Avatar billede cruetrue Nybegynder
10. april 2010 - 14:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Fast IP / ComX

Hej,

Jeg ved godt, der findes utallige spørgsmål om faste IP-adresser. Jeg har prøvet en del af de forskellige løsninger, men uden held.

Lidt forhistorie:
Jeg har ComX, og med ComX får man tre faste IP-adresse. Hidtil har det været sådan, at man skal registrere sin enhed, når den går på nettet første gang - men da man kun har tre IP'er, har jeg kun kunnet gå på nettet med tre enheder (ad gangen). Når jeg har villet logge på med en fjerde enhed, har jeg været nødt til først at slette en enhed og så registrere den nye.

Det er rimelig besværligt, da der efterhånden er en hel del enheder, der benytter nettet, så jeg satte mig for at ændre i opsætningen.

Nu er det sådan (tror jeg nok), at det er routeren (hvor det før var hver enkelt computer/enhed), der er blevet registreret. Routeren fordeler så nogle dynamiske IP-adresser til hver enhed. Det er også fint nok til de fleste enheder, men på min computer, hvor jeg bl.a. har brug for at kunne hoste nogle spil over nettet, er jeg nødt til at have en fast IP.

Mit spørgsmål er derfor, om jeg kan lade routeren fordele dynamiske IP-adresser til alle andre enheder end min computer?

Jeg har prøvet at registrere min computers MAC-adresse i ComXs system, men det har ikke ændret noget.

Jeg har også taget nogle screenshots af de forskellige opsætninger - det kan være, det hjælper på forståelsen:

http://i239.photobucket.com/albums/ff74/CrueT/ComX-opsaetning.png ("Ukendt Navn" er routeren)
http://i239.photobucket.com/albums/ff74/CrueT/Router-opsaetning.png
http://i239.photobucket.com/albums/ff74/CrueT/Computer-opsaetning.png

På forhånd mange tak.
Avatar billede showsource Seniormester
10. april 2010 - 16:50 #1
Den computer du gerne vil bruge som spilserver, sætter du manuelt tcp/ip egenskaber.

Her skal du sørge for at den interne ipadresse ligger UDENFOR det område som routeren bruger til DHCP f.eks. 192.168.2.150 ( tjek i din router start og slut tildeling )
Derefter skal du sørge for at åbne de relevante porte i routeren til din server.

Det burde virke ?
Avatar billede cruetrue Nybegynder
10. april 2010 - 19:44 #2
Arh, ja. Jeg havde prøvet noget lignende tidligere, men der har jeg muligvis valgt en IP, der lå inden for routerens DHCP-område - og så kan det også tænkes, at jeg glemte at åbne portene ;)

Det virker nu - mange tak!
Avatar billede showsource Seniormester
10. april 2010 - 19:58 #3
Så får du lige et svar, nu det virker for dig. :O)
Avatar billede showsource Seniormester
10. april 2010 - 20:00 #4
B.T.W.
Routerens firewall er slået fra på et de pics.
Hvorfor nu det, nu den er mulig at bruge ?