Avatar billede i-flash Nybegynder
14. marts 2010 - 15:56 Der er 6 kommentarer

brug af Windows true type font til html ?

Jeg er igang med simpel html opbygning og gør brug af tabeller, og skal herefter indføre
diverse tekster ind i. Og det er en windows true type font (Fontin Sans Regular), der
står rigtig på skærmen i ftp programmet dreamweaver. Når jeg så laver et preview på den
i et browser vindue, forvandler skriften sig til Times New Roman.?

Er der nogen der ved hvorfor, og hvordan jeg får Fontin frem i browser vinduet?

:-)
Avatar billede keysersoze Guru
14. marts 2010 - 16:19 #1
Det er lidt svært at forklare hvad der sker uden kode eller eksempel - men det der i hvert fald kan siges er, at hvis brugere, der besøger din hjemmeside ikke har den angivne font installeret vil de heller ikke kunne se den (skal du ud over det skal du skifte til fx at benytte billeder, flash, silverlight eller lignende).
Avatar billede i-flash Nybegynder
14. marts 2010 - 17:29 #2
Hej usual suspect..  ;-)

Tusind tak for response.

Jag laver det for en anden, som ønsker unik skrifttype samt et site hvor man udprinte
teksten.
Jeg har set fontin skriften
(http://mindgarden.de/fontin-web-font-specimen) hvor den ikke er som et billede.

Jeg må kigge videre
Avatar billede keysersoze Guru
14. marts 2010 - 19:39 #3
Det de gør hører stadig inde under den kategori jeg - måske ikke særlig godt - forsøgte at liste op (og hvor fx weft 3 også hører til), altså lidt alternative måder da de gør brug af en endnu knap så velset feature, @font-face, som gør at klienten skal downloade hele fonten før den kan ses korrekt (du kan jo bare mere eller mindre copy/paste deres kode). En af grundene til at det ikke har været så god en løsning har været, at FF vist først lige er begyndt at supportere den.

http://www.w3.org/TR/1998/REC-CSS2-19980512/fonts.html#font-descriptions
http://www.w3.org/TR/css3-fonts/#the-font-face-rule
Avatar billede i-flash Nybegynder
15. marts 2010 - 09:03 #4
Tusind tak for hjælpen.

Håber jeg kan returnere den en dag.

:-)
Avatar billede keysersoze Guru
15. marts 2010 - 22:26 #5
her i hvert fald et svar.

Det skal dog nævnes, at hvis ikke brugeren har slået cleartype til (det er den ikke som standard på XP så vidt jeg husker) så risikerer du specielt i firefox nemt nogle meget grimme og ulæselige fonte.
Avatar billede keysersoze Guru
27. juni 2010 - 10:46 #6
Lukketid?