Avatar billede Spangsberg Nybegynder
20. april 2010 - 18:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvliket kamera skal jeg vælge?

Jeg skal ud og erhverve mig et nyt digitalkamera.

Jeg har kig på 4 modeller:

Canon eos 1000 D - 450D - 500D - 550D

Jeg er klar over, at der er stor prisforskel, men vil have et kamera jeg kan vokse lidt med, og ved ikke om den billige så er god nok.

Lidt om hvad jeg skal bruge det til:
- Jeg er nybegynder med et digitalkamera
- Jeg skal primært tage billeder til hjemmesider, mennesker, produkter etc. etc.
- Skal derudover bruges til at tage billeder af ejendomme, lokaler til annoncer.

Håber I vil dele jeres erfaringer med digitalkameraer. Hvad bruger I selv? Hvad synes I ville dække mit behov.

På forhånd tak:)
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 18:11 #1
Jeg har 500D og den er jeg meget glad for
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
20. april 2010 - 18:15 #2
Hvordan er brugervenligheden på 500D?
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 18:32 #3
Den er bedst på engelsk, den danske klare da et stykke af vejen men den engelske fortæller jo det hele men sådan er det jo tit på elektronik. men du kan jo tjekke dem på nettet her er den engelske http://gdlp01.c-wss.com/gds/6/0300002246/01/eosrti-eos500d-imh-en.pdf

Husk når du er nede ved fotohandleren så hør om de ikke har et godt tilbud, for der er næsten altid tilbud enten på nikon eller canon som begge er gode kameraer, jeg fik et ekstra objektiv med og det var ikke ret meget ekstra jeg gav for det
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
20. april 2010 - 19:03 #4
Har hørt meget om 500D, og er også den, jeg har som favorit.

Jeg har studeret alle modellerne og ved stadig ikke hvad jeg skal vælge. Ser ingen grund til at bruge 6000 kr, hvis mit behov kan dækkes med et kamera til 2500.

Det behøver ikke være et canon. Vil også gerne høre folks erfaringer med andre mærker.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
20. april 2010 - 19:04 #5
Skulle have stået: Jeg har hørt meget godt om 500D.
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 19:42 #6
Jeg har det sådan at der er kun to mærker når man snakker spejl refleks. Så er det Canon og Nikon jeg havde nikon i filmens tid men Nikon er jo betydeligere dyrer. Så er der canon tilbage og de fungere jo godt og jeg kan godt se med en pris forskel på 3500Kr men det er jo en temprament sag og det kommer jo også an på hvor meget og hvordan man vil bruge det.
Man kan jo også købe billig nu og så når man gerne vil lidt mere så sælge den gamle brugt og så købe den stører og hvis man har købt et ekstra objektiv så passer den jo til den stører model og så vidt jeg husker så er batterierne, blitz også det samme men det kan du få at vide i forretningen...
Men jeg kan sige at hvis min 500D gik i stykker vil jeg købe det samme igen. uden tvivl.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
20. april 2010 - 20:14 #7
Okay, super at alt ekstraudstyr kan benyttes hvis man køber et nyt canon kamera. Tror jeg går efter 500D. Den har også Video-funktionen. Det har de billigere vist ikke.
Avatar billede frem-ad Professor
20. april 2010 - 20:46 #8
nej det mener jeg heller ikke de har. Og ja det er smart at tingene passer sammen så derfor skal man også være sikker på sit mærke for jeg har stadig ekstra udstyr til nikon til at ligge jeg ikke har fået solgt. Og de laver ikke ændringer for jeg købte et af de hel store objektiv som var 12 år gammel og den passer også selv om den oprindelig var købt til ¨film¨ spejl refleks kamera
Avatar billede nicofrench Nybegynder
20. april 2010 - 23:46 #9
Går ud fra du ved det er spejlreflekskameraer du referere til og kender forskellen på dem og de andre?
Som amatør på vej til semi-prof ville jeg anbefale et Canon 550D - det er til at betale - og kvaliteten gør at du vil have glæde af det i mange år frem i tiden, forudsat at du behandler dit udstyr ordentligt - så de penge du bruger her og nu, er måske mange, men fordelt på de mange års brug, ikke meget pr. år...

Det vigtige er at du har et ordentligt Hus - objektivet skifter man efter opgaven, altså at du har et godt hus og supplerer med objektiver hen af vejen...
der findes ubemærkede forums for foto-interesserede og jeg vil anbefale at du læser og spørger der...
http://www.fotostart.dk/forum/

Noget andet - der er vid og bred diskussion om Nikon eller Canon - som med Mac eller PC - kender du én med et af det to mærker, i samme "klasse" så tænk tanken: "Deling og bytning af objektiver" ;)
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
21. april 2010 - 16:40 #10
Hej Nicofrench,

Ja jeg ved godt at det er spejlrefleks:)

Canon 550D? Lyder dyrt. Må jeg prøve at slå op. Er der stor forskel på 550D kontra 500D? Hvilke forskelle gør, at det er værd, at betale det ekstra?

Hvilket objektiv vil passe mig bedst. Der følger somregel 18-55 med. Det er vel allround. Lidt vidvinkel eller tager jeg fejl. Jeg skal som tidligere skrevet bruge kameraet til situationsbilleder, produkter, samt salgsopstillinger på lejemål.

Tak for jeres informationsrige svar.
Avatar billede frem-ad Professor
21. april 2010 - 17:25 #11
jeg synes det rart have et ekstra. Jeg har 28-105 mm 70-330mm (og så den der følgede med 18-55). Men der er selfølgelig også den traditionelle 55-200 mm som vil slå fint til dit behov
Avatar billede nicofrench Nybegynder
21. april 2010 - 17:32 #12
Jeg er ikke kamera ekspert, men den største forskel er megapixel, den ene er på 15 og den anden på 18 - vil umiddelbart sige at 15 er rigeligt, med mindre du har ambitioner om at blæse dine billeder meget stort op.
Syntes det er vigtigt at det er over de 12 mpixel, at du kan gemme i Raw.

Der er det væsentlig billigere EOS 450D
http://www.pricerunner.dk/pl/29-1065202/Digitalkameraer/Canon-EOS-450D-Black-Sammenlign-Priser

Husk når du ser på tilbud; mange er uden objektiv - så det skal du lige medregne i prisen.

Ellers tjek Canons egen hjemmeside, der kan du sammenligne modellerne:
http://www.canon.dk/for_home/compare_products/LoadComparator.asp?dir=/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/

Men det hele afhænger af pengepungen - hvor meget satser du på at spendere?
Avatar billede nicofrench Nybegynder
21. april 2010 - 17:36 #13
Som frem-ad skrev; godt at have lidt forskelligt, men satser du på indendørs fotografier - skal du nok ikke anskaffe dig en telelinse ;)

Læs eventuelt denne udmærkede artikel:
http://www.fotostart.dk/index.php?p=301&v=10
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
21. april 2010 - 21:47 #14
Jeg har ingen plan on hvor meget der skal spenderes. Jeg vil bare have noget der dækker mit behov plus lidt.

Jo mere jeg læser deto mere hælder jeg til 500D. Virker til at være rigtig godt allround.

Hvor er det så bedst at købe? Er der en, som kender et sted med gode tilbud på kamera og objektiv?

TAK for alle jeres svar.
Avatar billede nicofrench Nybegynder
21. april 2010 - 23:39 #15
Jeg står selv og skal anskaffe mig to kameraer til min virksomhed og er i den forbindelse faldet over dette sted:
http://www.globalmediapro.com/dp/A28KY3/Canon-EOS-7D-Digital-SLR-Camera/
Linket er til et dyre kamera end dit...

Jeg skal have  dette kamere Canon EOS-7D Digital SLR, og på ovennævnte sted sparer jeg ca 2.000 kr pr styk.
Har ikke tjekket din model, men det er værd at undersøge - bare vær ops om det sendes fra et EU-land - ellers er der ikke noget at spare - der kommer beskatning oven i fra Tolden, hvis det ikke er inden for EU.
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
22. april 2010 - 21:50 #16
Pointene skulle have været delt. Kom til at trykke forkert.. Sorry frem-ad:( Tak for jeres gode svar begge to.