Avatar billede bakkenbears Nybegynder
05. april 2010 - 16:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af Q6600

Jeg vil gerne have min 2.4 GHz overclocket til omkring 3.0, men jeg er lidt bange for at jeg kommer til at gøre et eller andet forkert.
MB : ASUS Maximus Extreme X38
CPU : Q6600 2.4 (tror det er G0, hvis der er nogen der ved hvordan man checker det er også velkommen)

RAM : Corsair DDR3 DIMM FSB: 1066 MHz (så i CPU-Z MAX Bandwidth: PC3-8500F (533 MHz), hvis det har nogen betydning)

CPU køler: ASUS Silent Knight den holder den idle omkring de 28 C, load omkring 40 C.

Jeg har prøvet noget af det software som ASUS giver en med MB'et (ASUS AI Suite), men jeg har læst lidt om at man også skal pille lidt ved ens Vcore eller noget.

Jeg vil helst bare have min CPU op og ikke pille så meget ved RAMen siden jeg er lidt usikker på om det er sikkert at OC det.

Det må meget gerne være så simpelt så muligt :))
Avatar billede CalE Nybegynder
12. april 2010 - 13:57 #1
For det første. - du skal ikke forvente at din com sparker mere røv end den gør i forvejen.. der er ikke så meget ydelse at hente i et lille oc.

Da det er et forholdsvist lille oc du ønsker burde det ikke være det store.. Jeg ville anbefale dig at sætte dig ind i stoffet omkring det at oc CPU og RAM-. det er ikke så avanceret.. i din BIOS er der en fane der hedder noget med ExtremeTweaker eller AsusOverclocking halløj.. der kan du ændrer i værdierne for CPU, FSB & RAM som er de indstillinger du skal have fat i.

du skal gange din FSB med din Multiplier således at du skruer op for hastigheden mellem dine RAM og din CPU, det er sådan man oc  f.eks.

FSB: 333 x Multiplier: 9,5 = 333x9,5 = 3163,5 <- vil være din nye clock hastighed..

Dine RAM har nogle "timings" f.eks. 5-5-5 15 CL5 - de timings skal du sikkert også skrue op f.eks. 8-8-8 16 men til at starte med så lad den være på auto da dit bundkort er godt sikret mod "alt for dumme indstillinger" - ASUS C.P.R.(CPU Parameter Recall)

men det er et skrøbelilgt og langt projekt. om du har oc din CPU med flere ghz eller bare et par 100.mhz skal du kører mange timers test for at sikrer at du ikke er ved at dræbe din CPU eller RAM - Men søg på google om emnet og se hvad andre har fået ud af samme chip.. det er mest til inspiration da alle CPU er forskellige at oc

PS.
på intels hjemmeside står der at max vcore er 1.5V så hvis du vil give den mere stød bag i skal du helst ikke overstige dette..

håber det kan få dig igang. - ved godt det er hurtigt beskrevet og jeg flyver henover emner men det er mere for at give dig nogle ord du kan google på. for du kommer ikke uden om at skulle læse og forstå noget at teknikken i dit kabinet.
Avatar billede bakkenbears Nybegynder
12. april 2010 - 19:13 #2
Tak for svaret :)) jeg fik den OC'et til 3.0, men 3.2 er mit næste mål.
Avatar billede CalE Nybegynder
13. april 2010 - 09:00 #3
Så er du godt på vej =) Good luck
Avatar billede drgonzo Praktikant
03. maj 2010 - 16:24 #4
Hvis du lader ram helt være kan en Q6600 G0 køre 3.6 stabilt på box køler.. Hold dig fra RAM tweaking. Bare FSB og evt lidt tweak af vcore, det kommer du længst med.