Avatar billede MissVinter Novice
22. april 2010 - 15:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Point til [Christian_Belgien]

http://www.eksperten.dk/spm/907710#reply_7578818
22. april 2010 - 15:45 #1
Hermed svar.

Jeg noterer mig at du ogsaa har lavet et spoergsmaal "Point til Roxki," men at det oprindelige spoergsmaal stadig staar som aabent.  Det er vigtigt at det bliver afsluttet.  Man afslutter et spoergsmaal ved at acceptere et svar, et indlaeg der er markeret med gult.

Lad mig lige forklare:  Du oprettede spoergsmaalet http://www.eksperten.dk/spm/907710#reply_7578818 og der fik du indlaeg fra roxki og jeg, begge i form af kommentar, ikke svar. Den normale fremgangsmaade er saa at bede brugeren om at oprette et svar.  Naar saa svaret kommer accepterer du det (saettere flueben i den lille firkant i svaret og derefter i det nye felt der opstaar for at acceptere svar og afgive points.)  I dette tilfaelde fik du nyttige indlaeg fra to brugere.  Der kunne du have bedt begge brugere om svar og accepteret begget svar og dele de 30 points.  Hvis du gerne ville give begge brugere 30 points kunne du paa det oprindelige spoergsmaal have accepteret svar fra en af brugerne og saa oprettet et spoergsmaal "Points til [den anden bruger]."

I dette tilfaelde er der nu en tredje bruger der har levert indlaeg paa det oprindelige spoergsmaal, og han gjorde det som svar.  For at lukke det oprindelige spoergsmaal kan du enten acceptere svaret fra den tredje bruger (og derved afgive 3 x 30 points for det spoergsmaal du oprindeligt vurderede til 30 points) eller du kan selv oprette et svar og acceptere det og faa de oprindelige 30 points tilbage.

Summa summarum:  (1) Accepter dette svar og luk dermed denne traad.  (2)  Luk den oprindelige traad, enten ved at acceptere det bestaaende svar eller ved selv at oprette et svar og acceptere det.  (3)  Naar roxki opretter svar paa det tredje spoergsmaal saa accepter og luk det.

Der er ikke noget at sige til at du som nyt medlem har svaert ved at finde rundt.  Det kan givet goeres nemmere (og jeg har i tidens loeb stillet forslag).
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. april 2010 - 16:10 #2
Jeg vil foreslå at MissVinter deler pointene mellem brugerne der har deltaget i løsningen til problemet, i det oprindelige spørgsmål, og selv tager pointene i de 2 ekstra tråde der er blevet genereret.
22. april 2010 - 22:32 #3
Miss Winter, tak for points og tak for lukning af spoergsmaal.
Avatar billede MissVinter Novice
23. april 2010 - 14:05 #4
Hej igen Christian_Belgien

Mange tak fordi du gider at guide en lidt forvirret bruger ;)
Jeg kan forstå på dig, at hvis løsninger til mit spørgsmål kommer gennem en kommentar, så skal jeg selv bede om, at pågældende bruger sender mig et svar, jeg kan acceptere. Men hvor præcis skal jeg bede om det? Det kan jeg simpelthen ikke læse mig til. Skal jeg bede om det under "kommentar (til forslag)" eller under "svar (til løsninger") eller ved "skriv et svar"...
Og er det overhovedet det rigtige sted, jeg stiller dig dette spørgsmål lige nu? Det er sandeligt ikke det mest brugervenlige sted det her, som du også selv nævner ;) En god idé kunne f.eks. være at lægge en lille instruktionsvideo op, hvor nye brugere kan blive guidet igennem, hvis der er nogen der har en smule flair for video-produktion :)
23. april 2010 - 15:49 #5
Du beder om svar ved at lave et indlaeg, paa samme maade som det indlaeg du lige har lavet her, hvor du siger, for eksempel:  "Klodshans, tak for dit indlaeg.  Det loeste problemet.  Opret et svar."  (Et gaengs udtryksmaade er:  "Smid et svar."  Det er muligvis "nudansk."  (Jeg har ikke boet i Danmark de sidste 34 aar.))

Tag et eksempel - du opretter et spoergsmaal hvor du beskriver et problem og beder om raad, og du opretter det med 60 punkter.  Fordi jeg mener at have den helt rigtigt loesning opretter jeg mit indlaeg som et svar (markeret med gult).  Klodshans laver ogsaa et indlaeg, men som kommentar, og Bukke Bruse laver et indlaeg som svar.  Naar du kikker paa indlaeggene ser du at jeg har misforstaaet problemstillingen hvorimod baade Klodshans og Bukke Bruse er kommet med relevante oplysninger som saetter dig i stand til at loese problemet.  Du skoenner at de skal dele de 60 points.  Du laver saa en kommentar hvor du takker for indlaeg, forklarer hvorfor indlaegget fra Christian ramte ved siden af men at de to andre skal dele points.  Du har allerede svar fra Bukke Bruse.  Saa du beder Klodshans om at oprette et svar, og naar det kommer accepterer du de to svar (men ikke det fra mig) og lukker derved spoergsmaalet.

For saa at goere en kort historie lang, saa er der ogsaa den mulighed at ingen af de indkomne indlaeg var nyttige men at du i mellemtiden selv fandt en loesning.  Saa laver du et svar (ikke kommentar) der takker for indlaeg, fortaeller hvorfor de ikke hjalp, fortaeller at du selv fandt loesningen og hvad den var, og accepterer dit eget svar.  Saa vender de 60 points tilbage til dig selv.
Avatar billede MissVinter Novice
24. april 2010 - 12:26 #6
Hej igen Christian_Belgien

Tak for god vejledning. Jeg tror, jeg langt om længe er ved at ane den grundlæggende idé. Lidt af en udfordring at få styr på spillereglerne, men det virker til at være et godt forum, så sikkert det værd..

Smid et svar ;) - så skal du få nogle points. Du vælger selv hvor mange, for det giver mig mere en idé om, hvad der er normalen.

Hav en god weekend..