Avatar billede encer Nybegynder
16. marts 2010 - 21:32 Der er 8 kommentarer

Fejlfinding, jeg ikke ser mening i :S

Jeg kom hjem her den anden dag også kunne min computer lige pludselig ikke starte når jeg trykker på startknappen :S

Jeg tænker så at det må være den 2 ben'et stik der sidder i den anden ende at startknappens ledning, men nej.
Jeg prøver så at jeg fjerne alt hardware i computeren, så det kun er bundkort Cpu'en og strøm fra Psu'en der er tilbage, men heller ingen held her.

Ender med at tage psu'en ud og lave en kortslutning (lus) mellem grøn ledning (PS-on) og sort (Com) i ATX 24pin stikket, og dette starter strømforsygninger for sig selv. Jeg sætter det nu i bundkortet med lusen i, og dette starter også bundkort, cpu og gpu (ved ikke om ram'ene starter). Men jeg får ikke noget billede ud fra grafikkortet, plus at de 2 'fail' lyser på grafikkort.
Jeg kan få de her lamper til at gå ud ved at holde start/tændknappen inde i ca. 5 sek. hvorefter computeren går i noget der ligner standby, og nu kan jeg tænde den igen på tænd/startknappen, men stadig uden noget billede på skærmen.

og til sidst, hvis jeg fjerner lusen, er jeg tilbage hvor jeg startede, uden at kunne starte eller noget.

Hvis der nogle der har en idé om hvad der kunne være galt eller hvad der er istykker, er jeg åbent over for alle bud. :D
Håber der er nogle der kun hjælpe.
Avatar billede encer Nybegynder
16. marts 2010 - 21:56 #1
Glemte lige noget specs.:
Bundkort: Asus P5W DH Deluxe
CPU: Intel 2.13GHz dualcore
PSU: 650W NorthQ Flex
GPU: Asus 4850 1Gb.
Ram: 3Gb. Kingston. (2x1Gb - 2x 512)
Avatar billede off-line Nybegynder
16. marts 2010 - 22:43 #2
Ja dit fosøg med at kortslutte psuén viser, at den ikke er røget,
men det viser ikke, om den giver den rigtige strøm til de forskellige enheder. Og computeren kan ikke starte op med kun
cpu. Der skal være ram i.
Avatar billede NT-Jensen Nybegynder
16. marts 2010 - 22:49 #3
For mig lyder det som om enten PSU eller Mobo er brændt af..

Hvis du har en ven der lige kan låne dig et mobo som du kan teste med, ville det hjælpe meget.
Eller en PSU...

Hvis det ikke muligt at fremskaffe disse dele, ville mit bedste bud ligge i dit mobo.
Avatar billede NT-Jensen Nybegynder
16. marts 2010 - 22:51 #4
#2 ->En computer kan godt starte op uden ram... Den vil ikke komme særligt langt men langt nok til at en PC speaker vil kunne identificerer en mulig fejl.
Avatar billede nfssister Forsker
16. marts 2010 - 23:59 #5
Jeg er ret sikker på det er en PSU der ikke yder nok strøm.

Dette kan næste kun testes med et volt meter, eller en PSU tester

Hvis det er, så køb sådan en fætter her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=202133&q=psu+tester&sp=all

Er lidt mange penge for bare den ene PSU der, men man bliver glad for den og den har reddet mig i mange situationer.

Der er en lille chance for det er bundkortet der er røget, men dette kan du kun finde ud af ved at låne et andet bundkort, eller sætte en anden PSU til dit bundkort.
Avatar billede encer Nybegynder
17. marts 2010 - 18:44 #6
#5> Jeg har haft et multimeter på ATX 24pin porten, og målt efter ud fra det her billede: http://www.techenclave.com/imagehosting/11154a177d372edbe.jpg
og der måler den ikke forkert (ved ikke om den skal være sluttet til imens mobo imens.)

Men forstår bare ikke at når jeg sætter den der lus i 24pin stikket og hakker det i mobo kan det godt komme liv i alle de aktive dele som blæsere og sådan. Og power knappen kan jo også godt fungere til at sætte den i "standby" og tænde den igen.
Læste noget på google om de lamper/dioder der sidde på mit grafikkort, og så vidt jeg kunne forstå betyder de at det får fejl strøm, men skylder lidt skylden på den lus jeg har sat i, men fjerne jeg denne går det hele jo ud :/

kom også i tanke om at den er sat op i bios til at skulle starte op af kl 6.20, hvilket den helle ikke gør.

Det mest mærkelige er at da jeg ville prøve at skifte mellem at være tændt og gå på "standby" tændte den pludse helt op, med skærmbillede og det hele..
Rækkefølgen jeg gjorde var:
Sat ATX stikket i, så den startede med fejl.
Sat den i standby.
Startede den med fejl.
Sat den i standby.
Og da jeg starter den boot'er den helt.

da jeg lukker den kunne jeg ikke få den til at starte på den her måde igen.
Avatar billede NT-Jensen Nybegynder
17. marts 2010 - 21:38 #7
Jeg tror dog stadig at det er PSU'en, men for sjov skyld... Har du prøvet at lave en bios update ?
Avatar billede nfssister Forsker
20. marts 2010 - 22:20 #8
Test med en anden PSU, og næsten 100 på det er den.