Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
02. marts 2010 - 12:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nav genererer mail i rtf format

Styresystem: Windows 7 professional
Navision: Version DK 3.60 (5.0 SP1)
Outlook: Microsoft office outlook 2007, SP2

Davs

På mit firma har vi lidt problemer med autogenerering af mails fra Navision. Når en mail genereres fra Nav, fremstår vedhæftede pdf-filer som winmail.dat for nogle modtagere.

Opretter man en ny mail i outlook, med samme vedhæftning, tekst og adresse, får modtager den rigtige vedhæftning.

Vi har googlet os frem til at det skyldes noget rtf-format, men Outlook er sat til html alle steder det er muligt. Fra attain har vi prøvet alle tre settings. Vælger vi rtf format vises det som rtf format i mail for både modtager og afsender. Vælger vi html eller ren tekst, vises det rigtigt i outlook for begge parter, men forkert for visse modtagere der ikke har outlook. De ser vedhæftning som winmail.dat.

Vi har ikke tidligere haft det problem, men har for nyligt skiftet styresystem til Windows 7.

Spørgsmålet er så, hvordan vi fikser det. :)

Er der andre der har haft lign. problemer og som har fundet en løsning på det?

Mvh. Lars
Avatar billede cpfrande Nybegynder
04. marts 2010 - 13:29 #1
Hej Lars,

Jeg kan se, at du kører med en ny version af Outlook, men en gammel kodebase i din Navision (3.60), hvorimod din klient er version 5.0 SP1.

Microsoft har siden 3.60 re-udviklet måden, hvorpå der kommunikeres med Outlook, når man f.eks. ønsker at udsende en e-mail samt vedhæfte filer.

Problemet kan derfor måske ligge i, at kodebasen ikke kan håndtere kommunikationen med Office 2007 korrekt.

Alle der oplever problemet kører de Windows 7, samme NAV klient-version og samme Office version som du nævner her+ Og dem der ikke oplever problemet, kører de også med samme konfiguration?
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
05. marts 2010 - 09:14 #2
Hej cpfrande

Alle klienter kører nu med windows 7, men jeg ser om vi ikke kan finde frem til en XP maskine med samme "build" som de andre. Jeg vender tilbage når vi har testet i det miljø.

Dog ved jeg at vi førhen har haft maskiner der kørte med XP og nyeste outlook, uden at det voldte problemer. Tilsyneladende er det først efter at win7 kom ind i billedet at der opstod problemer.

Men jeg vender som sagt tilbage :)
Avatar billede perh Juniormester
15. marts 2013 - 19:15 #3
Vi har også fået dette problem med at mail genereret gennem Navision med vedhæftet fil sender winmail.dat filer. Har stillet postformat og internetformat til plain text i outlook, men det hjælper ikke.
Mail oprettet i outlook med samme vedhæftede fil kommer korrekt frem.

Har I fundet en løsning??
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
15. marts 2013 - 20:19 #4
Uha - det er nogle dage siden!

Jeg mener vi løste problemet ved at få NAV til at printe ud gennem et PDF program eller ved at skifte PDF-programmet ud. Med dertil hørende rettelser i rapporterne.

Jeg kan tjekke op på dette Mandag.
Avatar billede perh Juniormester
15. marts 2013 - 23:36 #5
Det ville dejligt, hvis du kunne finde ud af, hvad I gjorde.
Det er netop PDF-filer fra Navision, der driller. Vi har stadig Win XP, så det er nok ikke win versionen, der gør det.
Avatar billede larskarkovmeeder Nybegynder
18. marts 2013 - 13:01 #6
Desværre blev jeg ikke meget klogere af at kigge min mail igennem.

Jeg har haft fat i vores NAV-mand og han kan heller ikke huske hvad vi gjorde. Umiddelbart mener han det er rtf/html/normal settings i enten outlook eller pdf-programmet der skal rettes til. Alternativt kan man også bestemme formatet i rapporten fra Nav. Han hælder til at det var den nye version af af Outlook der drillede os. (vi gik fra office 2003 til 2007)

Vi skiftede ikke pdf-programmet ud i den periode, så det var ikke løsningen.

Det er en vag forklaring, men jeg håber du kan bruge det til noget.