Avatar billede lene5000 Nybegynder
02. april 2010 - 20:16 Der er 18 kommentarer

Extern HD recover

Jeg har en WD 1 tb harddisk.

Den begyndte her til morgen at sige at den ikke er formateret.

Jeg kan se den i win explorer og i diskhaandtering.
I diskhaandtering staar det somom der ikke er noget data paa den.

Jeg har vaeret igang med at lave det check som staar paa http://helgec.dk/lost%20partition.html men naar jeg gaar ind i diskhaandtering og vil slette partionen siger den at den sletter alle data hvis jeg goer det.

Jeg ved saa ikke om jeg kan goere det uden at det sletter det som evt er paa disken?

Er der nogen som kan hjalepe mig med at komme vidre.
Jeg er ret interessert i at bruge det som er paa min harddisk.

MVH

Lene
Avatar billede Slettet bruger
02. april 2010 - 21:19 #1
"Jeg har vaeret igang med at lave det check som staar paa http://helgec.dk/lost%20partition.html  men naar jeg gaar ind i diskhaandtering og vil slette partionen siger den at den sletter alle data hvis jeg goer det"

Der står ingen steder at du skal slette nogen partition, du har ikke læst den guide omhyggeligt nok - se http://www.eksperten.dk/spm/905865  samme problem og se løsningen sidst i tråden
Avatar billede lene5000 Nybegynder
03. april 2010 - 08:21 #2
Tak for svar igaar

Jeg har hentet programmet og koert det paa foelgende maade.

1. Der kommer 2 diskse op min harddisk og den externe disk
2. Jeg valeger min externe disk og skriver proceed
3. Derefter vaelger jeg intel (jeg ved ikke om det er rigtigt men det er den som ser ud til at vaere rigtig)
4. Derefter analyse
5. Quick search
6. Should testdisk search for partitions created under vista? yes
7. Derefter bliver den groen og der staar: structure ok
8. Neaste jeg klikker write
9. Confirm :Yes
10. Derefter genstarter jeg computeren.
11. Naar jeg haar ind i win explorer siger den stadig om jeg vil formatere.

Er der noget jeg goer forkert eller hvad kan jeg goere nu?

Mvh

Lene
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2010 - 08:57 #3
Det lyder helt korrekt det du der skriver, prøv at se i DISKHÅNDTERING om disken har fået en filtabel (NTFS) og ligeledes om disken er blevet tildelt et drevbogstav
Avatar billede lene5000 Nybegynder
03. april 2010 - 09:08 #4
Jeg tror ikke den har faaet en filtabel der hvor der staar NTFS for den anden harddisk staar der ikke noget.
Den har faaet et drevbogstav:(G)
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2010 - 09:23 #5
Blev der ikke vist et filsystem (NTFS) på den grønne linie hvortil du valgte "write" ??
Avatar billede osdata Nybegynder
03. april 2010 - 09:43 #6
Ud fra det du beskriver, lyder det som om det kræver fil gendannelse med specialsoftware som GetDataBack eller tilsvarende, for at rede dine data.
Når dine data er reddet kan disken formateres og bruges igen, hvis den ikke har fysiske defekter.

Mvh

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2010 - 10:21 #7
I testdisk ligger der et værktøj der hedder PHOTOREC du kan evt. prøve at køre det i ca 5 minutter for at se om det finder data på din disk - evt. kan du kontakte mig på mail@helgec.dk
Avatar billede lene5000 Nybegynder
03. april 2010 - 12:21 #8
Tak for jeres svar.

Jeg svaret tilbage lidt senere da jeg er paa arbejde lige nu og ikke har disken med.
Avatar billede lene5000 Nybegynder
03. april 2010 - 21:08 #9
Jeg har nu set hvad den skriver naar den viser den groenne linen

Den skriver

Partition    Start            End        Size in sectors
* fat32 LBA  0  1  1 121600    254  63    19532520002 (Elements)

Der staar ikke noget med NTSF
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2010 - 21:14 #10
OK ! Det den skriver er, at den har fundet en bootable FAT32 partition, passer det overhovedet sammen med det du mener at der skulle være af partitioner på disken
Avatar billede lene5000 Nybegynder
03. april 2010 - 21:22 #11
Det ved jeg ikke
Jeg har ikke haft formateret disken siden jeg har faaet den for ca 2 maaneder siden.
Jeg har kun brugt den til at komme filer paa som ikke var plads til paa min computer
Avatar billede lene5000 Nybegynder
03. april 2010 - 22:05 #12
ogsaa naar jeg proevet at koere PHOTOREC kommer der filer frem.

men den siger at det vil tage va 24 timer at goere
03. april 2010 - 22:15 #13
... det skal nok være rigtigt!

Jeg har gennemført dette trix på en 'halv'defekt HD (40Gb); fik reddet >200 fotofiler ud på >48 timers kørsel...

Så la' den køre i fred!!!
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2010 - 22:27 #14
"Jeg har kun brugt den til at komme filer paa som ikke var plads til paa min computer " Sådanne film fylder vist mere end 4 Gb. som er maximum på en FAT32 formateret disk, jeg tror du skal overveje at vente til i morgen og så kan vi evt drøfte fremgangsmåden i telefonen
Avatar billede lene5000 Nybegynder
06. april 2010 - 10:12 #15
Hej igen

Taj for svar.

Jeg har desvaerre ikke haft internet forbindelse siden fredag.

Men jeg har nu faaet reddet alle mine data fra den externe hd.
Det tog fra fredag til tirsdag morgen.

Saa nu vil jeg bare have den externe HD formateret.

Er det bedst at lave det som FAT32 eller NTFS?
Eller er det ligemeget?
Eller er det ikke noget man kan lave om naar den foerst er FAT 32?
Der er ingen filer stoerre end 550 mb

Jeg skal bare gemme data paa den saa den behoever ikke at vaere bootable.

MVH

Lene
06. april 2010 - 23:11 #16
FAT32 -> NTFS = Det kan man godt i standard Windows
NTFS -> FAT32 = Der skal special software til

FAT32 har en grænse på 4Gb pr. enkelt fil
FAT32 kan som standard i Windows kun formatere op til ~32Gb

Anbefaler NTFS formatet; du har jo 1000Gb at trække på *S* ...
21. august 2010 - 20:28 #17
(Hvad endte denne tråd med ?)

http://www.eksperten.dk/faq#faq-3
Avatar billede lene5000 Nybegynder
22. august 2010 - 09:48 #18
UPS jeg glemte at skrive slutningen.

Jeg fik taget alle min filer ud af min hard disk, med "get data back" programmet det tog ca 48 timer.

Reformaterede hard disken og nu virker den perfekt igen.

Mange tak for hjalepen.

Lene