Avatar billede jdann Mester
04. april 2010 - 10:54 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Internethastighed

Bliver jeg snydt ??
Jeg har en netforbindelse på Stofanet - 25 Mbit.
Når jeg måler hastigheden på Stofas hjemmeside er den 24,3 Mbit
hvilket vel er Ok
Måler jeg hastigheden på TDC er den 17,1 Mbit
Måler jeg hastigheden på Telmore er den 4,7 Mbit -

Det hele er målt indenfor ca. 1 min.

Stofanets support påstår at jeg får 25 mbit frem til mit router. De har målt det - siger de.

Men hvordan kan det være at der er så stor forskel. Mon f.eks. Telmore ville måle den til 25 Mbit hvis jeg havde abn. der.

jeg føler noget usikker på om Stofa snyder med - findes der andre helt neutrale måder at måle hastigheden på.

VH

Jørgen
Avatar billede lzs Nybegynder
04. april 2010 - 11:02 #1
Prøv at mål på denne side http://www.speedtest.net/ og så lige se hvad du får der. Det andet synes jeg godt nok lyder mærkeligt, ser mest af alt ud til at nettet har været belastet med et eller andet.
Avatar billede claus_lind Praktikant
04. april 2010 - 11:06 #2
Nej du bliver ikke snydt.
Det er kun hastigheden frem til 1. tilslutningspunkt der bliver talt om når man taler hastighed.
Du vil jo heller ikke have 25 Mbit til en server der står bag en 2 Mbit forbindelse.

Nej hastigheden mellem dig og et andet punkt er helt afhængig af hvor "bred" (læs hvor kraftig) forbindelsen er.

Hilsen Claus
Avatar billede Peter4220 Nybegynder
04. april 2010 - 11:31 #3
Telmore viser ikke rigtigt, så glem det - har selv prøvet.
Selv har jeg Fullrate 10 mb, både hos Fullrate, TDC, og andre hastigslæsere, bortser fra Telmore, så ligger min hastigheden på ca. 8,5 mb.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
06. april 2010 - 18:35 #4
@jdan
Må jeg have lov til at hoppe ind i din tråd.
Hvis ikke det er ok - så vil jeg oprette en ny tråd.
Jeg er ikke speciel skrap til dette.
Jeg bor i en stor bebyggelse med mere end 2.000 husstande.
Vi har en forbindelse ( delt ) der siger 5 Mbit op og 5 Mbit ned.
Jeg er godt klar over at når der er drøn på kan de 5 Mbit ikke nås.
Men jeg oplever tit at hastigheden - om aftenen - ligger og roterer omkring de 2 Mbit.
Det er i min verden virkelig elendigt og uacceptabelt.
I går var hastigheden under 1 Mbit.
Kræver vist ingen kommentarer ud over at det minder lidt om de gamle modem hastigheder.
Tidligt om morgenen og sent om natten kan hastigheden godt komme op lige omkring de 5 Mbits.
Som sagt er jeg godt klar over at jo flere der om at dele kagen jo mindre bliver stykkerne.
Mit spørgsmål :
Kan det tænkes at der er nogen i min bebyggelse der forbruger mere af båndbredden " end tilladt ".
Altså for at blive ved billedet om kagen :
Er der personer der kan komme til at tage 2-3-4 stykker hvor jeg kun får 1 stykke.
Det er jo ikke fordi jeg er grådig.
Men der skal vel være lige vilkår for alle.
Jeg har fået at vide at selvom jeg køber min egen IP adresse vil jeg ikke være garanteret de 5 Mbit op og ned.
vh
Bent
Avatar billede Peter4220 Nybegynder
06. april 2010 - 23:51 #5
Hej @jdan - jeg tror det er det bedste, at du opretter din egen tråd.
Det er sådan, at man blb.a ud fra din beskrivelse ikke kan se, hvilket system I bruger og det er ikke smart at blande flere indlæg sammen - det er SQU' noget rod.
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 02:36 #6
@peter.
Jeg hopper ud og undskylder.
ve
Bent
Avatar billede IvanBejstrup Nybegynder
07. april 2010 - 07:53 #7
Prøv at bruge den her måler

http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren

  /Ivan
Avatar billede XSU9D Nybegynder
07. april 2010 - 09:13 #8
@ivan.
Hej Ivan det er præcis den samme måler som jeg benytter og som
" min leverandør " henviser til
http://speedtest.aplus.dk/
Jeg har oprettet en anden tråd for ikke at " mase mig på her "
Overskriften på min tråd : Bredbånd og oprettet i går.
vh
Bent
Avatar billede jdann Mester
07. april 2010 - 18:35 #9
Tak for svarene

Men uanset hvilken hastighedsmåler jeg benytter så er det de samme udsving.

Det må jeg nok leve med

Giver point til Claus.Jeg har så fra andre end her hørt det samme.
Håber du får dem. Jeg har i hvertfald sat flueben for at acceptere dit svar - er det ikke ok må du give lyd fra dig

VH

Jørgen
Avatar billede thov Forsker
17. april 2010 - 14:38 #10
Jeg benytter denne test http://www.numion.com/

Den svarer mere til virkeligheden (åbner en mængde tilfældige websteder kloden rundt), og er så heller ikke følsom overfor belastningen på en enkelt server.