Avatar billede greenstreet Nybegynder
06. marts 2010 - 23:22 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Brænde DVD med openSUSE (LINUX)

Hej derude
Jeg vil gerne forsøge med openSUSE som styresystem på min PC. I den forbindelse skal jeg have brændt den downloadede LINUX-installation over på en DVD.
Dette er der imidlertid problemer med. Hvis jeg forsøger med NERO lukker den ned efter ganske kort tid med beskeden om en eller anden strømstyringsfejl. Forsøger jeg med en direkte overførsel (copy and paste) i stifinder stopper brændingen med beskeden om at der var en ugyldig MS-DOS besked.
Hvordan overfører jeg denne LINUX-installation til DVD?
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2010 - 05:51 #1
Brug et program som ikke kan andet, end at overføre .ISO filer til CD (eller DVD).
http://bouchez.info/cdburner.html
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 06:36 #2
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 06:39 #3
Dette er kopieret fra  helgec´`s link ovenover:

Og endelig hvad jeg foretrækker  under win, CDburnerXP http://www.cdburnerxp.se/
installer og start programmet -> File -> Write disc from ISO file -> browse dig frem til ISO filen -> Write Disk
Avatar billede greenstreet Nybegynder
07. marts 2010 - 10:22 #4
Jo, det er en ISOfil jeg har hentet. Denne ISOfil gemmer på en image-fil. Er det den jeg skal brænde over?
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2010 - 11:59 #5
Ja, det er .ISO'en som skal brændes.

CDburnerXP er et glimrende brænderprogram (bruger det selv), men det program jeg linkede til i #1, har ingen valgmuligheder - det kan kun behandle ISO-filer, og på den rigtige måde.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 12:00 #6
Den du skal brænde er ca 4,4 GB stor.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
07. marts 2010 - 15:26 #7
Lige et par spørgsmål til installationen:
- hvordan afinstallerer man den igen - ifald jeg ikke kan finde ud af at bruge LINUX?
- Er det jeres erfaring at den er nem at installere?
- og den kan installeres ved siden af Windows Vistta?
Avatar billede double-g Juniormester
07. marts 2010 - 16:17 #8
Prøv at læse begynderguiden for openSUSE http://www.opensuse-guide.org/

Desværre skriver cb400f den ikke længere på dansk, men den besvarer de allerfleste begynderspørgsmål.
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2010 - 16:19 #9
Hvis du bare vil prøve Linux, så hent en som kan køre 'live' - f.eks. Ubuntu http://www.ubuntu.com/GetUbuntu/download

Så behøver du ikke, medmindre du virkelig vil, installere nogetsomhelst på computerens harddisk.
Avatar billede thov Forsker
07. marts 2010 - 16:31 #10
Eller endnu nemmere - hente Ubuntu Remix. Den findes som en .IMG fil (ikke .ISO), som et lille specielt program, kan skrive over på en USB-pind (1GB eller mere) - ingen CD eller DVD.

Den kan også køre uden installation, og selvom den er møntet på netbooks, kører den fint på desktop computere.
http://www.pendrivelinux.com/usb-ubuntu-netbook-remix-install/
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 17:16 #11
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 17:16 #12
nej dansk mente jeg selvfølgelig
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 17:59 #13
- hvordan afinstallerer man den igen - ifald jeg ikke kan finde ud af at bruge LINUX?
- Er det jeres erfaring at den er nem at installere?
- og den kan installeres ved siden af Windows Vistta?

Du kan f.eks afinstallere openSUSE med en formatering af den partion du læggerden på og dereftere reperere starttfilerne med din Vista-cd

Ingen større problemer med at installere openSUSE. Det lidt større arbejde kommer bagefter. Du skal efter min mening være motiveret for det. Og også være villig til at give det en periode, hvor du lærer det at kende.

Her er giden, som double-g henviser til vigtig at få læst.

Du kan sagtens have Vista og openSUSE på samme PC (dualbooth).
Jeg syntes det er nemmest, hvis man laver en partion til openSUSE, men det er ikke nødvendigt. (står også i guiden)

Bedst hvis Vista er installeret i forvejen
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 18:02 #14
Vil ikke ret gerne udtale mig om trådløst net, da jeg ikke kender nok til det. Hvis det er spil du vil bruge Linux til, er det nok ikke det rigtige valg
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2010 - 18:03 #15
Vil ikke ret gerne udtale mig om trådløst net, da jeg ikke kender nok til det. Hvis det er spil du vil bruge Linux til, er det nok ikke det rigtige valg
Avatar billede double-g Juniormester
07. marts 2010 - 19:35 #16
samsonjens >>

den bootloader vil vise en menu på hver opstart lader dig vælge, om du vil starte openSUSE og MS Windows.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg vil kalde det for dansk.... :-)

Men er man ikke skrap til engelsk, så er det da klart en mulighed.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
07. marts 2010 - 20:18 #17
Tak for svarene alle sammen!
Hvordan er det lige man slutter af og fordeler points?
Avatar billede double-g Juniormester
08. marts 2010 - 16:25 #18
Da det indtil nu vist kun er digselv der har lagt et svar (ikke god stil medmindre du selv har fundet løsningen på dit problem, iøvrigt), så beder du den/dem du mener bidraget til løsningen om at lægge et svar, hvorefter du accepterer det/dem.

Se evt. http://www.expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede greenstreet Nybegynder
08. marts 2010 - 19:51 #19
Øh.. det var ikke meningen. er der ikke nogen af jer andre der kan lægge et svar så points'ene kan få en ejermand?
Avatar billede double-g Juniormester
13. marts 2010 - 11:31 #20
Du skal bare lige fortælle hvilken bruger du mener har fortjent points, så lægger vedkommende formodentligt et  svar.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
13. marts 2010 - 13:03 #21
Det vil jeg gøre. SÅ samsonjens,- læg et svar!
Har i øvrigt installeret openSUSE - det var nu meget nemt. Nu kommer det store arbejde med at lære systemet at kende... det er mildest talt noget anderledes end Windows.
Jeg installerede openSUSE med KDE brugerfladen - ret lækkert og hold da op hvor kører det hurtigt i forhold til WIndows. Men i min iver efter at prøve ting af er jeg kommet til at slette programlinien og de programtilgange der ligger dér. Hvordan gendanner jeg den oprindelige programlinie?
I programlinien ligger også genvejen til opsætning af trådløst netværk. Den er jo så væk nu. Hvor finder jeg genvejen til netværket - og er det let at sætte op?
Er der metoder hvorved man kan køre windowsprogrammer på openSUSE? Tænker på noget emuleringsværktøjer eller lign.
VH Lars
Avatar billede double-g Juniormester
13. marts 2010 - 16:36 #22
Men i min iver efter at prøve ting af er jeg kommet til at slette programlinien og de programtilgange der ligger dér. Hvordan gendanner jeg den oprindelige programlinie?

Hvordan slettede du den ?

Hvor finder jeg genvejen til netværket

- alt+F2 -> skriv "yast" (uden anførselstegn) -> indtast rootpassword -> Netværksenheder -> Netværksindstillinger.
(kan også findes via startmenuen, hvis ikke den er slettet :-))

Men almindeligvis anbefales vist knetworkmanager vist til håndtering af trådløse netværk

- og er det let at sætte op?

http://en.opensuse.org/KNetworkManager

Er der metoder hvorved man kan køre windowsprogrammer på openSUSE? Tænker på noget emuleringsværktøjer eller lign.

Wine

http://en.opensuse.org/Wine

men den er lidt langhåret for begyndere. Almindeligvis er det bedre at finde et Linux alternativ til de fleste programmer.
Avatar billede greenstreet Nybegynder
13. marts 2010 - 17:57 #23
Jeg kom vist til at slette hele programlinien vfm. at jeg ville slette en Widget ved at højreklikke.....
Avatar billede double-g Juniormester
13. marts 2010 - 19:34 #24
Hmmm... den har jeg aldrig hørt før.

Kan du ikke højreklikke på skrivebordet og vælge "tilføj panel" og så oprette det igen ?

Hvis den er tom kan du efterfølgende tilføje følgende widgets

digitalt ur
lås/log ud
opgavelinie
programstarter
statusområde
Vis Skrivebord
Enhedsbekendtgørelser
skrivebordsvælger

for at være tilbage til udgangspunktet (så vidt jeg husker)
Avatar billede greenstreet Nybegynder
13. marts 2010 - 20:28 #25
OK. Prøver dette
Avatar billede greenstreet Nybegynder
13. marts 2010 - 20:39 #26
Hvis nu det hele ender med at jeg må afinstallere openSUSE - hvordan gør jeg så det?
Prøver erter openSUSEs egen manual: http://en.opensuse.org/SDB:How_to_Uninstall_Linux - men YASt sletter altså ikke partitioneringen.
Der er 3 LINUX-partitioneringer. Kan du fortælle mig HELT præcist hvordan jeg sletter?
Avatar billede double-g Juniormester
14. marts 2010 - 16:41 #27
Sidst jeg legede med Windows var XP og så vidt jeg husker kunne den godt slette de partitioner som openSUSE opretter, så længe det er logiske partitioner.

Så er proceduren er at boot'e på en XP cd, og når du får muligheden for det, så vælger du at (R)eparere i stedet for at lave en ny installation.

Så ender du i noget DOS lignende hvor du kører kommandoen

fixmbr

Det sikrer at opstartsmiljøet er intakt og overskriver henvisningen til GRUB bootloaderen i MasterBootRecord'en. Derefter vil du starte direkte i Windows og du kan uden risiko gå ind i diskhåndtering og formatere Linuxpartionen til NTFS.

Jeg vil tro at noget lignende også vil være muligt fra nyere Windows versioner.

Men hvis du vil have en eksisterende partition udvidet, så den fylder hele den tilgængelige plads, så kan det ikke gøres inde fra Windows eller ved hjælp af openSUSE, men kræver et program a'la Bootit

http://www.helgec.dk/bootit.html

Jeg synes dog det er overkill hvis du sletter hele openSUSE for at få et panel tilbage i KDE. :-)
En løsning jeg selv brugte da jeg var nybegynder, var simpelthen at oprette en ny bruger, logge ind på den, redde vigtige filer fra den gamle profil og så slette den.
Avatar billede Slettet bruger
14. marts 2010 - 19:32 #28
Jeg havde ikke set #21. Jeg lægger så et svar,. men syntes det vil være rimeligt at dele med double-g, da der kom meget efter #21.  Så må vi se om double-g følger med tiden og også lægger et svar
Avatar billede double-g Juniormester
15. marts 2010 - 16:32 #29
Ahr, bare giv samsonjens alle points, da de er udlovet for at afhjælpe det problem, som han kom med løsningen på.