Avatar billede erikmailand Nybegynder
02. marts 2010 - 20:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hastighed mellem PC & NAS

Hej Eksperter.
Jeg har et hjemmenætværk som består af:

- Trådløs router
http://www.belkin.com/IWCatProductPage.process?Product_Id=379601

- NetGear ReadyNAS Duo

- PC med et 1 Gbps netkort

- Bærbar med N-Teknologi

Min pc er koblet sammen med min router med kabel.
fra router til NAS er også med kabel.

Når jeg overføre filer overføres de fra PC -> Nas med ca. 16MB/S er dette normalt? eller er det lidt langsomt?
Avatar billede Blandy Praktikant
03. marts 2010 - 12:04 #1
Det kommer an på hvad type HDD der sidder i din NAS og computer. Hvis det er sata 1 så passer det meget godt. En sata 1 HDD kan overfører med 150 Mb/s. et vil sige omkring de 18 MB/s. Dog vil noget af overførelsen gå tabt, pga HDD mister læse/skrive hastighed mellem de forskellige sectorer på HDD. Så kommer du ned på de 16MB/s i stedet for 18MB/S
Avatar billede erikmailand Nybegynder
03. marts 2010 - 12:21 #2
Det er 2 af disse HDD der sidder i den:

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?name=st32000542as-bcuda-lp-sata-2tb-hd&vgnextoid=1f70e5daa90b0210VgnVCM1000001a48090aRCRD&locale=en-US

Så det burde da være en 2'er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Har sat NAS'en op som raid 0, har dette noget at betyde?
Avatar billede Blandy Praktikant
03. marts 2010 - 12:35 #3
Hvad med din HDD i din computer? DU har ret i at den type HDD som du nævner er sata 2, men hvis den i din computer er sata 1, så begrænser den overførselen til sata 1 hastighed. nemlig de 16 MB/s. Raid o betyder at du sætter dine Harddiske sammen som EN harddisk. Det øger læse/skrive hastigheden, men tilgengæld mister du alt på begge harddiske, hvis bare den ene harddisk går i stykke. Det skal så lige siges at der er to type raid 0. Men uanset hvad så vil du tabe alt hvis den ene harddisk falder fra.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
03. marts 2010 - 17:46 #4
Den i min pc er også en sata2 1000GB Baracuda 7.200r 32MB Cache
Avatar billede smartebenny Nybegynder
03. marts 2010 - 18:14 #5
18MB/s er da helt perfekt. Eller jeg vil da mene det er en god hastighed.
Husk der er forskel på MB/s og Mb/s.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
04. marts 2010 - 09:09 #6
Forstår jeg bare ikke helt. Ved godt at det altis er teoretiske hastigheder producenter oplyser.

Men kan en Sata 2 ikke overføre 3 Gbit/S er det ikke 384 MegaBytes/S?

Et LAN Netværk med 1000 Mbit Porte, vil det ikke gi 125 MB/S

Dette lyder da også som helt vildt hurtigt i mine øre, men undre mig bare over at jeg så kan overføre ca dobbelt så hurtigt når jeg fx tilslutter en USB Harddisk & Overføre til min pc.

Har ikke så meget forstand på dette, men hvis i sider det er normalt, tror jeg selvfølgelig på det :)
Avatar billede smartebenny Nybegynder
04. marts 2010 - 10:51 #7
På min NAS får jeg ca. 12-14 MB/s.

En overførsel fra en NAS til en PC og omvendt er ikke lige så hurtigt som mellem to PC'ere. Og via en USB kan du faktisk komme endnu højere op. Det bare svært at dele en USB, eller tilgå denne udefra.
Avatar billede erikmailand Nybegynder
17. marts 2010 - 17:41 #8
Okay. jamen er alt jo som det skal være.. hvis "smartebenny" smider et svar deler i point..
Avatar billede smartebenny Nybegynder
17. marts 2010 - 18:59 #9
samler ikke på points. så det er ok.