Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 02:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Bredbånd

Jeg er ikke speciel skrap til dette.
Jeg bor i en stor bebyggelse med mere end 2.000 husstande.
Vi har en forbindelse ( delt ) der siger 5 Mbit op og 5 Mbit ned.
Jeg er godt klar over at når der er drøn på kan de 5 Mbit ikke nås.
Men jeg oplever tit at hastigheden - om aftenen - ligger og roterer omkring de 2 Mbit.
Det er i min verden virkelig elendigt og uacceptabelt.
I går var hastigheden under 1 Mbit.
Kræver vist ingen kommentarer ud over at det minder lidt om de gamle modem hastigheder.
Tidligt om morgenen og sent om natten kan hastigheden godt komme op lige omkring de 5 Mbits.
Lige nu ( kl.02.40 )er hastigheden 4.76
Som sagt er jeg godt klar over at jo flere der om at dele kagen jo mindre bliver stykkerne.
Mit spørgsmål :
Kan det tænkes at der er nogen i min bebyggelse der forbruger mere af båndbredden " end tilladt ".
Altså for at blive ved billedet om kagen :
Er der personer der kan komme til at tage 2-3-4 stykker hvor jeg kun får 1 stykke.
Det er jo ikke fordi jeg er grådig.
Men der skal vel være lige vilkår for alle.
Jeg har fået at vide at selvom jeg får min egen I adresse så vil jeg kun i 92 % af tilfældende få " fuld hastighed
vh
Bent
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 08:11 #1
Hvis I har 5Mbit til over 2000 hustande så er det da flot at du kan køre så stærkt ?

Problemet kan være at hvis der fx. er lagt en 1000Mbit ind til deling mellem alle hustande og alle 2000 forsøger at gå på nettet samtidig med 5Mbit vil det kræve en 5Mbit x 2000 = 10000Mbit forbindelse at kunne opretholde 5Mbit for dig. (Det er det simple regnestykke)

Når man snakker om at jeg fx. har en 10Mbit linie er det jo kun mellem mig og mit knudepunkt, dvs. i det tilfælde TDC, men de vil IKKE kunne garantere at jeg kan hente med 10Mbit over alt.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 09:08 #2
@leif.
Jeg er ikke specielt skrap på det her så derfor kan det godt være at jeg spørger eller resonerer lidt dumt.
Jeg er ikke klar over hvor meget der er lagt ud til deling.
Jeg synes dog ikke at hastigheden er flot og stærk når den
ofte om aftenen ligger og roterer omkring de 2 Mbit.
Nogle gange under 1 Mbit.
Lige nu er den på 4,75 Mbit.
Dèt synes jeg er fint og flot, men selvfølgelig er der jo heller ikke megen trafik klokken 09.02 en solrig onsdag morgen.
His du har mulighed for det kunne jeg godt tænke mig at du kikkede på mit tidligere spørgsmål:

Mit spørgsmål :
Kan det tænkes at der er nogen i min bebyggelse der forbruger mere af båndbredden end det der svarer til båndbredden for en husstand.
vh
Bent
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 13:03 #3
Om der er nogen i bebyggelsen som bruger mere end de må, er der kun en som kan svare på om er muligt og om det sker er jeres udbyder.

Jeg kender ikke det tekniske setup som der bruges så jeg kan ikke sige om det er muligt.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 13:55 #4
@leif.
Ja det er jo rigtigt nok.
Vi har alle her hvor jeg bor det samme stik.
Modtager det samme signal.
Mit spørgsmål (lidt hypotetisk )var blot myntet på om nogen
kunne " trække" mere ud af signalet end det der svarer til en husstand.
Jeg er stadig lidt forundret over at du synes at jeg kører stærkt.
vh
Bent
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 14:44 #5
Jeg kan ikke få dine tal til at stemme da jeg læser det som om at I har 5Mbit til deling mellem 2000 hustande. For så ville det være da pænt hvis du kunne trække hele jeres samlede båndbredde.

Rent hypotetisk kan det lade sig gøre, men om det med det tekniske setup stadig kan kan hverken jeg eller andre her inde svare på da vi ikke ved hvad der bruges til at begrænse båndbredden.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 15:27 #6
@leif.
Det er garanteret mig der er en klovn til at forklare mig.
Det som jeg skal have leveret og som alle i bebyggelsen skal have leveret er ( altså pr. husstand ) : 5 Mbit/s op og 5 Mbit/s ned ( Med " krøllen " delt bredbånd " )
vh
Bent
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 16:00 #7
Ahh, okay, så forstår jeg bedre, men hvis du så kan kan trække 1Mbit til tider så synes jeg skal du skal prøve at kontakte jeres udbyder.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 16:14 #8
@leif
Du mener vel at hvis jeg til tider kun kan trække o.s.v. he..he..
NU skal jeg have " fat i " vores udbyder.
Nu skal jeg prøve at give dig point.
Jeg håber at det lykkes.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 16:16 #9
@leif.
Det lykkedes ikke.
Hvordan er det nu med pointene.
Jeg gik ind og accepterede dit svar men nu ser det ud til at jeg skal acceptere mit eget svar ?
vh
Bént
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 18:30 #10
Du kan ikke acceptere mit svar fordi jeg sådan set ikke har lagt et svar men kun en masse kommentarer.

Men, ja, jeg ville da prøve at tage fat i udbyderen og høre om han har en forklaring, løsning eller gider at undersøge hvad der sker!

Du vil kunne acceptere dette svar.