Avatar billede kongflot Nybegynder
30. marts 2010 - 10:12 Der er 11 kommentarer

Adgang til Navision 3.56A DOS databasen - Hvordan?

Hej Eksperter,

Jeg har en gammel (meget gammel) Navision 3.56A DOS. Den fungerer sådan set super godt, men jeg vil gerne kunne udtrække specielt produkter og gerne lagerbeholdning til eksempelvis Excel.

Hvad skal der til? Kan det lade sig gøre?

Jeg er OK til SQL og teknikken så det er ikke en kodebog jeg savner (selvom det ville være super). Men jeg savner lidt vejledning til en evt. ODBC driver m.v.

Vh
Kristian
Avatar billede jpvj Nybegynder
30. marts 2010 - 10:45 #1
Der findes en ODBC driver til Navision 3.56.
Jeg har selv brugt den til at lave adskillige udtræk til Excel til større modeller.

Jeg kan ikke sige dig, hvor du skal henvende dig for at få fat i driverne, men Tectura, Naviteam etc. må ligge inde med dem.

NB: Jeg brugte dem med Excel 2003 og det var ikke helt stabilt (Excel crashede) - så gem ofte mens du udvikler.

NBB:Hvis du joiner mere end 2 tabeller, så dropper den at benytte index og det koster performance. Jeg løste det ved at impotere data (med max 2 tabeller joined) til diverse Excel ark og så via kode bruge Excel til joine fra sine egne ark.
Avatar billede kongflot Nybegynder
30. marts 2010 - 11:26 #2
Hej,

Kan du oplyse hvad driveren hedder? Koster den noget? Hvis den ikke koster noget kan du så ikke smide den et sted jeg kan få fat i den?

Er der noget licensværk man skal være opmærksom på ift. Navision?

Vh
Kristian
Avatar billede sten2004 Nybegynder
30. marts 2010 - 13:43 #3
Du skal hvis også lige se efter om du har rettighed til ODBC i din navigator licens.
Avatar billede SvampeBob Nybegynder
13. april 2010 - 11:12 #4
Hvis du ikke ved om du har ODBC adgang, så har du sikkert ikke licens til det (kostede ekstra dengang)...

Og du kan ikke købe licensudvidelser mere...

Lav istedet en rapport, der udlæser kommasepareret fil.
Den kan du så indlæs i Excel eller lign.

Mvh.
Mic
Avatar billede kongflot Nybegynder
13. april 2010 - 11:18 #5
Jeg mener bare at vi på et tidspunkt fik åbnet alt, inkl. ubegrænset database. Netop fordi man ikke længere kunne købe udvidelser.

Det kan godt være at en rapport er løsningen...Men jeg kan pt. ikke få fat i driveren :-( Hvilket var grunden til mit spørgsmål.
Avatar billede SvampeBob Nybegynder
13. april 2010 - 11:29 #6
Du kan evt. prøve at installere ODBC (fra Navision CD/disketter) og se om det virker med din licens.

Eller

Du skal selv oprette en rapport.

I rapporten vælger du tabel og felter, der skal udlæses.

Under udførelse af rapporten, så vælger du at udlæse til fil.

Mvh.
Mic
Avatar billede kongflot Nybegynder
13. april 2010 - 13:46 #7
Jeg har ikke ODBC driveren det der hele problemet startede. Jeg har kun de helt oprindelige install disks. Fra 1800 hvidkål. Kan driveren ikke findes et sted?
Avatar billede SvampeBob Nybegynder
14. april 2010 - 12:38 #8
Okay, skal jeg sende den til dig i en mail?

Mvh.
Mic
Avatar billede kongflot Nybegynder
14. april 2010 - 14:57 #9
@SvampeBob Se intern besked. Smid gerne et svar, hvis du vil have lidt point.
Avatar billede kongflot Nybegynder
18. august 2010 - 13:37 #10
@Svampebob: Vil du sende driver? og et svar til point?
Avatar billede Henning Nybegynder
23. marts 2012 - 14:57 #11
Du skriver, at du har en ubegrænset licens. Hvsi det er korrekt, er jeg interesseret i at købe den, så jeg kan tirette i nogle låste rapporter. Er du interesseret i det?