Avatar billede MRKnitram Nybegynder
19. april 2010 - 15:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kan Win7 installeres på to harddiske på samme computer?

Har netop bestilt en enkelt kopi af Windows 7 Premium.

På min computer kører jeg med to harddiske med operativsystem på begge harddiske. Én harddisk hvor sikkerheden er i top, og én harddisk til surf, e-mail og spil. Via en harddisk-ramme kan jeg skifte mellem de to harddiske, så der altså kun sidder én harddisk i computeren ad gangen.

Er det mon muligt at installere samme kopi af Windows 7 på disse to harddiske? Eller vil den ene kopi blive annulleret så snart jeg aktiverer en ny kopi på den anden harddisk?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2010 - 15:43 #1
Ja det kan du godt. Du vælger selv hvilket drev den skal ligge på og du får så en bootmenu ved opstart, hvor du kan vælge hvilken du vil køre
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
19. april 2010 - 15:45 #2
@jape44

Sagen er den, at jeg kun har én af harddiskene tilsluttet ad gangen ... kan det stadig lade sig gøre?
Avatar billede Slettet bruger
19. april 2010 - 15:51 #3
Når ok!. Ja det kan det
Avatar billede thov Forsker
19. april 2010 - 16:16 #4
Du kan vel bare klone det installerede W7 system over på den anden harddisk.

Det er det samme hardware begge systemdiske kører på (en ad gangen), så det burde ikke overtræde nogen licensbetingelser.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. april 2010 - 16:17 #5
Du kan installere dit fulde system med alle drivere programmer  koder email osv. når du er færdig laver du blot et spejl af disken der findes flere værktøjer til formålet max blast5 er det jeg bruger.
Avatar billede thov Forsker
19. april 2010 - 16:43 #6
Easeus Diskcopy http://www.easeus.com/disk-copy/ er gratis, og ikke knyttet til diske fra en bestemt producent.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2010 - 20:56 #7
Jeg tror ikke på han vil kunne aktivere nr. 2 system.

Løsningen må være at klone som thov skriver.
Avatar billede Poko1 Ekspert
19. april 2010 - 21:46 #8
Er det måske ikke det jeg skrev?
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. april 2010 - 21:54 #9
Jo mht. klon, men lige efter thov havde skrevet det :)
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
23. april 2010 - 11:50 #10
Efter et døgn med backup og at sidde og glo på den ene "bar" efter den anden, som i timevis næsten ikke rykkede sig ud af flækken, så er det lykkedes mig at installere og aktivere Windows 7 på to uafhængige harddiske (forskellige mærker og størrelser) på samme computer.

Det besværelige bestod mest i backup, da min gamle opsætning lå på to drev med Windows på D:, og i at mit system pludselig ikke ville detecte først harddisk og sidenhen dvd-drev - efter lidt ombytning af SATA-kabler, og ved brug af "Let Overførsel" fra Windows, så viker det hele.
Avatar billede MRKnitram Nybegynder
23. april 2010 - 11:50 #11
Tak for hjælpen! :)