Avatar billede Slacky Nybegynder
16. marts 2010 - 13:05 Der er 16 kommentarer

Windows 7 bruger ikke alt mit RAM?

Hej alle derude.
Jeg står med et kæmpe problem, da jeg har en Acer bærbar med 4GB RAM
under Computer --> Egenskaber står der jeg kun kan bruge 2,87 GB RAM af de 4 GB. Jeg har ingen idé om hvad der sker, og eftersom jeg godt kan lide at spille krævende spil så er det lidt trist ikke at kunne yde det optimale, da jeg tydeligvis kan mærke det på spillende /;
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
16. marts 2010 - 13:08 #1
skift til x64
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2010 - 13:43 #3
32bit versionerne af styresystemerne understøtter maximalt 4GB RAM
Her under er inkluderet evt. midlertidigt RAM til grafikkort og caching af PCI enheder. Dette er grunden til at der i de fleste systemer med 4GB RAM kun bliver vist med ca. 3 - 3,5GB ram, da de sidste MB bliver brugt til forskellig caching/adresserum i systemet.
Hvis dit grafikkort evt. har 512Mb dedikeret ram og det kan bruge op til 1Gb ialt, ja så lægger den beslag på 512Mb af dine system ram

Det er en anden snak med understøttelse af 4Gb ram eller derover, så skal du bruge et OS der er 64bit - MEN du vil stadig have at der tildeles til midlertidig ram til grafik osv. det ændres der ikke på.
Avatar billede Slacky Nybegynder
16. marts 2010 - 14:21 #4
- Haverslev

Du siger at hvis jeg skifter til 64bit ville det ikke gøre nogen forskel?

men ville det gøre nogen forskel at sætte mere RAM i .. eller skal jeg så skifte til 64BIT?
- Og kan det anbefales?
Jeg ville bare vildt gerne kunne køre mine spil ordenligt :) og skulle mene min PC kan det :)
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2010 - 14:45 #5
det er højest sandsynligt spild af penge at skifte.

http://www.pcworld.dk/art/11233?a=newsletter&i=1103

m.v.h
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2010 - 14:46 #6
I korte træk

Du vil IKKE kunne bruge mere af de 4Gb, med et 64bit OS installeret.
Eneste forskel er, at 64bit OS viser aller 4gb ram.

Hvis du vil have flere ram i og skal have udnytte af dem, så skal du skifte til 64bit OS.

Hvis du skal bruge minimum 4gb ram til spil, så er du nød til installere noget mere ram og skifte til 64bit styresystem.
Avatar billede Slacky Nybegynder
16. marts 2010 - 19:56 #7
Okay. Så mere RAM og 64bit...
Kan det lade sig gøre at skifte fra 32 til 64 når det er installeret?  har stadig disken, hvis det er nogen hjælp.
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2010 - 20:48 #8
Hvad mener du med disken? (dvd/cd ?)

Du kan opgrade fra 32bit til 64bit, blot det ikke er en "nedgradering" i OS styresystem
F.eks du kan ikke køre med et 32bit Windows 7 og så smide XP 64bit på.
Du kan derimod godt køre med Vista 32bit pt. og opgradere til W7 64bit uden at du skal formatere osv. og derved beholde alle dine data.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
16. marts 2010 - 21:04 #9
du kan IKKE opgrader fra 32bit til 64bit, det er noget vrøvl at skrive.
Det kræver at du ominstaller, så nemt er det.

Du kan opgrader fra vista 32bit til win7 32bit og det samme med 64bit.
Og så kan man heller ikke opgrader til en lavere version, eksempelvis vista ultimate til windows 7 home premium

Iøvrigt skal dit hardware være 64bit
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2010 - 21:18 #10
Ja det med 32bit til 64bit er vrøvl jeg fik skrevet - det er kun muligt hvis det er f.eks Vista 64bit version til W7 i samme versions udgave.

http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/32-bit-and-64-bit-Windows-frequently-asked-questions
Avatar billede haverslev Novice
16. marts 2010 - 21:21 #11
"Iøvrigt skal dit hardware være 64bit "

64-bit-processor er nok
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
16. marts 2010 - 23:19 #12
#11
ja hvad skulle det ellers være
Avatar billede haverslev Novice
18. marts 2010 - 07:50 #13
Tja, du skriver jo "Iøvrigt skal dit hardware være 64bit"

Et er hardware og der er det nok at tjekke at det er en 64bit processor.
Noget andet er at driverne skal være til 64bit
Avatar billede MBP35 Nybegynder
27. januar 2016 - 22:39 #14
jeg har 64x på min bærbar men den vil også kun bruge 2,87 ud a 4 gb ram
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2016 - 09:43 #15
32 bit systemer kan kun bruge op til 4 gb ram
64 bit kan bruge fra 4 gb og højere

de 4 gb ram skal jo fratrækkes det dit grafikkort bruger så det du skriver passer meget godt med hvad der er tilbage

sæt flere ram i den

m.v.h
Avatar billede MBP35 Nybegynder
28. januar 2016 - 19:57 #16
så er alt det vi høre om x64 jo fis... hvis det alligevel trækker de gb ram, er 64x jo ubrugeligt men tak...