Avatar billede wittenborg Nybegynder
05. april 2010 - 11:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udråbstegn på skærm

Hej alle.

Konen kaldte på mig igår fordi hendes computer "så underlig ud".
Ja tak - da hun havde startet maskinen op var skærmen fyldt med udråbstegn - dér hvor BIOS plejer at starte op, og andet skete der ikke.
Jeg slukkede for maskinen og prøvede at starte den op igen. Det gik lidt bedre og den startede med at indlæse Windows (win7) men stoppede halvvejs og gik så i stå.
Jeg prøvede at genstarte endnu en gang, men efterfølgende er det umuligt for mig at få noget signal til skærmen overhovedet.

Maskinen starter op, men der kommer ikke signal til skærmen og den kommer heller ikke med den velkendte bip-lyd og der sker ikke en squid.
Jeg har prøvet at pille begge ram-moduler ud og så melder den tilbage med en lang bip-lyd.
Jeg har prøvet at starte op med forskellige ram-moduler i forskellige ram-slots - uden held.
Computeren har et onboard grafikkort og jeg har prøvet at sætte et andet grafikkort i maskinen - stadig intet billede på skærmen.

Det er mit indtryk at maskinen kun lige nøjagtigt starter op, men ikke kommer længere end POST - men jeg kan jo ikke se hvad der sker, så det er svært at vide hvad den foretager sig derinde bagved når jeg ikke selv kan følge med.

Nogle bud på hvad der kan være galt, eller hvad jeg selv kan foretage mig ?
Avatar billede The_Buzz Novice
05. april 2010 - 12:42 #1
Umiddelbart er min mening at det er grafikkort der er stået af... Eller CPU?
Avatar billede johnstigers Seniormester
05. april 2010 - 13:18 #2
ja, så er vi på 3. mening, for jeg mener det er bundkortet da der ikke kommer POST beep.
Avatar billede The_Buzz Novice
05. april 2010 - 13:30 #3
Well der kommer jo kontinuerlig beep når der ikk er ram i den...?
Avatar billede wittenborg Nybegynder
05. april 2010 - 23:11 #4
Undskyld at jeg svarer så sent - der kom desværre noget i vejen.

Grafikkortet har jeg som skrevet, prøvet at udskifte ved at sætte et andet i - dog uden held.
Og ja - der kommer et langt kontinuerligt beep når jeg starter op UDEN ram, men intet beep når jeg starter op MED ram.

Jeg har prøvet at udskifte det lille 3V batteri og gentaget ovenstående procedurer (afprøvet ram-moduler een af gangen i forkelleige slots og sat andet grafikkort i), stadig uden held.

Jeg har prøvet med nogle ram-moduler fra en computer der virker (og ja - det ER de samme ram) - og det virkede heller ikke.
Avatar billede wittenborg Nybegynder
18. august 2010 - 15:41 #5
Computeren er skrottet