Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2010 - 20:29 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Professionel SEO eller ej.

Hej.

Jeg er kommet i syv sind ang. ovennævnte spørgsmål.

Sagen er, at jeg er ved at starte et firma op og selvfølgelig gerne vil have så mange som muligt til at kigge forbi min side. Jeg har ved opbygningen af siderne bestræbt mig på, at diverse sider indeholder relevante tekster, som jeg mener, eventuelle kunder vil søge efter. Jeg har via opdateringsmodulet mulighed for selv at tilføje keywords og description.

Jeg har gennem et par måneder gået og spekuleret over, hvordan jeg skulle gribe søgeoptimeringen an og fik i dag en opringning fra mit webhotel. Personen var meget opsat på at få mig til at skrive under på en aftale til en pris på knap 10.000 kr. for et år, og faktisk var det hans påtrængende facon, som har fået mig til at søge hjælp her.

Allerede nu, uden nogen form for annoncering eller søgeoptimering, får jeg en del besøg, og ved søgning på Google med de søgeord, jeg mener er relevante, finder jeg som regel en eller flere af mine sider inden for de første 40 sider ved søgning på danske sider. Der er ikke mange udbydere i branchen herhjemme (safarirejser til Kenya og Tanzania), så måske skyldes den nogenlunde placering dette.

Så spørgsmålet er: Hvor meget mere, mener I, jeg kan opnå ved at tilføje keywords og descriptions, og hvor meget mere ved en professionel optimering af siderne?

Jeg er klar over, det er svært at svare bare nogenlunde præcist, men jeg synes 10.000 lyder ret dyrt.

Jeg har bl.a. forsøgt at finde lidt hjælp og oplysning på disse sider:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.seo-cms.dk%2F

http://www.onlinewebdesign.dk/kursus-soegeoptimering.htm

... plus et par lignende spørgsmål her på eksperten.
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2010 - 20:31 #1
Jeg glemte dette sted, hvor jeg også har kigget en del:

http://www.submitexpress.com/
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. marts 2010 - 20:58 #2
Det kommer meget an på hvor meget tid du selv vil bruge på dine sites.

Det du skalv vide er at SEO, hvis det skal virke langsigtet, ikke er noget man køber her og nu og så ikke skal røre ved mere. Det der efter min erfaring, betaler sig bedst er det lange seje træk, hvor du laver lidt hver dag.

Jeg vil anbefale at du, hvis du har tiden og lysten, selv gør det, det behøver ikke være raket videnskab.

Det handler om at lave indhold (og det er alligevel kun dig der kan lave det også selvom du betaler et firma for SEO) og skaffe linsk, og hvordan du gør disse ting kan du læse om her på eksperten (jeg har skrevet en del artikler for noget tid siden) ligesom du kan finde endnu mere på http://www.bufferzone.dk/søgemaskineoptimering.htm

Læg en plan, lav et par artikler om ugen, koncentrer dig om dit sites interne linking og skal links udefra. Med jævnt arbejde, lidt hver dag eller hver uge, skal du nok vandre op af listerne
Avatar billede maniactor Nybegynder
04. marts 2010 - 21:03 #3
Hejsa

Først må jeg lige sige, at SEO er meget mere end keywords og descriptions (det behøver man ikke en ekspert til).

Hvis der ikke er den store rift om pladserne på Google, så ville jeg helt klart vente med at ansætte eksperter til det.

I stedet ville jeg tage sagen i egen hånd, og starte ud med f.eks. e-bogen SEO-lex. Den kan købes på www.seo-lex.dk og du kan hente en light version gratis for at se om det er noget for dig.
Når det er gjort, så kunne det måske være en idé med optimering af konvertering mm., hvilket e-bogen E-pusher bl.a. beskæftiger sig med www.e-pusher.dk (der er også en light version).

Men hvis det hele er volapyk for dig, så er det måske en god idé med en ekspert. 10.000 for et år lyder ikke helt tosset.

Du kan nok med fordel debattere det på www.amino.dk også - der sidder en masse iværksættere og meget andet klar til at svare.
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2010 - 21:52 #4
Hej bufferzone og dslj.dk.

Tak, jeg har besluttet mig nu. Det bliver DIY-metoden :-)

Dine sider, bufferzone, er som likørtoppe til jul, og lightversionerne af SEO-LEX og E-pusher ser også lovende ud. Havde der været flere udbydere på markedet, og havde mine sider haft en placering efter de første hundrede, kunne en professionel løsning måske have været en god ide. Foreløbig nøjes jeg med at gå i gang med mine egne løsninger.

dslj.dk, gider du lægge et svar, så du også kan få del i pointene?
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2010 - 21:53 #5
... og så opdager jeg lige, at dslj.dk hedder "maniactor". Sorry!
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2010 - 21:54 #6
Jeg tror at du skal sige nej til tilbuddet.

1)  SEO er ikke svindel og humbug, men en meget stor del af saakaldte SEO eksperter saelger svindel og humbug. Hvis du skal hyre en SEO ekspert, saa skal du finde en, hvor der er kunder som siger at han har levet varen - kunder som du ved er aegte vel at maerke.

2)  Givet den beskrevne markedssituation - ikke mange konkurrenter i Danmark - og den kendsgerning at jeg tror at danskere vil foretraekke at koebe fra et dansk firma, saa tvivler jeg paa at nogle pladsere hoejere paa Google vil give meromsaetning nok til at betale for det.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2010 - 22:00 #7
Avatar billede milter Ekspert
04. marts 2010 - 22:08 #8
@arne_v

Tak. Min største tvivl var netop begrundet i, om pengene var de få højere pladser værd. Netop pga. det forholdsvis lille antal udbydere har jeg i stedet valgt at satse på en anderledes og mere simpel og overskuelig sideopsætning uden en masse flashende bannere og springende aber. Jeg håber, det vil virke sammen med andre former for annoncering :-)

Vil du også lægge et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2010 - 22:39 #9
gerne
Avatar billede maniactor Nybegynder
04. marts 2010 - 23:18 #10
Om du kalder mig ManiacTor eller DSLJ kommer ud på et. DSLJ er mine initialer hehe.

Der findes i øvrigt også andre bøger som er værd at kigge på, f.eks. Analytics Bogen http://www.analyticsbogen.dk/ også med light version.

- Og samtidig hermed et svar.
Avatar billede Lars-Fich-Petersen Nybegynder
12. marts 2010 - 11:07 #11
Undersøg præcist hvad din leverandør mener der kan skabes på seo, hvordan de skal skabes og hvilke ændringer han vil lave på dit site.

Du skal meget gerne få ham til at udpensle præcist hvad han kan gør i forhold til:
- Identificering af indholdssider gennem søgeordsanalyse
- Tekniske ændringer på site
- linkbuilding

Alle disse ting kan du sagtens selv. Spørgsmålet mere om det er bedst for din forretning at du roder med det selv, eller om en konsulent skal gøre det.
Avatar billede milter Ekspert
15. marts 2010 - 18:23 #12
Hej Lars.

Tak for din kommentar og undskyld det sene svar.

Jeg startede på de spekulationer for et godt stykke tid siden og har gennemgået pro og contra mange gange siden. Som jeg har skrevet ovenfor, så forsøger jeg mig på egen hånd i første omgang.

Jeg har en ret god ide om, hvor jeg skal sætte ind og vil så følge med i, hvor mange besøgende jeg får og hvilke ord og sætninger, der ser ud til at fænge.

Min side ligger allerede ret pænt uden nogen form for optimering, så det kommer til at dreje sig om en finpudsning sammen med anden form for promovering.
Avatar billede boydog Nybegynder
19. september 2010 - 13:51 #13
Hvis du gerne vil have mere trafik og højere pagerank er det passende at du kontakter professionelle firmaer. Jeg har samarbejdet med et firma kaldet dahii www.dahii.dk omkring mine siders SEO. Det kommer an på hvor meget du satser. Hvis du regner med at dine kunder  kontakter for det meste via web, så pfroffessionel SEO er en god ide.
Avatar billede keysersoze Guru
19. september 2010 - 20:31 #14
Hvad får du så ud af at reklamere for dem i tråde der er over 4 år gamle?
Avatar billede janj6666 Nybegynder
07. april 2011 - 10:13 #15