Avatar billede ztorezupermand Nybegynder
18. april 2010 - 01:38 Der er 4 kommentarer

Vurdering af idé til produkt - holdbarhedssystem - teknisk

Hej Eksperter!

Jeg synes, at jeg er kommet frem til en fantastisk idé til et produkt. Dog er jeg i tvivl, om hvorvidt det kan lade sig gøre - og hvor svært det i såfald vil være. Men jeg vil også gerne have respons på idéerne som helhed. Jeg vil sætte stor pris på dem, som vil give sig tid til at læse (og helst også komme med et svar på [:)] ) mit indlæg.

Det drejer sig om to former for "holdbarhedssystem" til køkkenet, som jeg vil beskrive nærmere:

1. Holdbarhedssystem - lager i køkknet generelt.

En lille touch screen på fx. 20 cm i længden * 15 cm i højden som kan hænges direkte på køleskabet/fryseren ved hjælp af magnemeter eller hænges på en væg, et skab eller lignende.

Det som dette system skulle kunne, er at minde en om hvad man har på liggende af føde- og drikkevare på lager. Det smarte ved systemet vil være, at det giver en besked, når noget på ens køkkenlager er ved at være for gammelt - så man ikke glemmer noget, som man har købt for langtid siden. Og man derfor bliver nød til at smide det ud, fordi man har glemt holdbarhedsdatoen.

I starten havde jeg tænkt på, at man skulle kunne skanne nyindkøbte varere ind i systemet ved hjælp af stregkoden - men eftersom stregkoden ikke fortæller noget om holdbarhedsdatoen, tænker jeg at dette ikker en mulighed. Derfor tænkte jeg, om det er muligt, at kunne skanne selve holdbarhedsdatoen ind - altså hvor man finder holdbarhedsdatoen på den nyindkøbte vare, for derefter at skanne den nyindkøbte vare ind i systemet ved hjælp af holdbarhedsdatoen - men er det muligt at lave noget som kan aflæse selve holdbarhedsdatoen på et produkt på den måde?

2. Holdbarhedssystem - Nyåbnet føde- og drikkevare (oftest køleskabet)

Ligeså vel som nr. 1, er udformningen det samme - en lille touch screen som kan hænges direkte på køleskab eller hænges på en væg eller et skab.

Dog drejer dette system sig om, at minde en om hvilket nyåbnet føde- og drikkevare som snart ikke kan holde sig længere.

Dette system er mere enkelt end nr. 1, eftersom jeg tænker, at der på skærmen er billeder af alle de produkter man har i køleskabet (samt fransbrød, kage og lignende). Så når man åbner (eller fx. har bagt et brød) en mælk, så trykker man på ikonet af mælken på skærmen - hvilket så vil fortælle systemet er mælen nu er åbnet. Så burde systemet have indprogrammeret alle produkters efter-åbning-holdbarheds datoer. Dvs. at systemet ved at en nyåben mælk kan holde sig i 3-4 dage i køleskab. Så når man har trykket én gang på mælke-ikonet og dermed fortalt, at en mælk er åben - så vil ikonet lyse grønt (god) de næste 0-2 dage - hvor efter det på 3. og 4. dag vil lyse gult (vær opmærksom) - og efter 5. dag vil ikonet lyse rødt (formenligt for gammelt). Anden gang man trykker på ikonet, fortæller man systemet at fx. mælken er drukket/smidt ud og derfor ikke bør lyse op mere.

______________
Jeg håber, at det er til at forstå - ellers vil jeg gerne prøve en gang til! [:)]

PS. det er en gammel profil, som jeg kom i tanke om jeg havde - så ikke tænkt på brugernavnet! [:)]
Avatar billede VFJ99 Nybegynder
18. april 2010 - 02:24 #1
Sådan!!
Avatar billede jps6kb Novice
18. april 2010 - 09:11 #2
Hej, tager lige dit spørgsmål først:
1. Det er muligt at scanne holdbarhedsdatoer ind så dit system kan læse det. Det kræver lidt udvikling men det er muligt.

Systemet eksisterer i en eller andet form allerede i dag - jeg har ikke personlig erfaring med dem, men der findes flere.

Problemet som jeg ser det er, at du har en meget lille skærm i forhold til hvad der er i et køleskab.
Hvis vi snakker om hvad der er i køleskabet LIGE NU - så kan det jo godt være repræsenteret på skærmen - men hvis jeg så køber en rejeost... skal jeg så ind i en menu og finde den? Stregkoden siger jo ikke noget i dit system om, hvad en ukendt vare er.

Ligeledes hvis jeg bruger en vare/smider den ud - så skal det være ét klik... ellers gider jeg ikke bruge tid på det.

Du skal tænke på, hvor meget har folk brug for det kontra hvor meget arbejder skal folk lægge i det.

Hvis det tager mig tre minutter længere at smøre en madpakke fordi jeg skal huske at taste hvad jeg tager ud som ikke kommer ind igen - så er systemet ikke rigtig brugbart som andet end en gadget.

Hvis du derimod overvejede, at lagre nogle stregkoder centralt - f.eks. en server - så du siger, stregkoder der starter med 135938420 ... det er mælk - og så se om du kan lave nogle flere regler på det... og så opdatere systemet automatisk. Så jeg kan holde en vare under terminalen der hænger på køleskabet og "BIP" så er det tilføjet... dét kunne være smart.

Held og lykke med det. ;-)

Med venlig hilsen
Kim Bang
Avatar billede fun22 Nybegynder
18. april 2010 - 10:07 #3
Hej...

Jeg havde for noget tid siden lidt samme ide til et system.. Men lagde det lidt på hylden da det var for stor en mundfuld for mig..

Men måske vi kunne finde ud af noget sammen??

Du kan prøve at fange mig på msn: msn@jtpdevelopment.dk så kan vi prøve at se hvad det kunne føre til ;)

Vh
Jesper
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2010 - 23:29 #4
Ked af det, men jeg tror slet ikke på ideen - til husholdninger.

Holdbarhedsdatoerne kan, i mange tilfælde, knap nok læses af mennesker.
- dem vil en "scanner" ikke have en kinamands chance for at få bare 25% korrekt.

Og vigtigere: Hvordan skulle det være lettere at klikke sig frem på en skærm for at finde (usikker) information som man bare kan åbne køleskabsdøren og se (eller lugte) ?

Det er totalt overkill.
Hvilket ikke betyder at det ikke ville kunne have været solgt, til jul, i de glade samtalekøkkendage
- men dén tid er jo som bekendt forbi : (

I større industrikøkkener/kantiner, hvor varerne leveres på paller, kunne det måske være brugbart, men lur mig om de ikke allerede har noget.
Nok ikke en skærm direkte på kølerumsdøren - men et end-to-end system, hvor alt, fra bestillingen af varer, over levering, oplagring, forbrug og endelig kassationsdato er samlet i ét flow.
- eller det burde de ihvertfald have : )