Avatar billede mapes7 Nybegynder
20. marts 2010 - 06:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatere Toshiba Satellite Pro A300

Hej alle eksperter

Jeg ønsker at formatere min computer, en Toshiba Satellite Pro A300 grundet mistanke om virus/hacker.

Jeg har læst de tidligere indlæg om emnet bl.a ifht. at bruge killdisk. Mit problem er, at jeg ikke har nogen restore cd...

Jeg er bange for, om jeg kan gøre noget forkert. Jeg er med på, at ALT bliver slettet, men er i tvivl om, hvordan jeg får lagt fx windows på bagefter fx...

Er computeren bare helt sort, når man tænder den... Er virkelig 'grøn' til der her, så jeg håber en af Jer vil hjælpe mig og virkelig skære det  ud i pap or mig.

Glæder mig til at høre fra Jer, kh

Maria
Avatar billede mapes7 Nybegynder
20. marts 2010 - 07:23 #1
Jeg har forresten heller ingen windows cd...
Avatar billede mapes7 Nybegynder
20. marts 2010 - 08:17 #2
Og et sidste spørgsmål/bekymring, når man har formateret computeren, er man så helt sikret mod den samme hacker eller kan han/hun finde en igen via fx ip-adresse... Så mit spørgsmål må være, om det er en god ide også at skifte ip-adresse eller har det ikke noget med hinanden at gøre?

Og eventuelt en ide til et godt gratis anti-virus system, det skulle vist være det hele, ville meget gerne give flere end de 200 points, men det kan man desværre ikke.

Er meget taknemmelig for al hjælp.

Ha' en dejlig dag :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
20. marts 2010 - 09:25 #3
Hvis du bruger killdisk er alt hvad du har på din PC borte for evigt og da du ikke har noget at installere i stedet vil du komme til at stå tilbage uden noget som helst. så mit råd til dig er i stedet en ordentlig oprydning  med diverse programmer.
Her er en side hvor du kan downloade nogle gode.ccleaner og defraggler.
http://www.piriform.com/defraggler/download
20. marts 2010 - 09:58 #4
Hvilken "Windows" ?
Win98, ME, W2000, XP, Vista, Win7, ... ?

Er den 'født' med den Windows version (som du ikke har skrevet om) ?
Avatar billede mapes7 Nybegynder
21. marts 2010 - 07:45 #5
Tusind tak, jeg vil kigge på piriform.

Ja, den er 'født' med Windows vista.
Avatar billede nfssister Forsker
21. marts 2010 - 10:32 #6
Det er intet problem. Find hvilken som helst Vista dvd (gerne OEM) og smid den i maskinen. Glem alt om killdisk og formatere den almindeligt via Vista installeren.

Er man grøn til det her, så skal man ikke have kastet sig ud i en masse der :)

Hvis du ikke kan finde eller skaffe en vista dvd, så smid lige en pm, så skal jeg se om jeg kan få lavet en.

Vi er enige om du har din vista key i bunden på bærbaren ?
Avatar billede mapes7 Nybegynder
21. marts 2010 - 15:24 #7
Hej, ah det lyder godt, jo der er i hvert en label, hvor der står windows vista og proof of licence mv. Jeg ville meget gerne takke ja til dit tilbud, men for ikke at ulejlige dig, ved du om der er et sted man kan downloade det?
21. marts 2010 - 16:27 #8
<mapes7>: Bemærk at selve Vista INSTALATIONEN er det super letteste i historien; derefter kommer at finde/instalere de korrekte Vista driverpakker passende til præcist dit isenkram.
Samt WindowsUpdate + WindowsUpdate + WindowsUpdate ...

Husk M$ ServicePack1 til Vista -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=f559842a-9c9b-4579-b64a-09146a0ba746
Husk M$ ServicePack2 til Vista -> (32bit) -> http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=891ab806-2431-4d00-afa3-99ff6f22448d

Samt seriøst sikkerhedprogram + opdatering af samme
http://www.spywarefri.dk/sikkerhedspakken/

+ diverse 'tilbehørs' programmer
+ http://kundeservice.tdc.dk/testcenter/

Joooo - det er ikke liiiiige gennemført på 2-3 timer *S* ...

Først DEREFTER kan du evt. begynde at bruge 'dyret' til Mail, Internet, spil, ...
Avatar billede nfssister Forsker
21. marts 2010 - 20:37 #9
Jeg ved desværre ikke hvor den kan hentes med dansk sprog. Men jeg kan sende dig en med snailmail :)

Skal bare bruge lidt adresse osv. - Smid det i en pm til mig
Avatar billede mapes7 Nybegynder
30. marts 2010 - 18:37 #10
Tusind tak for alle jeres svar, din venlighed og gavmildhed. Kh Maiken
30. marts 2010 - 19:29 #11
(Hvad blev så pointen ?)
Avatar billede mapes7 Nybegynder
30. marts 2010 - 20:20 #12
Jeg opretter et nyt spørgsmål, så du får pointene :-)
Avatar billede mapes7 Nybegynder
30. marts 2010 - 20:22 #13
Jeg har fået en bekendt til at formattere den, turde ikke selv :-)
30. marts 2010 - 21:28 #14
Så må man/du jo håbe at alt i #8 er gennemført ?