Avatar billede bjafle Nybegynder
07. marts 2010 - 21:20 Der er 5 kommentarer

Stømproblem bærbar Zepto

Hej Eksperter

Har et stømrelateret spørgsmål til min bærbare pc.

Det drejer sig om en Zepto pc.

Da jeg sidder og arbejder ved den, blinker skærmen lidt, som om at strømmen kommer og går-
Derefter går den over på batteri (som er meget slidt og ikke kan klare mange minutter uden strømledning)
Og jeg slukker computeren ned.

På strømforsyningen kan jeg se at den grønne led der viser at der er strøm på strømforsyningen. Den mister al sin farve stille og roligt.

Tager jeg nu stikket fra stømforsyningen ud af den bærbare, så lyser den op igen.

Men da jeg sætter den til computeren og tænder denne, så er det det samme igen. at den fader ud i sin led og computeren går på batteri.

Jeg prøver at tage batteriet ud og sætte strømstikket i.
(jeg har aldrig testet om computeren kan køre uden batteriet i tidligere)

Den vil ikke starte eller det der ligner.
Men når jeg klikker på startupknappen kan den nogen gange komme med et hurtigt glimt i led-ikonerne på tasteturet.
Men i dette setup, så lyser led på strømforsyningen som den plejer.

Mit spørgsmål er nu om der er nogen der ved med sikkerhed hvad der er galt.
Skal jeg købe nyt batteri
Ny stømforsyning
Eller er der sandsynligvis noget mere alvorligt galt med den bærbare?

Nogen med viden om eller erfaring med lignede sager?

På forhånd tak for svar
Bjafle
Avatar billede martch17 Nybegynder
07. marts 2010 - 21:40 #1
Jeg har haft samme problem og samme symptomer, og det blev klaret med en ny strømforsyning.

De bedste hilsener

Martin
Avatar billede lzs Nybegynder
07. marts 2010 - 21:52 #2
Er enig i at du skal have en ny strømforsyning, en bærbar burde sagtens kunne starte uden batteri i, men med strømforsyningen sat til.
Avatar billede bjafle Nybegynder
08. marts 2010 - 14:53 #3
Hejsa

Tak for kommentar.

Martin kom først, så hvis du lægger et svar, så får du point.

Til andre der skulle søge på denne tråd er her et par gode råd.

Det viste sig at være strømforsyningen. MEN.

Gik først i computer city.
De testede om strømforsyningen gav det rigtige output (sikkert volt).
Det gjorde den, så de konkluderede at det var computeren den var gal med.
Timepris godt kr. 600,- for en undersøgelse.

Hmmm

Gik videre til Attech Computer.
De målte også på strømforsyningen. alt ok.
Prøvede så OGSÅ at sætte min bærbare til en anden strømforsyning.
Resultat: en computer der virkede.

De gætter på at det er ampære (ikke noget jeg har forstand på) den er gal med.

End of story:
Ny strømforsyning og så er jeg kørende igen. Men måske jeg alligevel skulle til at se mig om efter en ny computer.
Jeg lover i hvert fald mig selv at tage backup lige om lidt ;-)
Avatar billede lzs Nybegynder
08. marts 2010 - 16:53 #4
Hvis det er strømforsyningen den er gal med, skal du da ikke betale for en undersøgelse, hvor de siger, at den virker fin, kan da ikke passe, at de ikke kan finde ud af at måle et strøm-output (måles i ampere)
Avatar billede bjafle Nybegynder
08. marts 2010 - 21:54 #5
Nej nej.
Jeg kom ikke til at betale noget.
Men i den første butik sagde de at strømforsyningen virkede, og at næste skridt var en undersøgelse af min computer.
Som jeg så undlod og gik ned i den næste butik. Hvor de fandt ud af at det alligevel var strømforsyningen den var gal med.

Så heldigvis endte jeg kun med at betale for en ny strømforsyning :-)