Avatar billede trine_uldall Nybegynder
21. april 2010 - 07:57 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

gamle browsere søges

Jeg udvikler hjemmesider fra start til slut og tester i safari, chrome, firefox, explorer, men mangler nogle ældre versioner. Hvordan får jeg fat i dem? De to næstnyeste firefox og de to næstnyeste explorer er vel tilstrækkelige. Er der nogen, der mener det er meget vigtigt at bruge flere? Kan de køre på både windows xp og 7, da jeg arbejder på to forskellige computere?
Hilsen og stor tak
Trine
Avatar billede superwulff Nybegynder
21. april 2010 - 08:07 #1
Jeg vil gå ud fra at fx. mozilla kan fåes via deres hjemmeside..

Noget andet er, har du hørt om Lunascape? det er en browser hvor man kan teste en hjemmeside med forskellige engines, altså dvs man kan i en browser teste en sides kompabilitet i flere forskellige browsere, dem du nævner oven over.. desuden har den nogle funktioner der kan være relevante som udvikler..

Bruger den selv og er vældigt tilfreds :)
Avatar billede Vandreren Novice
21. april 2010 - 11:10 #2
Lunascape lyder som det mest praktiske valg. :)

Men for at svare på det oprindelige spørgsmål: Mange af de ældre browsere kan hentes på oldapps.com.
http://www.oldapps.com/old_version_list_web_browser.php
Avatar billede Vandreren Novice
21. april 2010 - 11:14 #3
Mht. til at eksekvere ældre programmer på nyere systemer, så er det mest smarte nok at bruge en virtual machine, hvis kompabilitetsmode ikke virker.

Jeg har bedst erfaringer med VirutalBox, men der findes også Virtual PC og VMware.
http://www.virtualbox.org/
Avatar billede superwulff Nybegynder
21. april 2010 - 11:27 #4
Jeg har også kun haft gode oplevelser med VirtualBox fra Sun - det er ganske gratis.. Hvis du installerer gamle browsere så brug en virtual pc - bare for en sikkerheds skyld, gamle browsere har jo gerne div. sikkerhedshuller
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
21. april 2010 - 12:13 #5
Tak for jeres interessante inputs.
Har jeg forstået det rigtigt, at Lunascape tester i forskellige browsere, men altså ikke i ældre versioner af disse? (som er mit primære behov, eftersom jeg har installeret de andre.)

Er der vejledning vedr begrebet virtuel pc - det har jeg aldrig beskæftiget mig med før. Kan der redegøres for, hvad det handler om / hvad jeg skal gøre på 5 linier?
Avatar billede Vandreren Novice
21. april 2010 - 12:30 #6
Virtual PC eller virtual machine - at virtualisere et styresystem. Mere simpelt: Man installerer og kører et styresystem (fx. Windows XP) i et program, der kan simulere et hardware-miljø til det styresystem.

Det virtualiserede styresystem kører mere eller mindre isoleret fra computerens virkelige hardware og fra det styresystem, der er installeret på computeren (fx. Windows 7 eller Linux eller OSX).

Man bruger det bl.a. til at køre ældre programmer, som ikke kan afvikles på nye systemer; eller til at køre usikre programmer, så de ikke kan forårsage skade på det reelle styresystem; eller til at teste et fejl og mangler ved et program.

Hvordan man bruger VirtualBox.
http://www.youtube.com/watch?v=9-DiPRrE3Bg
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2010 - 14:18 #7
Jeg mener de fleste IE kan hentes enten fra microsoft hjemmeside eller fra fx. filehippo.com, download.com eller andre steder.
Det samme gør sig vel gældende for safari, google chrome, firefox og de andre engines/småvarianter, og det både til linux mac og windows.
http://www.brothersoft.com/downloads/internet-explorer-6.0.html
her fx. bare at google.
munk
Avatar billede zips Juniormester
22. april 2010 - 15:47 #8
Avatar billede trine_uldall Nybegynder
04. juli 2010 - 10:21 #9
Vil give kristian munk point. Jeg forstår det sådan, at du opretter et svar til pointgivningen?
Avatar billede Slettet bruger
04. juli 2010 - 11:07 #10
svar