Avatar billede memce Nybegynder
12. april 2010 - 00:03 Der er 16 kommentarer

Retablering af windows vista

Hej allesammen.

Jeg har en lenovo t400, som jeg købte med windows vista. Fik den derefter opgraderet til en windows 7(original fra lenovo). For et par uge siden begyndte den at give en besked om at mit windows er uorginalt, og efter at have kontaktet lenovo fik jeg at vide jeg skulle retablere hele mit system til vista og derefter opgradere til 7.

Det lykkedes mig at retablere til windows vista vha af en cd som jeg har fået tilsendt af lenovo selv. Efter installationen af windows vista går jeg derefter ind i setup utility for at ændre startsekvens(sådan så mit dvd drev ikke er første priotet i startsekvensen). Første gang windows startes efter ændringen i setup utility vises en blå skærm med hvide bogstaver og computeren genstartes. JEg har prøvet endnu en retablering men den siger halvegs i forløbet at den ikke kan instalere windows og at windows skal geninstaleres.
Har prøvet flere gange uden held.

Nogen der kan hjælpe?

Kan det være at retableringen fejler fordi windows måske allerede er instaleret?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
12. april 2010 - 10:01 #1
Jeg har selv foretaget genetablering af Vista og derefter videre til WIN7. (Men ikke på en Lenovo). Men jeg forstå ikke, hvorfor du ændrer bootmediet. Du kan da roligt lade det stå til dit CD-rom drev som 1. prioritet.

Dit WIN7 er det en fuldversion eller en opgraderingsversion, du har på CD-rom?
Avatar billede memce Nybegynder
12. april 2010 - 10:51 #2
jeg ændrer det fordi det stod på guiden jeg fik tilsendt af lenovo.

Mit win 7 er en opgraderingsverserion.

Forslag til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
12. april 2010 - 11:19 #3
Er det rigtig forstået, at du pt. har WIN7 på din computer?
Avatar billede memce Nybegynder
12. april 2010 - 11:32 #4
Hmm jeg kan overhovedet ikke komme ind i styresystemet. Da den giver beskeden lige før man kommer logger ind i windows: Installationen af windows kan ikke foretages. Prøv at genstarte installationen. Dette sker også når jeg tager windows cd en ud.

Så jeg kan ikke helt svare på om det er vista eller windows 7(Da jeg som skrevet i 1. post fuldførte retableringen af windows vista.)

Er der en måde man kan slette alt på og derefter prøve at retablere windows vista igen?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
12. april 2010 - 11:52 #5
Du skal sikre dig, at dit CDrom drev står som 1. bootdevice. Så kan du boote maskinen via dette drev. Herefter smider du din recovery-cd'er til Vista i drevet og booter op på dette. Herefter bliver du (måske) spurgt om du vil formattere drev c: (Hvis det er dit styresystems drev). Det svarer du ja til. Herefter gør du som du får besked på via skærmen. Når du er færdig, skulle du gerne have Vista tilbage på din maskine. Herefter smider du din WIN7 (opgraderingscd) i CD-romdrevet og booter op på dette. Nu skulle installationen af WIN7 gå i gang. Jeg vil anbefale dig, at vælge en "ren" installation. Altså ikke at opgradere. Det medfører, at du får en ren registreringsdatabase uden rester fra Vista. Herefter følger du anvisningerne på skærmen. Til slut skal du jo så genstarte og nu skulle du gerne ha' WIN7 på maskinen. Går du ind i stifinder kan du se, at der under C:\ ligger en fil der hedder "Win.old"). Det er dele fra Vista, som du kan overføre (typisk programmer) til dit WIN7 styresystem . Håber det lykkes for dig. Den proces, jeg her har beskrevet virkede på min computer, da min harddisk gik død.
Avatar billede justrace Novice
12. april 2010 - 11:57 #6
Er der ikke en blå "Access IBM" eller lign. knap på tastaturet?
Avatar billede memce Nybegynder
12. april 2010 - 13:10 #7
Tak for hjælpen. Det vil jeg prøve at gøre folk2003. Hvis dette ikke virker vil der sker noget ved at prøve at installere windows 7 med opgraderingscd'en?

Justrace: Jo har en kanp. Men der sker ikke så meget når jeg trykker på den når jeg starter computeren op.

Tak for hjælpen
Avatar billede justrace Novice
12. april 2010 - 13:19 #8
Ok, så har du nok fået slettet recovery partitionen. Det er normalt den man bruger til at retablere med, og så opgradere bagefter.
Avatar billede folk2003 Nybegynder
12. april 2010 - 14:13 #9
Du skal jo under alle omstændigheder bruge din opgraderingscd til WIN7. Det er når du booter din maskine på cd'en at du får valget mellem en opgradering eller ren installation. Og der er mit råd, at du skal vælge den "rene" installation.
Avatar billede memce Nybegynder
12. april 2010 - 17:03 #10
folk2003, har prøvet det som du skriver, og for stadigvæk meddellelsen at windows ikke kan instaleres og at jeg skal genstarte installationen.

Findes der en måde hvorpå man kan slette alt på computeren og derefter prøve at retablere igen?

Har fundet ud af at det er windows vista der er instaleret, fordi meddellelsen om at windows ikke kan instaleres kommer frem når jeg prøver at starte komputeren normalt uden nogen cd i. Meddellelsen vises frem lige efter det tidspunkt hvor der stor windows vista businnes i bunden og WELCOME i midten af skærmen.

Så windows vista er instaleret men bare ikke korrekt, da jeg ikke kan komme længere end det som jeg har beskevet.

Nogen forslag?
Avatar billede justrace Novice
12. april 2010 - 18:04 #11
Når du er kommet til at pege på den harddiske du vil bruge, så vælg at slette drevet. Derefter burde du kunne køre installationen normalt.
Avatar billede memce Nybegynder
12. april 2010 - 19:01 #12
Hvad mener du med peget? Jeg for ikke på noget tidspunkt muligheden for at vælge drev. Det eneste jeg vælger er sprog.

Kan man på nogen måde slette harddisken over bios?

btw, som i nok har fundet ud af så er jeg ikke den store computer haj, og det er baggrunden for alle mine spg :)
Avatar billede justrace Novice
12. april 2010 - 19:24 #13
Kommer du heller ikke til hvor du kan se din harddisk?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
13. april 2010 - 16:51 #14
Hej igen. Jeg kan desværre ikke vide, hvad der er galt. Men jeg ved jo heller ikke, om du gør det rigtige med hensyn til reinstallation af WIN7. Men altså. Hvis du har en WIN7 (opgraderingsversion) på cd-rom, så skal du UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER være sikker på, at du har et fungerende Vista kørende på din computer før du begynder at installere WIN7. Så jeg vil gendanne min computer til Vista ved hjælp af de recovery cd'er, som du tidligere har nævnt, at du har. Når det er sket skal du sikre dig, at Vista kører normalt. Tjek eventuelt om du har "skidt" på computeren med malware- og antiv irusprogrammer. Husk, at vhis disse programmer finder noget, skal du altid genstarte computeren, så du sikrer dig, at skidtet bliver fjernet. Når du har dit Vista til at køre, så kan du boote på din WIN7 opgraderingscd. Når den starter bliver du spurgt om du vil "opgradere" eller køre en "ren" installation - og her min pointe, at du skal vælge det sidste.

Du kan ikke slette dit styresystems drev fra bios. Du skal lade være med at rode i bios. Det kan det kun blive værre af. :-)
Avatar billede justrace Novice
14. april 2010 - 21:48 #15
Kommet videre?
Avatar billede folk2003 Nybegynder
08. maj 2010 - 10:47 #16
Så døde den tråd - bare uden videre.