Avatar billede MathiasDue Nybegynder
04. marts 2010 - 17:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Website for første gang - hvilket program/system

Hej Derude, jeg har tænkt mig at lave min egen website, jeg har kendskab til HTML men så heller ikke mere..
jeg tænkte på om der ikke fandtes et godt CMS system er det vel til at lave websites for begyndere :)
Avatar billede Slettet bruger
04. marts 2010 - 17:34 #1
Der findes masser af gode, lette og gratis CMS-systemer.
Til alle disse findes også lige så store mængder designs og skabeloner.
Bare for at illustrere:
http://www.cmsmatrix.org/matrix/cms-matrix?func=viewRatingDetails

Og så et par stykker, som du nok skulle kunne finde en, du kan lide, iblandt:
http://www.cmsimple.org/
http://wordpress.dk/
http://www.php-fusion.dk/
http://drupal.org/
http://umbraco.org/
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2010 - 17:37 #2
Du kan lege med flere muligheder på web10.dk
Dels er der et program, der giver dig mulighed for let at lave enkle sider - dels kan du vælge wordpress eller joomla. Disse to systemer kan en frygtelig masse - men du kan enkelt vælge design og sætte et par sider op - og derefter udbygge i det uendelige.
Jeg er selv ved at flytte mine sites til wordpress - så styrer wordpress-opdateringerne selve motoren på siderne, og jeg skal kun levere indholdet (som jeg kan vælge at give læsere adgang til at kommentere pr side/emne).
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
04. marts 2010 - 17:59 #3
har i evt. eksempler på sites der er lavet i disse systemer? ^^ gerne flotte sites..
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2010 - 18:10 #4
wordpress bruger (pudsigt nok) deres eget system
http://wordpress.org/
og der kan man så kommer videre til
http://wordpress.org/extend/themes/
og vælge et færdigt design-tema.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
04. marts 2010 - 18:13 #5
okay, så man behøver ikke at vælge et tema man kan godt selv oprette et tema eller?
Avatar billede claes57 Ekspert
04. marts 2010 - 18:42 #6
i Wordpress starter du med at vælge et tema (der er ca 12000). Og så retter du det til ved at rette i css (farver/margin osv) og php-kode (fjerner/tilføjer elementer)
Avatar billede Himbear Nybegynder
04. marts 2010 - 22:11 #7
Der findes rigtig mange flotte Wordspress-skabeloner, så du kan være heldig at finde en som passer til dig behov. Men det er først og fremmest et blog-system, så de fleste skabeloner jeg har set er til dette formål. Men som jeg siger kan du være heldig at finde en skabelon med et webdesign som matcher det du har brug for.

Alternativt kan du bruge et af de andre CMS'er. Joomla er også værd at nævne. Men hvis man skal have en pæn skabelon kræver det lidt arbejde. Jeg har f.eks. lavet min nye side i Joomla, som pt. er  på adressen www.joomla.tinocordes.dk.
Avatar billede martch17 Nybegynder
07. marts 2010 - 22:10 #8
Orv Matthias.

Det var godt nok et åbent spørgsmål, som giver utrolig mange svar ;o)

Der finde jo en bunke af cms systemer derude.

Måske hvis du kan løfte sløret lidt for, hvad din hjemmeside skal kunne (funktioner såsom billedgalleri, brugerlogin, debatforum, blog-funktion) så kan vi måske bedre guide dig i den rigtige retning.

Har du mod på installation og import af moduler etc.?

Håber du kan løfte sløret.

De bedste hilsener

Martin
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
09. marts 2010 - 08:53 #9
Hej Martin :-) Mange tak for din venlige respons.

Jamen hvis jeg skal være helt ærlig så ved jeg ikke hvad jeg vil have på min website endnu, men kunne forstille mig noget med rating af energidrik/læskedrik..

så det skal være noget hvor man kan nyhedsopdatere samt flere "subsite" fx. et subsite der hedder coca cola hvor man kan læse info og så er der smidt en rating :)
Avatar billede martch17 Nybegynder
09. marts 2010 - 09:58 #10
Hej Mathias.

Måske kunne du skrive små anmeldelser af disse læskedrikke, som artikler og eksempelvis bruge enten rating-funktion i en artikel til at rate læskedrikken med. Eller du kan bruge rating-funktionen i joomla, hvor du opstiller en række forskellige læskedrikke, som dine besøgende kan rate.

Hvis du laver små artikler omkring læskedrikkene, så er det også guf for søgemaskinerne, så du måske ad den vej kan få lidt besøgende.

Dernæst skulle du måske overveje et nyhedsbrev, hvor man ved at tilmelde sig kan finde x - antal flasker af sin yndlingslæskedrik.

Sidst men ikke mindst kan du prøve at rette samme forespørgsel til Amino-netværket på amino.dk, hvor der sikkert er mange, som vil kunne hjælpe dig videre.

Held og lykke
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
09. marts 2010 - 14:16 #11
smart smart :D mange tak - aflæg gerne svar
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
09. marts 2010 - 15:12 #12
nu har jeg kigget lidt på joomla - hvordan søren bliver det installaeret?
Avatar billede martch17 Nybegynder
09. marts 2010 - 16:50 #13
Så er der smidt et svar. Med hensyn til installation af Joomla, så findes der forskellige webhost, hvor du med ganske få klik kan installere joomla.

Ellers prøv at smide et indlæg i Amino, så er der formentlig nogen, som vil hjælpe dig.

De bedste hilsener

Martin
Avatar billede claes57 Ekspert
09. marts 2010 - 20:58 #14
og så var du tilbage til mit svar #2
joomla. Oven i købet på et site, hvor det kunne installeres uden at du skulle tænke dig om.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
11. marts 2010 - 06:58 #15
Hej Claes57 - det kan jeg godt se jeg opretter lige en tråd hvor du kan få nogle points - er det ok?
Avatar billede claes57 Ekspert
11. marts 2010 - 10:47 #16
bare glem det...