12 #17
Det problem jeg havde med ram,skyldes ikke størrelse. Jeg havde købt et nyt bundkort fra Asrock. Satte 2x500MB ram i fra en Pakard Bell, som var i orden. Intet skærmbillede. Gik til forhandlerem og lånte ram af samme størrelse, men af et andet mærke. Skærmen startede straks. Spurgte forhandleren om årsagen, men han kendte den ikke.
Avatar billede justrace Novice
23. april 2010 - 11:25 #18
Den liste med kompatible CPU er udfra den sidste nye BIOS.

Porsche skriver jo heller ikke hvor mange HK deres model fra 1970 i specs. for den nyeste motor.
Avatar billede frodowood Nybegynder
23. april 2010 - 11:34 #19
Okay tja det kan godt være der skal en bios opdatering til så, men det er jo som bekendt en yderst risikabel affære. Har selv tidligere brændt en bios af på det grundlag.

Men jeg tror stadig ikke på at noget på bundkortet er brændt af.

Men nu står jeg så med to muligheder, efter hvad jeg selv kan se. En bios opdatering eller forhøre mig hos Gigabyte om det problem som heibergg skriver han havde.
Avatar billede justrace Novice
23. april 2010 - 11:47 #20
Du kan evt. prøve at nærlæse det hvis der er en tekstfil med hvor det er beskrevet hvad der er lavet af ændringer i bios-opdateringen.
Avatar billede heibergg Nybegynder
23. april 2010 - 12:00 #21
Du kan eventuelt tage al strøm fra computeren - inklusiv batteriet på bundkortet - i nogle minutter, det skulle svare til, i bios, at trykke på "Defaults"
Avatar billede frodowood Nybegynder
23. april 2010 - 12:37 #22
hmm jeg har forsøgt, at pille batteriet ud, uden at det er lykkedes.

Det med filen vil jeg prøve at se nærmere på.
Avatar billede frodowood Nybegynder
24. april 2010 - 08:33 #23
Der var ingen fil tilknyttet desværre og desværre har jeg ikke lige kunnet fremskaffe en anden CPU.

Hvad kan jeg så gøre?
Avatar billede justrace Novice
24. april 2010 - 08:41 #24
Du kunne jo i teorien købe en magen til den gamle, opdatere BIOS, og returnere den?

Evt. nyt bundkort?
Avatar billede heibergg Nybegynder
24. april 2010 - 12:50 #25
Kan du ikke låne en ramklods med DDR2 (DDR3 ?) Blot det er den rigtige type, er det ligemeget hvor stor den er, bare for at se, om der kommer lys på skærmen. For du har vel undersøgt, om skærmen er feset af?
Avatar billede frodowood Nybegynder
24. april 2010 - 20:03 #26
@justrace, ja men desværre kun i teorien, bor nemlig i Hillerød hvor vi ikke længere har nogen computerbutikker og mon ikke de også ville studse over resterne af kølepasta på CPU'en? hehe

@heibergg ja jeg har testet skærmen og den fejler intet, men tja måske kan jeg låne en RAM klods, vil undersøge sagen.
Avatar billede fluse Nybegynder
25. april 2010 - 23:21 #27
Hvis du bestiller en CPU over nettet, har du jo retur ret. også selvom embalagen er brudt.
Avatar billede frodowood Nybegynder
25. april 2010 - 23:27 #28
det er selvfølgelig rigtig, så er det bare hvad jeg skal vælge af "gammel" CPU at bestille.
Avatar billede frodowood Nybegynder
30. april 2010 - 16:16 #29
Jeg fandt en gammel CPU frem og testede med den, der sker det samme. Maskinen tænder men ellers ingenting. En af mine mener fejlen kan være i strømforsyningen. Så det vil være det næste jeg prøver.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. maj 2010 - 10:17 #30
Hvad endte denne med?
Avatar billede frodowood Nybegynder
17. maj 2010 - 08:23 #31
Ja undskyld, jeg ikke givet besked om status i noget tid. Jeg har haft snakket med lidt flere af mine computerkyndige venner, der mener det er begge RAM blokke, der er et eller andet galt med. Han mener nemlig, at så snart der er det mindste i vejen med en strømforsyning, vil computeren end ikke tænde, det tror jeg han har ret i.

Så jeg må nok investere i ny RAM og håbe det så hjælper.

Jeg skal nok give briefing om det løser problemet og efterfølgende give point, for de rigtig mange gode bud på løsninger.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. maj 2010 - 17:24 #32
Tror ikke på ram problemer!
BIOS opdatering hælder jeg også til, og har gjort det masser af gange uden problemr.
Avatar billede frodowood Nybegynder
18. maj 2010 - 15:02 #33
Tja hvis det er BIOS opdatering der skal til, er det bare underligt, at den heller ikke vil starte op med en CPU, der tidligere har kørt uden problemer på den.

Men det er ærgerligt PC-speakere ikke rigtig er almindelig brug mere, for de kan tit give et praj om, hvad der er galt ved hjælp af "bip-koden" Men kunne være jeg kunne finde en gammel pc-speaker et sted man kunne sætte til på bundkortet, det ville jo være til gavn.
Avatar billede frodowood Nybegynder
31. maj 2010 - 23:23 #34
Nåh jeg prøver en af dagene at lade en af mine venner se på den.
Avatar billede frodowood Nybegynder
14. august 2010 - 12:40 #35
Jeg har prøvet forskellige ting og det ser ud til, der skal et nyt bundkort/motherboard til. Køber de nødvendige dele, når jeg kan afsætte penge til det.

I skal have mange tak for hjælpen allesammen. Jeg undskylder samtidig min måske til tider lidt grove tone.

Jeg lader lige tråden være åben til afsluttende kommentarer inden pointgivning. :)
Avatar billede frodowood Nybegynder
11. maj 2011 - 08:56 #36
Projektet med en ny stationær er pt. lagt på hylden og jeg vil istedet starte med at få min bærbar skiftet ud. Forslag her til modtages med tak. Den skal primært bruges til spil og når jeg skal hjem til vennerne m.m.
Avatar billede frodowood Nybegynder
11. maj 2011 - 08:58 #37
Altså det jeg mangler hjælp til er om det bør være en MacBook Pro eller en bærbar pc, om en Acer er bedre en Asus osv.