Avatar billede madsringblom Nybegynder
02. marts 2010 - 13:40 Der er 3 kommentarer

programmeringssprog og hurdles ved mobilapplikation

Kære Eksperter,

Jeg er igang med et projekt som involverer en applikation til mobiltelefoner.
Applikationen kommer til at minde om de bøger man læste i halvfemserne a la "Du bestemmer selv handlingen" (gå til side XX hvis du går til højre eller til side YY hvis du vil gå til venstre)
blot med lydfiler i stedet for tekst. Det skal altså være muligt undervejs i en fortælling at blive stillet overfor et eller flere valg hvor efter applikationen vælger den rette lydfil.

Er der nogen der kan give bud på relevant programmeringssprog (har lagt spørgsmålet her i java da det var mit første bud men ved ikke om det er optimalt) eventuelle hurdles ved projektet og tidsforbrug til noget sådant for en erfaren programmør??

På forhånd tak.
MVH
Mads Ringblom
Avatar billede arne_v Ekspert
02. marts 2010 - 14:04 #1
Java (i form af Java ME) vil vil nok vaere noget af det som understoetter flest mobil telefoner. Der er dog en enkelt som ikke goer det: iPhone.
Avatar billede micron Nybegynder
07. marts 2010 - 23:00 #2
Lavede for et halvt års tid siden et projekt som også var applikation til en mobil. Skulle bruge mobilens gps og en dataforbindelse til en server, samt muligheden for at læse xml.

Valget stod mellem Python og Java. Valgte Java da jeg har arbejdet en del med Java i forvejen, så det var forholdsvis nemt at gå til.

Så kender du til Java i forvejen burde det ikke være et stort problemt at kaste sig ud i J2ME (Java Mobile Edition). Hvor længe det tager at lave er lidt svært at sige... kommer helt an på hvordan du tænker dig programmet skal laves, hvor omfattende, samt dine kundskaber ;) Fx. vil der være ret stor forskel på om du tænker at lydfilerne skal ligge på telefonen, eller om der ved hver valg / historie skal tages forbindelse til en server som sender filen eller....

Håber det kan bruges.
Avatar billede welcor Nybegynder
09. marts 2010 - 18:44 #3
Jeg har kodet en del mobiltelefonprogrammer, og noget af det man skal være opmærksom på er at der er forskellig støtte for java på de forskellige mobiler. Alt efter hvordan mobilen er speccet - er der ingen musikafspiller => det java-API man bruger for multimedier findes ikke.

Det smerter mig, men vejen frem ligger snarere i et system som phonegap, som kører på android, symbian (nokia etc.), blueberry OG iphone.