Avatar billede Novice-1 Forsker
18. april 2010 - 10:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Skal bærbar helst aflades helt for at holde længst

i gamle dage skulle batterier hest aflades helt for at holde længst muligt
for nogen tid siden hørte jeg at man i Tyskland havde lavet forsøg med camera
og hvad de nye batterier til dem, da var det ligegyldigt
Men hvad med batterier i bærbare computere i dag
skal de stadig helst aflades helt for at holde længst muligt

på forhånd tak
Avatar billede rasmus_f Nybegynder
18. april 2010 - 11:04 #1
Nu vil jeg ikke kaste mig ud i links til diverse IT-sites hvor man har lavet test's, men på min egen bærbare, som jeg har igennem HTX har holdt sit batteri ganske glimerende i løbet af de 3 år jeg har gået der, ved at jeg har klatladet den lidt en gang imellem, og også til tider afladt den fuldstændigt, så jeg tror det er en kombination af det (PS. ud fra batteriovervågningen, kan jeg læse at den kan holde 89% af den oprindelige kapacitet)

Så prøv at aflade den helt hver 2. måned, der kan jo ikke rigtig ske noget ved det :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. april 2010 - 11:07 #2
De efterhånden lidt ældre Ni-Cd batterier skulle aflades helt før ny opladning ( man kaldte det 'at man hævede bunden' - - så der kunne være mindre i spanden !)
De nu almindelige Li-ion typer siges at være uden det problem.
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. april 2010 - 11:18 #3
Min komm. kan vist misforstås -
Mening: hel afladning for ikke at hæve bunden
Avatar billede Novice-1 Forsker
18. april 2010 - 17:41 #4
tak til richard -du må oprette svar for at få point

og rasmus, jeg tror jeg vil følge dit råd -som du skriver kan der jo ikke ske noget ved at aflade helt med mellemrum
-uanset om det hjælper eller ikke
Avatar billede richardjensen Seniormester
18. april 2010 - 19:03 #5
OK du får et svar, - men mit indlæg var vel ikke til videre gavn for dig - men du bestemmer, - du kan bare afvise.