Avatar billede abildhauge Nybegynder
01. marts 2010 - 19:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Forstærke signal fra parabol

Hejsa jeg har lidt udfordringer med vores parabolsignal.

Vi har 2 udgange fra LMB-hovedet:
1 som er trukket direkte til soveværelset som fungerer upåklageligt.
1 som går ind til de eksisterende installationer til vores stue. Der har boet en rigtig GDS'er, så der er et stort antal samlinger og fordelingsbokse. Da alle signaler har kunnet fordeles til alle rum.
Det medfører at signalet i stuen ikke er ret stærkt.
Signalstyrke ligger mellem 33-40% Signal kvalitet ligger på 85-90%

Det medfører af en eller anden grund at TV2 går meget dårligt igennem på modtageren, samt at den elektroniske programguide ikke virker.(Altså der er ikke info. om hvilket program der kører på de forskellige kanaler)

Nå nu til mit spørgsmål, for umiddelbart synes jeg jo bare jeg måtte kunne montere en forstærker.

Jeg har prøvet at montere 2 forskellige forstærkere mellem udtaget i stuen og parabolboksen. Det eneste der er kommet ud af det er at forbindelsen forsvinder fuldstændigt og det fatter jeg ikke!!!!!

Spørsgmål:
1. Er det et normalt symptom på dårlig signalstyrker at det netop er TV2 der falder falder ud og hakker, når de øvrige kanaler fungerer?
2. Er det et normalt symptom på dårlig signalstyrke at programinfo. ikke kan ses.
3. Hvorfor forsvinder forbindelse fuldstændig når jeg sætter en signalforstærker til(Jeg har husket at tænde strømmen).
4. Når signalkvaliteten er så relativt god, er den rigtige løsning så ikke en forstærker?

Flest point for at hjælpe mig med mit grundlæggende problem. At få et bedre signal Spg. 3 og 4. Jeg giver også lidt point for baggrundssvarende 1 og 2.

På forhånd tak.

Henrik Andersen
Avatar billede Jensen DK Novice
02. marts 2010 - 07:14 #1
Du må lave en tegning over anlæget som det er monteret, samt oplysning om hvad det er for en LNB der sidder på parabolen, bruger du 2 sat recivere?
Avatar billede Jensen DK Novice
02. marts 2010 - 08:22 #2
Kan lige oplyse dig om at fra parabolen til resiveren må der kun indskydes omskiftere til flere paraboler/LNBer ellers skal det være et samlet kabel ud i et.
Du kan kun forstærke signalet på det antendekabel som går fra resiveren til dit tv og det skal være en UHF forstærker.
Jeg har selv 6 paraboler med 10 LNBer og det virker perfekt i hele huset 5 antenne dåser.
Avatar billede abildhauge Nybegynder
02. marts 2010 - 09:09 #3
Der findes desværre ikke en tegning over anlægget. Som sagt en rigtig gør det selv'er der har været på spil i forbindelse med en ombygning.

Ja vi bruger 2 modtagere, 1 i soveværelset og 1 i Stuen.

Der kører ikke noget antennekabel fra modtager til TV, der går et SCART stik.

Der er slet ikke koblet en UHF antenne på anlægget. Alt kommer ind via parabolen også TV2.
Avatar billede Jensen DK Novice
02. marts 2010 - 12:55 #4
Du kunne måske selv tegne en ledningsmontering med skille dåser og sende den til silbidor@yahoo.dk, men du kan ikke forstærke signalet hvor det går via et scart kabel, du har muligheden hvis der er modulator i sat boxen og så føde dit tv via antenne ud fra sat box.
Avatar billede abildhauge Nybegynder
02. marts 2010 - 19:44 #5
Kan parabol signalet ikke bare forstærkes inden det rammer modtageren, således at styrken løftes op over det 30-40%?
Avatar billede Jensen DK Novice
03. marts 2010 - 06:46 #6
Nej har aldrig hørt at nogen har forstærket LNB signalet, kender ikke nogen forstærker som kan klare det, men fjern alt hvad der er mellem LNB og resiver, et langt kabel, så får du samme styrke som i den anden resiver.
Avatar billede abildhauge Nybegynder
03. marts 2010 - 07:10 #7
Tak for hjælpen.

Jeg må se om ikke jeg kan lave lidt orden i installationen.
Avatar billede Jensen DK Novice
03. marts 2010 - 07:29 #8
Rigtig god ide, får du problemer med anlæget kan du skrive til min mail, står i #4, kan sikkert hjælpe dig, har rodet mad sat tv siden 1988.