Avatar billede H_Tingleff Nybegynder
24. marts 2010 - 11:05 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Partition på HD forkert

Hej

Jeg har i et stykke tid haft en Linksys Media Hub 305 - hvori der sad en 500GB WD Harddisk - jeg har nu solgt selv Media hubben, uden disk, og herefter købt en Synology NAS istedet for.

Nu er problemet blot at det filsystem, som Linksys'en bruger ikke umiddelbart kan læses, hverken af synology'en, eller blot ved en simpel kabel forbindelse direkte til computeren.

Jeg har den næsten helt fyldt med data, så en formattering er ikke en mulighed, for ellers var det nemt.

Findes der et program, hvor man kan skabe/genskabe en partition, eler ændre den, til f.eks. NTFS ect.?

Vil gerne høre jeres erfaringer med de programmer i anbefaler

På forhånd tak.
Avatar billede thov Forsker
24. marts 2010 - 13:56 #1
Der er sikkert et Linux filsystem på disken, og det kan Windows ikke læse.

Du må boote computeren med en Linux live distro, f.eks Puppy Linux http://bjergs.net/puppy_live.html og så kopiere filerne fra (NAS)disken over på en NTFS disk.

Linux filsystemet kan, mig bekendt, ikke konverteres til NTFS.
Avatar billede H_Tingleff Nybegynder
24. marts 2010 - 21:32 #2
Hej thov

det vil sige at jeg gør som der står, booter op på denne puppy linux - her vil jeg så kunne se den HD som jeg ikke kan se nu, og så skal jeg have kopieret mine filer til en anden harddisk, kan jeg så se min synology - når det nu er linux (undskyld, er lidt grøn på det område)

- Henrik
Avatar billede mchlbk Praktikant
24. marts 2010 - 23:44 #3
Er der ext2/ext3 burde du kunne få adgang til dine data fra Windows med denne guide: http://www.howtoforge.com/access-linux-partitions-from-windows
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2010 - 01:26 #4
Der er ingen garanti for at Puppy'en kan læse Linksys disken - men det er da et forsøg.

Det bedste ville have været en kopi af filerne, inden du pillede disken ud af kabinettet - set i bagklogskabens klare lys :-)
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2010 - 06:59 #5
Jeg bruger ikke Puppy men KNOPPIX som også er en live-cd - med KNOPPIX kan du flytte dine data over nettet LAN  / WAN både med kablet og wireless forbindelse - guide på www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede H_Tingleff Nybegynder
25. marts 2010 - 07:17 #6
Hej Thov

Puppy'en kan læse disken, og er i fuld gang med at kopiere..

Tak for svar, hvordan giver jeg dig point?
Avatar billede thov Forsker
25. marts 2010 - 12:34 #7
Point deles ud, når 'hjælpere' har lagt et svar (som her).

Svaret, eller svarene (hvis flere), accepterer du så :-)