Avatar billede evalon Nybegynder
05. april 2010 - 19:14 Der er 5 kommentarer

Prikker i udskrift fra Illustrator.

Hej,

Jeg forsøger at udskrive en tegning, men i stedet for graduerede overgange udskrives overgangene som små, men alligevel tydelige prikker.

Jeg har forsøgt at ændre Illustrator opsætningen, men resultatet er det samme. Nogen af jer, der har erfaring med det og et forslag til, hvordan det kan ændres?

Venlige hilsner

Jesper
Avatar billede Himbear Nybegynder
05. april 2010 - 21:42 #1
Hej Jesper,

Det er raster som du kan se. Og det er sådan printeren simulerer de forskellige farver og nuancer. Så det kan du ikke undgå med minde du bruger en printer som udskriver i højere opløsning og dermed mindre synlige prikker :-)
Avatar billede evalon Nybegynder
08. april 2010 - 19:54 #2
Hej tino_bh

& tak for dit svar. Det undrer mig dog - min printer er en Canon IP4300, der udskriver med omkring 4600*9600 DPI (løst husket) og prikkerne er meget tydelige enkeltprikker... Er det muligt, at der kan være en anden grund til det?

Venlige hilsner Jesper
Avatar billede Himbear Nybegynder
08. april 2010 - 21:01 #3
Hej Jesper,

Er det en effekt du har lavet, fra effect-menuen? Af og til er effekten sat til en lav opløsning (72 dpi). Prøv at se i Effect - Document Raster Effect Settings. Du kan sætte den til 250 dpi eller lignende.

Men jeg vil nu holde fast ved at det er printeren. Har du kigget i dine udskriftindstillinger? Bruger du mac?
Avatar billede evalon Nybegynder
08. april 2010 - 21:47 #4
Hej igen

Ja, fandt også selv opsætningen i "document raster effect settings" og den stod oprindeligt til 72 dpi, men har allerede sat den til 300 dpi.

Har også lige prøvet at udskrive først som pdf fil og så bagefter printe pdf-filen ud. I pdf filen er opløsningen som den skal være, men det øjeblik jeg udprinter den er prikkerne der igen. Kan tyde på, at det er printeropsætningen. Hmmm... men den er sat til højeste opløsning ... Que???

Nå, men tak for din assistance. Forsøger at finde ud af noget til printeren.

Venligst Jesper
Avatar billede Himbear Nybegynder
08. april 2010 - 21:54 #5
Men arbejder du på mac? Så skal du have en postscript-printer for at få gode resultater fra vektor-grafik.

Prøv eventuelt at eksportere det hele til en tiff eller psd fil i 250 dpi og derefter udskrive den.